Okruhy ke státní závěrečné zkoušky Edukace jedinců s poruchami chování 2006/07 1. Etopedie a její pojetí v systému speciální pedagogiky, předmět etopedie, teorie a praxe etopedie, terminologie etopedie, její vývoj, odlišnosti, trendy b) Rizika socializačního procesu u jedince s dispozicí k poruše emocí a chování 2. Vývoj přístupů k jedincům s poruchami emocí a chování v kontextu speciální pedagogiky – medicínský, sociální, biopsychosociální model b) Problematika záškoláctví – rizikový faktor sociálního vylučování 3. Edukace jedinců s dispozicí k poruchám emocí a chování v kontextu inklusivní pedagogiky b) Alternativní tresty uplatňované u mladistvých 4. Teoretická východiska konceptů prevence, intervence a rehabilitace poruchy emocí a chování b) Sebehodnocení dítěte s dispozicí k poruchám emocí a chování – význam pro přístup ke vzdělání 5. Reflexe psychologických a pedagogických teorií v konceptech prevence, intervence a rehabilitace poruchy emocí a chování b) Vývoj poruchy chování 6. Praktické uplatnění psychologických a pedagogických teorií ve školách a školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy, koncepční přístup, režimová opatření b) Význam klíčové osoby pro podporu socializace dítěte s dispozicí k poruše emocí a chování 7. Systemický koncept edukace dětí s dispozicí k poruše emocí a chování – cíle, prostředky b) Charakteristiky dítěte s dispozicí k poruše emocí a chování 8. Edukace dětí s dispozicí k poruchám emocí a chování v kontextu osobnostního pojetí b) Strategie řízení chování ve třídě - TOP technika 9. Charakteristika jedince s dispozicí k poruchám emocí a chování – individuální a sociální rozměr chování; specifika u jedince s PCH, problematika socializačního procesu b) Bodový systém hodnocení chování 10. Individuální a sociální kauzální faktory poruchy emocí a chování; vývoj poruchy emocí a chování; b) Právní rámec pro výkon ústavní a ochranné výchovy, náhradní rodinná péče. 11. Problematika edukace jedinců s poruchami emocí a chování – integrace a inkluze v hlavním proudu vzdělávání, edukace v segregovaném prostředí, mezinárodní srovnání. b) Institut ústavní a ochranné výchovy 12. Problematika kriminality mladistvých – součinnost školy při vyšetřování, otázky trestní odpovědnosti dětí a mladistvých b) Role sociálního pracovníka při podpoře edukace dítěte s dispozicí k poruše emocí a chování 13. Probace a mediace v případech mladistvého pachatele, alternativní tresty b) Sebehodnocení a jeho význam při edukaci dítěte s dispozicí k poruše emocí a chování 14. Závislostní chování – specifika prevence, vývoj, intervence a rehabilitace v individuální a sociální rovině, vliv závislostního chování na edukaci b) Peer programy při podoře edukace dětí s dispozicí k poruše emocí a chování 15. Agresivní chování – specifika prevence, intervence a rehabilitace v individuální a sociální rovině, vliv agresivního chování na edukaci b) Rizikové faktory v životě dětí pro zvýšenou vnímavost k rozvoji poruch emocí a chování 16. Porucha řízeného chování - specifika prevence, intervence a rehabilitace v individuální a sociální rovině, vliv poruchy řízeného chování na edukaci b) Perspektivní orientace edukace dítěte s poruchou emocí a chování 17. Edukace jedinců s dispozicí k poruše chování a s poruchou chování ve středisku výchovné péče. b) Význam hodnocení pro podporu žádoucího chování – formy hodnocení a jejich užití 18. Edukace jedinců s dispozicí k poruše chování a s poruchou chování v rodině b) Spolupráce školy a rodiny při podoře dítěte s dispozicí k poruše chování 19. Edukace jedinců s poruchou chování v segregovaném edukačním prostředí b) Porucha emocí a chování – srovnání definic školské a sociální 20. Edukace jedinců s poruchami chování ve výkonu trestu – resocializační program, program zacházení b) Kázeňský systém v edukačním prostředí 21. Role nevládních organizací při edukaci jedinců s dispozicí k poruše chování (CESOP, Podané ruce, Dům na půli cesty ...) b) Cíle diagnostického procesu v DDÚ, v DÚM Literatura atkinson, R., L.: Psychologie, 2. Vyd., Portál, Praha, 2003. s.751, ISBN 80-7178-640-3 Běhounková,L.,Vojtová, V.: Artefiletika jako strategie rozvoje sociálních kompetencí rizikové mládeže, diplomová práce, PF MU, Brno, 2004 BENDL, S. Strašidlo nekázně. Praha: TH, 1998. ISBN 80-86065-13-8 BLAŽEK, B. Tváří v tvář obrazovce. Praha: Slon, 1995. ISBN 80-85850-11-7 Elliott,J; Place, M: Dítě v nesnázích, 1.vyd.,Havlíčkův Brod: Grada, 2002. ISBN 80-247-0182-0 KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-513-X Křivohlavý, J. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-774-4 LAZAROVÁ, B. První pomoc při řešení výchovných problémů. Praha: Agentura Strom, 1998. ISBN 80-86106-00-4 MATOUŠEK, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: Slon, 1997. ISBN 80-85850-24-9 Matoušek, O., Kroftová, A. Mládež a delikvence. 2. vyd. Praha: Portál, 2003. 340 s., ISBN 80-7178-771-X. NERAD, J. M., NERADOVÁ, L. Drogy a mýty. Olomouc: Votobia, 1998. ISBN 80-7198-309-8 NEŠPOR, K. Návykové chování a závislost. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-432-X NĚMEC - BODLÁKOVÁ. Prevence zneužívání návykových látek. Praha: Poly, 1996. Oaklander, V. Třinácté komnaty dětské duše. Dobříš: Drvoštěp, 2003. ISBN 80-903306-0-6 Ondráček, P. Františku, přestaň konečně zlobit, nebo…Praha, ISV nakladatelství, 2003. 170 s., ISBN 80-86642-18-6 PORTMANNOVÁ, R. Jak zacházet s agresivitou. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7174-094-4 POTHE, P. Dítě v ohrožení. Praha: G plus G, 1996. ISBN 80-901896-5-2 PRESL, J. Drogová závislost. Praha: Maxdorf, 1994. ISBN 80-85800-18-7 PRŮCHA, J. Multikulturní výchova: Teorie – praxe – výzkum. Praha: ISV, 2001. ISBN 80-85866-72-2 RHODES, T. Terénní práce s uživateli drog – zásady a praxe. Blansko: Podané ruce, 1999. ISBN 80-85834-71-5 ŘEZNÍČEK, I. Metody sociální práce. Praha: Slon, 2000. ISBN 80-85850-00-1¨ Říčan, P. Cesta životem. 2. Přepracované vyd.Praha: Portál s.r.o. 2004. ISBN 80-7178-829-5 ŘÍČAN, P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-049-9 Střelec, S.: Studie z teorie a metodiky výchovy II, 1. Vyd. MU Brno, 2005. ISBN 80-210-3687-7 Vojtová, V. Chování žáků jako edukační problém, in: Střelec, S.: Studie z teorie a metodiky výchovy II, 1. Vyd. MU Brno, 2005. ISBN 80-210-3687-7 Vojtová, V. Kázeňská politika školy, in: Komenský, roč.129, 3./2005, ISSN 0323-0449 Vojtová, V. Kapitoly etopedie I.,Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. 1.vyd. MU Brno, 2004, ISBN 80-210-532