Historie péče a vzdělávání u sluchově postižených PhDr. Radka Horáková, podzim 2006 • pro vývoj péče o SP charakteristické neustálé hledání cesty k efektivnímu vzdělávání • ve starověku měli SP velmi nízký sociální status determinovaný nesprávnými předsudky, rozdíl mezi neslyšícími od narození a ohluchlými • antické Řecko – v důsledku neznalosti anatomie ucha vada sluchu spojována s neschopností artikulovat, porucha jazyka • podle Aristotela jsou hluší méně vzdělavatelní než slepí – ovlivnil vzdělávání SP do budoucna • Platón upozorňuje na dorozumívání sluchově postižených mezi sebou – tzv.posunky • středověk – obd.scholastiky – první pokusy vzdělávat SP, v důsledku plnění závazků církve – nemožnost odepřít křesťanské učení • výchovu a vzdělávání SP zajišťovali mniši v klášterech Španělsko (období 16. století) • Pedro Ponce de Leon - mnich benediktinského kláštera, vychovatel dětí šlechtické rodiny de Velasco • Juan Pablo Bonet - v roce 1620 uveřejnil první knihu o vzdělávání sluchově postižených - popisuje tvoření jednotlivých hlásek, výstavba řeči probíhá za podpory písma - ve vyučování převládá prstová abeceda Anglie (období 17. století) • John Wallis - je považován za zakladatele vědecké fonetiky, byl profesorem na univerzitě v Oxfordu Nizozemí (období 17. století) • Johann Conrad Amman - autor knihy Surdus loquens (Mluvící hluchý) - vychází z písemné formy řeči, užití posunku považuje za přirozené, zdůrazňuje výhody hláskovací metody Francie (období 18. století) • Jacob Rodriguez Pereira - je ovlivněn spisy Boneta, Wallise, Ammana - vyvozuje mluvu prostřednictvím vibrací, cvičení zbytků sluchu ( k tomu využívá sluchových trubic) Kolektivní vyučování první ústavy pro SP Francie - 18. století • Charles Michel de l‘Eppé (Abbé de l‘Eppé) - výjimečný člověk, vystudoval práva, stal se knězem, vzdělával chudé, poznatky předával svým nástupcům - vycházel ze staré teze – sluch nahradit zrakem (nyní metoda kompenzace) - základem jeho metody je posunek, posunková řeč - na přelomu roku 1769/70 založil v Paříži ústav pro hluchoněmé Německo • Samuel Heinicke - působil v ústavu pro neslyšící děti, založen r. 1778 - vypracoval svou metodu – vychází z myšlenky, že řeč je božského původu, artikulovaná řeč musí být znakem lidství i u neslyšícího člověka - odmítal de l‘Eppého názor na funkci zraku, oko podle něj nemůže nahradit sluch - k vyvození artikulace používal různých tekutin (ocet, odvar z pelyňku) • Milánský kongres r.1880 - vyvrcholil spor zastánců orální metody a metody využívání posunkové řeči – přednost dána čisté artikulační metodě - odpůrci orální metody argumentují tím, že bez užití posunků a písma dochází k verbalismu a didaktickému materialismu • Paříž – 1770 • Lipsko – 1778 • Vídeň – 1779 • Řím – 1784 • Praha – 1786 (Pražský ústav pro „hluchoněmé“ 1786 byl pátým ústavem v Evropě, prvním ředitelem byl páter Karel Berger) Doporučená literatura k problematice: • HRUBÝ, J. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu. 1. Praha: Septima, 1997. • POUL, J. Nástin vývoje vyučování neslyšících. Brno: Paido, 1996. • POTMĚŠIL, M. Úvodní stati k výchově a vzdělávání sluchově postižených. Praha: Fortuna, 1999. • KRAHULCOVÁ, B. Komunikace sluchově postižených. Praha: Karolinum, 2002.