KOMUNIKACE Komunikační formy sluchově postižených § communicatio – spojení, sdělování § obecně lidská schopnost využívat výrazových prostředků pro vytváření, udržování a pěstování mezilidských vztahů § komunikační schopnost - užívat jazyk jako systém znaků a symbolů ve všech jeho formách § komunikační proces – sdělování a výměna informací § Komunikace - verbální mluvená řeč, psaná forma řeči, znakový jazyk - neverbální pohledy, mimika, gesta, fyzický postoj, haptika Klasifikace komunikace z vizuálního hlediska § pohledy (délka pohledu, četnost,..) § výraz obličeje (emoce) § pohyby (gesta – kývnutí, škrábání) § fyzické postoje (posturologie) § vzdálenosti (proxemika – intimní, osobní) § sdělování dotykem (haptika) Dělení komunikačních forem u SP Manuálně kódovaný mluvený jazyk slovní podstaty § Daktylní abeceda, daltylotika § Daktylografie § Pomocné artikulační znaky § Hand Mund systém § Mluvená hlásková řeč § Psaná forma řeči Daktyl (prstová abeceda) § vizuálně-motorická komunikační forma § využívá různých poloh a postavení prstů k vyjádření hlásek Druhy daktylu: - jednoruční (USA, Španělsko, Francie, ČR) - dvouruční (Anglie, Austrálie, Itálie, Chorvatsko) - dlaňový daktyl hluchoslepých – taktilní forma Nevýhody užívání prstové abecedy § nutná znalost jazyka v psané podobě § hláskování slova, věty § pomalejší než mluvení § ovlivněno úrovní motoriky Přednosti užívání prstové abecedy § podporuje zapamatování slov a jejich analýzu a syntézu (při počátečním čtení) § snadno reprodukovatelný, rychlejší než písmo § pomáhá při artikulaci § slouží k pojmenovávání tam, kde chybí znak Pomocné artikulační znaky § gestické pomůcky k podpoře vnímání a produkce hlásek § používají se při tvoření, fixaci a automatizaci správné artikulace u SP § upozorňují na správnou - polohu mluvidel - rezonanci mluvidel - charakter výdechového proudu Mluvená hlásková řeč § kontakt s majoritní společností § rozvoj řeči v MŠ, ZŠ § individuální logopedická péče Odezírání § vnímání mluvy zrakem a její chápání podle pohybů úst, mimiky, výrazu očí, gestikulace § SP vnímá při odezírání kinémy, tzn. mluvně pohybové útvary, odlišitelné od jiných Např. - kiném bilabiální (p, b, m) - labiodentální (f, v) - lingvoalveolární kiném (t, d, n, ť, ď, ň) - kiném ostrých sykavek (s, z, c) Stupně odezírání § Ideovizuální (globální, pasivní, primární) odezírání - dítě si na základě častého opakování spojuje pojem s faciálním obrazem osoby § Vizuálně-fonetické (technické, lexikální) odezírání - dítě, které začíná mluvit nebo už mluví, spojuje faciální obraz s konkrétním jevem a při vlastním vyslovování také s vnímáním své artikulace § Ideativní (rozumové, integrální) odezírání - dítě vnímá zrakem komplexně projev mluvící osoby a dokáže si (po pochopení obsahu) doplňovat to, co se mu nepodařilo odezřít Vnější podmínky pro odezírání § osvětlení - intenzita a směr § konverzační vzdálenost, poloha obličeje mluvčího § zrakový kontakt § mluvní technika - anatomické zvláštnosti mluvních orgánů - přiměřená artikulace - znalost konverzačního tématu Vnitřní podmínky pro odezírání § fyziologické – neporušené mentální funkce a zrak, schopnost využití zbytků sluchu a vibrační vnímání, celkový stav organismu § psychické – kvalita pozornosti, paměť, vrozené předpoklady, úroveň myšlenkových operací, schopnost převádět zrakové vjemy do pojmů, sociální zralost § verbální – slovní zásoba, znalost mluvnice užívaného jazyka, znalost větného kontextu, dosažený stupeň dorozumívacích schopností Psaná forma řeči - cílem je rozumět psanému textu a umět vyjadřovat myšlenky psanou formou Stupně výuky čtení: - globální čtení - analyticko-syntetické čtení - čtení z hlediska celoživotního vzdělávání Manuálně kódovaný mluvený jazyk neslovní podstaty § Znakový jazyk § Znakovaný jazyk § Gestuno § Mimika § Gestikulace § Dramatizace § Pantomima § Znakovou řečí se pro účely zákona č. 155/1998 Sb. rozumí český znakový jazyk a znakovaná čeština § Znakovaná čeština - je umělý jazykový systém, který usnadňuje dorozumívání mezi slyšícími a neslyšícími - využívá gramatické prostředky češtiny, která je současně hlasitě nebo bezhlasně artikulována. Spolu s jednotlivými českými slovy jsou pohybem a postavením rukou ukazovány odpovídající znaky českého znakového jazyka. § Český znakový jazyk je základním dorozumívacím jazykem neslyšících v České republice § je přirozený a plnohodnotný komunikační systém tvořený specifickými vizuálně-pohybovými prostředky, tj. tvary rukou, jejich postavením a pohyby, mimikou, pozicemi hlavy a horní části trupu. Gestuno § forma mezinárodního znakového jazyka Mimika § vyjadřuje pomocí výrazu obličeje emoce, např. zlé nebo radostné pohledy § mimika může být součástí znaku (tzv. nemanuální faktory) Gestikulace § umožní první porozumění řeči § podporuje schopnost nápodoby § připravuje půdu pro používání slov Dramatizace § nácvik sociálních dovedností Pantomima § kultura neslyšících