Otázky k zápočtovému testu z předmětu Specializace SPU Vysvětlete termín nespecifické poruchy učení. Jak se projevují neverbální poruchy učení? Vysvětlete termín didaktogenní poruchy učení. Definujte specifické poruchy učení. Kdy a kde byly poprvé popsány SPU („vrozená slovní slepota“)? Kdo a kdy poprvé popsal potíže dítěte se SPU v ČR? Kdy začala na našem území cílená podpora a péče o jedince se SPU? Kdo to byl Otakar Kučera? Vyjmenujte 5 českých osobností, které se zabývaly či se zabývají problematikou SPU. Kdy vznikaly první třídy a školy pro žáky s SPU v naší republice? Uveďte definici dyslexie. Uveďte definici dysgrafie. Uveďte definici dysortografie. Uveďte definici dyskalkulie. Uveďte definici dyspinxie. Uveďte definici dysmuzie. Uveďte definici dyspraxie. Uveďte základní projevy dyslexie. Uveďte základní projevy dysgrafie. Uveďte základní projevy dysortografie. Uveďte základní projevy dyskalkulie. Uveďte základní projevy dyspinxie. Uveďte základní projevy dysmuzie. Uveďte základní projevy dyspraxie. Co to znamená dvojí čtení? Proč klademe při nácviku čtení důraz na porozumění čtenému? Jaké nápadnosti očních pohybů při čtení u jedinců s dyslexií můžeme pozorovat? Definujte pravohemisférovou dyslexii (dle D. Bakkera). Definujte levohemisférovou dyslexii (dle D. Bakkera). Kdy hovoříme o „pseudodyslexii“? Uveďte příklady tzv. specifických dysortografických chyb. Jaké potíže při osvojování gramatických pravidel mají jedinci s dysortografií? Co může být příčinou dysortografie? Jak se projevuje praktognostická dyskalkulie? Jak se projevuje verbální dyskalkulie? Jak se projevuje lexická dyskalkulie? Jak se projevuje grafická dyskalkulie? Jak se projevuje operační dyskalkulie? Jak se projevuje ideognostická dyskalkulie? Uveďte nespecifické projevy specifických poruch učení (3). Jak se může u jedinců se SPU projevovat oslabení zrakového vnímání? Jak se může u jedinců se SPU projevovat oslabení sluchového vnímání? Jak se může u jedinců se SPU projevovat oslabení paměti? Jak se může u jedinců se SPU projevovat oslabení koncentrace pozornosti? Jak se může u jedinců se SPU projevovat oslabení motoriky, grafomotoriky? Uveďte přehled příčin vzniku SPU. Etiologie SPU – objasněte vliv LMD na vznik SPU. Etiologie SPU – objasněte vliv odchylné organizace cerebrálních aktivit na vznik SPU. Etiologie SPU – objasněte vliv nepříznivé konstelace laterality na vznik SPU. Etiologie SPU – objasněte vliv rodinného prostředí na vznik SPU. Etiologie SPU – objasněte vliv školního prostředí na vznik SPU. Co je cílem diagnostiky SPU? Kde všude se můžeme setkat s diagnostikou SPU? V čem spočívá prevence SPU? Můžeme o SPU mluvit už v předškolním věku? Vysvětlete. Definujte deficity dílčích funkcí ve vztahu k prevenci SPU. Vyjmenujte oblasti deficitů dílčích funkcí dle Sindelarové (3). Deficity dílčích funkcí – co znamená pojem diferenciace figury a pozadí? Deficity dílčích funkcí – co znamená pojem funkce intermodálního kódování? Deficity dílčích funkcí – co znamená pojem funkce seriality? Kdo a kdy provádí diagnostiku SPU v běžné třídě ZŠ? Na co se zaměřujeme při diagnostice SPU v běžné třídě ZŠ? Kde probíhá diagnostika SPU pro potřeby školy? Z jakých zdrojů vycházíme při diagnostice SPU na poradenském pracovišti? Vyjmenujte některé speciální zkoušky, které se užívají při diagnostice SPU (4). Proč je vyšetření inteligence součástí diagnostiky