Aplikované metody sociální psychologie Agrese Co je agrese? Máme agresi definovat jako chování vedoucí ke zranění? ­ Například: mlácení, strkání, gesta vs. verbální napadení Máme agresi definovat jako výsledek chování? ­ Například: úspěšný nebo neúspěšný pokus o agresi Nebo máme agresi definovat podle záměru agresora? ­ Například: zranění způsobené náhodně nebo zranění způsobené záměrně Odborné definice Chování vedoucí ke zranění osoby nebo ničení majetku (Bandura, 1973) Chování se záměrem ublížit jedinci stejného druhu (Scherer et al, 1975) Záměrné způsobení zranění druhému (Baron & Byrne, 2000) Existují různé druhy agrese? ˇ Instrumentalní agrese ja záměrná, racionální a kalkulovaná. Jedinec používá agresivní chování v zájmu maximalizace osobních zisků. ­ sport(?) Existují různé druhy agrese? ˇ Emocionální agrese je reaktivní a impulzivní. Agrese je vedena prožitkem (jako je vztek); obvykle není doprovázená úvaho o případném zisku a ztrátách. ­ ,,bouchnuté saze" Výzkumy agrese Určité metodologické obtíže: Můžeme sledovat agresivně se chovající jedince kdykoli a kdekolo kolem nás. ­ Ale nedozvíme se proč se lidé stávají agresivními a za jakých okolností. Můžeme přimět lidi, aby se ve výzkumu chovali agresivně. ­ Ale je to neetické, takže se spíše snažíme vyvolat podmínky, za kterých by se mohli chovat agresivně. Což není totéž. Většina experimentálních situací je umělých, takže nedávají úplně přesnou představu o rozsahu a všech typech agresivního chování, které přicházejí do úvahy. A proč se tím vlastně zabývat? ˇ Z 5600 let písemně dokumentované historie bylo napočítáno přes 14,400 válek; nemluvě o zločinnosti. ˇ Lidé patří k jednomu z mála druhů, který je schopen systematicky vybíjet členy vlastního druhu. ˇ Jedná se o významný sociální problém, jehož znalost usnadňuje řešení. Proč jsou lidé agresivní? Jací jsme ˇ Bilogická přirozenost ˇ Osobnost ˇ Hodnotová orientace Jakou máme zkušenost ˇ Modely chování ˇ Provokace ˇ Nepohodlí a frustrace Myšlení a prožívání Chování Biologické zázemí Socio-biologické teorie vycházejí z předpokladu, že násilí a agrese jsou součástí lidské přirozenosti; jsout přirozené a instinktivní. Freud (1930) byl přesvědčen o existenci ,,Thanatosu": ­ Vnitřní ničivé energii, která může být zaměřena vůči druhým i vůči sobě. Lorenz (1966) vyšel z Darwinovy evoluční teorie a principu přežití nejlepších: ­ Byl přesvědčen, že ,,bojový instinkt" je vrozený a nutný pro přežití. Evoluční psychologie Teorie agrese založené na instinktivním chování jsou velmi jednoduché: ­ lidé jsou agresivní, protože lidé bývají agresiviní Evoluční psychologové zdůrazňují, že značná část lidského chování je založena na psychických mechanismech, které slouží k přežití nebo sexuálnímu výběru. Proto může být agresivní chování chápáno i jako adaptivní ­ maximalizací vlastních zdrojů a úspěšností v porovnání s druhými jedinec zvyšuje své naděje na reprodukční úspěšnost Důkazy? Protože muži a ženy v průběhu evoluce čelili jiným problémům, měl by být v jejich agresivním chování nějaký rozdíl. Buss and Dedden (1990) se zaměřili na agresivní chování vůči jedincům stejného pohlaví. Našli rozdíly: ­ Ženy častěji verbálně napadají, přičemž zdůrazňují fyzický vzhled a promiskuitu rivalek. ­ Muži se snaží o fyzickou dominanci či agresi vůči svým rivalům. Tyto typy chování jsou navíc účinnější při snižovnání atraktivity rivala(ky), než když je použije příslušník opačného pohlaví. ...jsou tu ale určitá omezení Evoluční psychologové poněkud zanedbávají individuální rozměr motivace a chování. ,,Evoluce" je obtížně uchopitelná a její vztah ke konkrétnímu chování je poněkud nepřímý. Tyto teorie jsou deterministické a dávají jen malou naději pro preventivní snažení ;) Socializace aneb naučená agrese Jedná se o pojetí zcela opačné k biloogickým teoriím. Podle tohoto konceptu je agrese naučená. Skinner ­ chování je upevňováno tehdy, je-li odměňováno a posilováno. Bandurova (1977) teorie socialního učení tvrdí, že všechno