Psychické procesy u zrakově postižených 1. Vnímání A. U vidící osoby: Celistvost – zaručena kombinací všech smyslů při vnímání, minulými zkušenostmi Výběrovost – vztah k aktuálním potřebám, zaměření jen na část z celku Významovost – objekt je nositelem informací a významů, uplatňuje se proces zobecňování a verbalizace B. U zrakově těžce postiženého: Celistvost - narušena ztrátou či narušením základního smyslu – zraku Výběrovost – množství podnětů je redukováno a tím i možnost výběru Významovost – objekt není pochopen a vnímán ve svém plném významu 2. Pozornost A. U vidící osoby: bezděčná – spontánní zájem a koncentrace pozornosti na vybrané jevy/ předměty záměrná – možnost koncentrace pozornosti B. U zrakově těžce postiženého: bezděčná – redukce množství objektů záměrná – zaměřená na sluchové podněty, jejichž jednotvárnost unavuje. Možnost snížení aktivační úrovně až po deprivaci 3. Paměť A. U vidící osoby: Uchování důležitých informací, množství informací je možné získávat opakovanou vizuální zkušeností B. U zrakově těžce postiženého: Množství informací není možné získávat opakovanou vizuální zkušeností. Nutné zapamatování a dlouhodobé uchování velkého množství informací, často jen slyšených (pomáhá opakování, systém) 4. Představy A. U vidící osoby: Představy: na rozhraní mezi smyslovým a abstraktním poznáváním; méně intenzivní než vjemy, nestálé, trvalé, možnost poznávat i minulé a budoucí B. U zrakově těžce postiženého: - zlomkovité, schematické, konkrétní - výskyt verbalismů - vhodné je využít častého opakování,názornosti 5. Myšlení A. U vidící osoby: - zobecněné, nepřímé, zprostředkované poznávání - myšlenkové procesy – analýza, syntéza, zobecňování... B. U zrakově těžce postiženého: - konkrétní,chybí vizuální myšlení - obtíže při srovnávání zobecňování, vyčleňování obecných a nepodstatných znaků - obtíže s propojením informací 6. Řeč a komunikace A. U vidící osoby: Možnost abstrakce, představivosti, získání slovní zásoby zkušeností, spojením předmět/jev – slovo B. U zrakově těžce postiženého: Verbalismus – porucha vzájemného poměru smyslového a pojmového ve prospěch převahy pojmového, tzn. používání pojmů bez přesného vědomí toho, co znamenají Vývoj řeči opožděn asi do 7let, pak rychlý rozvoj - řeč je kompenzačním prostředkem - zvýšený výskyt poruch řeči (zejména dyslálie) - časté stereotypy v chování (kývání, tlačení očí aj.)