SPU? Kdo ho provádí? Jaká zkouška se užívá při diagnostice dyslexie? Co hodnotíme v rámci diagnostiky čtení v PPP (na co se zaměřujeme)? Co to znamená sociálně únosné čtení? Jaká zkouška se užívá při diagnostice psaní? Co hodnotíme v rámci diagnostiky psaní v PPP (na co se zaměřujeme)? Jaká zkouška se užívá při diagnostice dyskalkulie? Jaká zkouška se užívá při diagnostice sluchového vnímání? Jaká zkouška se užívá při diagnostice zrakového vnímání? Žák s SPU je ten, ….. Vysvětlete termín specifické poruchy chování. Definujte lehkou mozkovou dysfunkci. Uveďte některé projevy LMD (3). Vysvětlete termín ADD. Vysvětlete termín ADHD. Vysvětlete termín ODD. Jaké projevy sledujeme u dítěte s LMD v batolecím období? Jaké projevy sledujeme u dítěte s LMD v předškolním období? Jaké projevy sledujeme u dítěte s LMD ve školním prostředí? Etiologie LMD (ADHD). Kdo se podílí na diagnostice specifických poruch chování? Co je součástí psychologického vyšetření dítěte s LMD (ADHD)? Kde mohou rodiče vyhledat pomoc v případě, že jejich dítě trpí specifickými poruchami chování? Zásady reedukace u dětí s ADHD (3). Jaké právní předpisy upravují vzdělávání jedinců se SPU? Co upravuje vyhláška MŠMT č. 73/ 2005 Sb.? Co upravuje vyhláška MŠMT č. 72/ 2005 Sb.? Kteří poradenští pracovníci pracují přímo ve škole? Uveďte školská poradenská zařízení. Charakterizujte stručně pedagogicko-psychologickou poradnu. Charakterizujte stručně dys-centrum. Jaká forma vzdělávání se upřednostňuje u žáků se SPU? Uveďte, kde mohou být vzděláváni žáci se SPU (aspoň 4 možnosti). Ve které oblasti vzdělávání vymezené v RVP ZV mohou mít žáci se SPU obtíže? Kdo vypracovává IVP pro žáka se SPU? Pro jaké předměty je vypracován IVP pro žáka s SPU? Uveďte zásady přístupu k žákům s SPU ve škole (4). Který právní předpis upravuje hodnocení žáků? Jaké jsou zásady hodnocení žáků se SPU (3). Co všechno zahrnuje slovní hodnocení? Může žák se SPU opakovat ročník? Může být žák se SPU klasifikován nedostatečnou? Má být žák se SPU hodnocen vzhledem ke svým spolužákům? Jaká metoda ve výuce čtení a psaní je u nás nejrozšířenější? Co by měl splňovat učitel cizího jazyka? Uveďte zásady práce se žákem s SPU ve výuce cizích jazyků (3). Jaké jsou nápadnosti v komunikaci žáků se SPU (3). V jakých složkách je narušen mluvený projev žáků se SPU? Uveďte specifický logopedický nález u jedinců s dyslexií. Jak můžeme definovat nápravu SPU? Kdo může provádět reedukaci SPU? Kde se provádí reedukace SPU? Uveďte zásady reedukace SPU (3). Na jaké oblasti se zaměřujeme v rámci reedukace SPU? Co ovlivňuje průběh nápravy SPU? Uveďte některé alternativní přístupy a možnosti podpory žáků se SPU (3). V čem spočívá variabilita vývoje jedince se SPU v mladším školním věku? Uveďte nápadnosti v sociálním a emocionálním vývoji dítěte se SPU (3). Vyjmenujte poruchy chování u žáků se SPU. Charakterizujte postoj učitelů k žákovi s SPU. Charakterizujte postoj spolužáků k žákovi s SPU. Charakterizujte postoj žáka s SPU k sobě samému. Jaké potíže řeší často rodiny dětí s SPU? Jak tyto poruchy ovlivňují běžný život rodiny? Co mohou udělat rodiče pro dítě s SPU? Jaké potíže má žák s SPU na 2. stupni ZŠ? Jmenujte některé… Podle čeho se orientujeme při profesní orientaci u žáků s SPU? Jak se projevují SPU v dospělosti? Jak se projevuje LMD (ADHD) v období dospívání? Jak se projevuje LMD (ADHD) v období dospělosti?