sociální chování je naučené buď: ­ Přímou zkušeností kdy je jedinec za chování odměňován přímo ­ Nepřímou zkušeností kterou jedinec získává různými způsoby, nejčastěji napodobováním vzorů chování. Socializace aneb naučená agrese ˇ Bandura se speciálně zajímal o případy, kdy může být agresivní chování naučené pozorováním druhých. ˇ Nechal proto děti, aby viděli dospělého napadat fackovacího panáka (,,bobo doll") ­ Naživo ­ Na videu ­ Na obrázku ­ Kontrolní skupina Socializace aneb naučená agrese 0 5 10 15 20 25 N aživo N a vid eu N a o brázku K on tro ln í Jednotlivánapadení Socializace aneb naučená agrese Bandurův výzkum ukazuje, že agresivní chování může být naučené přímo i nepřímo. Je-li už naučené, snadno může být využíváno i v jiných situacích a s časovým odstupem. Velký vliv ­ ukazuje ovlivnění chování dítěte prezentovanými vzory. Další zdroje http://www.vesmir.cz/clanek.php3?CID=2403 http://aktualne.centrum.cz/zdravi/rodina/clanek.phtml?id=221615 http://www.rodina.cz/clanek4514.htm Vliv násilí v TV na agresivní chování, zejména u chlapců (Liebert and Baron, 1972) Kritika Bandurovy teorie Přes svou popuparitu a vlim, má Bandurova teorie i své kritiky: Co vlastně znamená chování dítěte v experimetu? ­ Jedná se o naučenou agresi, nebo o manipulaci? Agresivní modely chování nemusí vést vždycky k agresi: ­ Expozice násilí v TV může redukaovat agresivní tendence prostřednictvím katarze (Feshbach & Singer, 1971). ­ Různí lidé na expozici modelu agrese reagují různě (muži, ženy; věřící...) Jsou nějaké agresivní osobnosti? Narcistická ­ Agrese jako cesta k udržení přesvědčení o vlastní výjimečnosti. Osobnost `Typu A' (potřeba úspěch, netrpělivost, soutěživost a hostilita) mj. přináší: ­ Větší agresivitu při kompetitivních úkolech (Carver & Glass, 1978) ­ Častější konflikty v zaměstnání (Baron, 1989) Hostilní atribuční chyba: ­ Tendence připisovat hostilní záměry druhým (Graham et al., 1992) Jaké okolnosti vedou k agresi? Některé aspekty fyzikálního prostředí typicky zvyšují pravděpodobnost agrese. Teplota (vysoká) způsobuje přehřátí a zejména u mužů a v kombinaci s alkoholem... ,,Efekt dlouhého horkého léta" Frustrace a agrese Frustrující zkušenost zvyšuje pravěpodobnost agresivního chování (Dollard et al., 1939). Není nutná ,,objektivní" frustrace; vnitřní prožitek je důležitější (individuálně i skupinově) Vliv kultury Při uvažovaní o agresivním chování musíme brát do úvahy i širší ­ společenské a kulturní normy Konkrétní kultura (či subkultura) může považovat agresivní chování za nezbytné a správné v určitých situacích Například ,,kultury cti" mohou vyžadovat při ,,uražení cti" odplatu či satisfakci (rytíři, šlechta, mafie ;) Co způsobuje agresi? Výsledek komplexních procesů, který je ovlivněn řadou faktorů Biologických vázaných na excitaci a vyjádření emocí. Individuální rozdíly ve zpracování informací. Prvky situace, které vedou k výběru agresivního chování, či jej vynucují. Kulturní a společenské normy ­ co je a není přijatelné. Ovlivnění agrese? ˇ Tresty: ­ Mohou přinášet agresi jako model. ­ Např. Strauss et al. (1997) našli přímo závislost mezi fyzickým trestáním v dětství a agresivitou v dospělosti ˇ Vypouštění páry jako ventil agrese: ­ Lidé, kteří se agesivně ventilují v jedné oblasti, častěji používají agresi i v jiných oblastech (Bushman et al., 1999). Jak můžeme agresivitu ovlivnit? ˇ Jak hraní her (PC, konzole) ovlivňuje vnímání nejasné situace (Bushman & Anderson; 2002) 0 1 2 3 4 5 6 7 8 Události Myšlenky Pocity Agrese Nenásilné hry Násilné hry Jak můžeme agresivní chování ovlivnit? ˇ Je-li možné jej naučit, je možné jej i odnaučit: ˇ Individuální nácvik sociálních dovedností (vč. Zvládání vzteku a komunikačních dovedností) vedoucí k nahrazení agresivity asertivitou ˇ Nutná je ale i sociální změna: ˇ Propagovat pozitivní sociální normy a prosociální chování ˇ Redukovat vliv sociální nerovnosti a exkluze ˇ Minimalizovat vliv agresivních modelů ˇ Minimalizovat příležitosti k agresi