Seminář aplikované metody sociální psychologie Postoje a jejich ovlivnění Postoje • Ch. Darwin -1872 - Výraz emocí u člověka a zvířat • Termín užíván i v dalších vědách o člověku - Známost postojů umožňuje formulovat předpoklady o způsobech budoucího chování Vývoj přístupů • I. do r. 1950 - snaha o vymezení pojmu, konstrukce nástrojů na měření postojů, aplikace • II. do r. 1970 - výzkum postojové změny; v závěru krize výzkumu • III. dosud - modely vysvětlující vztah postoj -jednání (chování) I. období • Def. (Thomas, Znaniecki, 1918)-„Individuální mentální procesy determinující reakce člověka v sociální realitě, která ho obklopuje" - Stav mysli jedince, který je orientovaný ve směru hodnoty (= sociální povahy) - Vztah k objektu sociální povahy a prožíváním tohoto významu (sociální realita vs. Osobnost) • Def. Allport „mentální a nervový stav pohotovosti organizovaný zkušeností vyvíjející dynamický a direktivní vliv na reakce jedince vůči všem objektům a situacím, se kterými je m m ^t^ m m ^mm^L ^^ I trn m ■ ■ ■ II. období • Postoj a skupinová dynamika • Využití znalostí v běžném životě • Hovland - (vlastnosti podnětu, reakce jedince, psychické procesy zprostředkovávající vztahy mezi podněty a reakcemi) - S- O - R • Bem - „individuální sebepopis přitažlivosti nebo odporu jedince k určitému identifikovatelnému aspektu jeho prostředí" • Festinger- teorie kognitivní disonance • Inske, Schopler-mezi postoji, poznáním a chováním je tendence k souladu Il.a • LaPiere - 1934 - možnost nesouladu mezi verbálně vyjádřeným postojem a jednáním (čínský pár) • Wilkins, Yarrow- 1952 - restaurace Současnost (III.) • Fishbein, Ajzen - nezaměňovat záměr a aktuální chování Přesvědčení osoby, že určité chování povede k. určitým výsledkům a jejich hodnocení Přesvědčení osoby, že určití jedinci či skupiny si myslí, že má jednat a motivace jim vyhovět Postoj k jednání Záměr Chování / Subjektivní norma Každé přesvědčení přisuzuje objektu určitou vlastnost a postoj osoby je funkcí této vlastnosti Postoj • Klasické pojetí (kognitivní, afektivní, konativní složka) - afektivní se utváří klasického podmiňování, poznávací kognitivním učením a kotativní instrumentálním učením • Fishbein, Ajzen - pouze míra přitažlivosti chovní pro osobu • Bagozzi - kognitivní a emocionální složka; ovlivňují záměr i samotné chování 38 Faktory postojové hierarchie - Eysenck Protináboženský Praktický (rozumový) Radikalismus Humanita řs ký Autori tářs ký Konzervativismus Teoretický (citový) Pronáboženský Změna postoje Hlavní prostředek- přesvědčování (persuaze) Působení na pasivního jedince - méně efektivní Navozování postojové změny aktivní účasti v sociálních situacích - efektivnější Změnu ovlivňují • Proměnné související s kom. obsahem - Zdroj, obsah persuazivní informace, informační kanál, příjemce, cíl informace • Proměnné vysvětlující procesy změny postoje - Pozornost, porozumění, přijetí, podržení a jednání • Vnitřní komponenty postoje Zdroj informace • Věrohodnost - objektivnost zdroje • Síla - odhadovaný vliv ve smysli tlaku • Atraktivnost - emocionální charakteristika Obsah informace • Emocionální (pathos) - Cílem je vyvolání emocionální odezvy (-/+) • Racionální (logos) - Racionální podpora argumentů (úspěšnější u vzdělanějších) Informační kanál Prostředky komunikace mají obvykle větší vliv, než samotný obsah Mluvená podoba účinnější než písemná Faktory na straně příjemce • Krom stabilních (osobnost aj.) • Hlavně dynamické - aktuální psychický stav - Zainteresovanost - změna obtížná u vysoké z. a slabých argumentů • Obsah • Odpověď - persuaze méně účinná • Věk, pohlaví, sebeobraz Cíl persuazivní komunikace • Stabilita změn v čase - Do týdne 40%, do šesti 60% - vliv vztahu ke zdroji, informaci a příjemci (McGuire) • Stabilita vůči protiargumentům - Funguje něco jako „očkování" - např. vůči účinkům reklamy Proces změny postoje • Pozornost • Porozumění • Přijetí (přesvědčení) • Podržení • Jednání • Dosažení postojové změny vyžaduje úspěšnou realizaci celého postupu Přesvědčení a postojová změna • Přesvědčení osoby o objektu - vnímaný pravděpodobnostní vztah mezi objektem a nějakou vlastností (Fishbein, Ajzen) => • Strategie aktivní účasti (navození situace) • Persuaze • Přesvědčení: - Proximální (přímo ovlivňujeme) - Externální (nepřímo) - Primární (jádrové, klíčové a integrující; neovl.) Příklady konkrétních postupů • Viz. např. Mareš, J., Křivohlavý, J.: Komunikace ve škole. Brno: MU, 1995. Příklady ovlivnění - přímé • Přesvědčování - Racionální, angažovanost, dobrovolnost, aktivita • Sociální posilování - Vyjádření souhlasu je účinnější než nesouhlas - Poznávací nesoulad (Festinger) • Argumentování - Nejsilnější argument má být první nebo poslední - Pozor na poznávací nesoulad a formu sdělení Příklady ovlivnění - nepřímé • Kladení otázek (paralela s argumenty) • Paradoxní formy ovlivňování (Watziawik) - „Nemusíš, když nechceš../' - Paradoxní příkazy (Nařizuji striktně neposlouchat!) - Paradoxní emocionální ladění - Anticipování námitek - Vyhýbání se negativním formulacím - Vyhýbání se extrémním formulacím