Informace pro speciálně-pedagogickou praxi ze surdopedie - jaro 2007 1. ročník navazujícího magisterského studia speciální pedagogiky (specializace logopedie, surdopedie ) - prezenční forma Rozsah praxe: 3 týdny (2 týdny logopedie, 1 týden surdopedie) Termín praxe: bude upřesněn na začátku semestru UPOZORNĚNÍ: Vzhledem k přetíženosti školských zařízení pro sluchově postižené a velkému počtu studentů, kteří vykonávají speciálně pedagogickou praxi ze surdopedie, je pro následující období jaro 2007 rozsah praxe ze surdopedie z původního 1,5 týdne snížen na 1 týden pedagogické praxe. Pro studenty, kteří mají možnost a zájem, původní rozsah praxe – 1,5 týdne – samozřejmě platí !!! Níže naleznete informace o tom, ve kterých zařízeních je možné praxi ze surdopedie vykonat. Souvislou pedagogickou praxi mohou studenti vykonávat v následujících zařízeních: o v mateřských a základních školách pro sluchově postižené o v organizacích zajišťující volnočasové aktivity pro děti se sluchovým postižením o SPC pro sluchově postižené o organizacích a klubech pro sluchově postižené o organizacích pro osoby s hluchoslepotou o v běžné mateřské škole, ve které je integrováno dítě se sluchovou vadou o v běžné základní škole, ve které je integrovaný žák se sluchovou vadou o středisko Teiresiás (středisko pro pomoc studentům se specifickými nároky) Povinnosti studentů: o seznámit se s chodem pracoviště, personálním obsazením, diagnózami dětí (žáků, klientů) s narušenou komunikační schopností a poruchami sluchu o v případě surdopedické praxe v běžné MŠ a ZŠ, ve které je integrováno dítě nebo žák se sluchovou vadou zajistit asistentské práce a pomoc při dopoledních činnostech v MŠ a vyučování na ZŠ, příp. při přípravě na vyučování o v případě surdopedické praxe v MŠ a ZŠ pro sluchově postižené a v SPC pro sluchově postižené sledovat metody logopedické a speciálně pedagogické intervence u dětí (žáků) se sluchovou vadou o provádět samostatné činnosti (průpravná, přípravná cvičení – dechová, fonační cvičení, cvičení na rozvoj motoriky mluvních orgánů, rozvoj zrakové a sluchové percepce, prostorové orientace, rozvoj slovní zásoby gramatické složky řeči) o v případě surdopedické praxe v zařízení zajišťující volnočasové aktivity sluchově postižených dětí připravit program a vést činnosti dětí dle dohody s pracovníkem zařízení o v případě surdopedické praxe v zařízení pro dospělé sluchově postižené klienty, příp. klienty s hluchoslepotou zajistit asistentské práce, pomoc při realizaci programu pro klienty, tlumočnické služby, apod. – vše dle dohody s pracovníkem příslušného zařízení o v případě surdopedické praxe ve středisku Teiresiás se jedná o dlouhodobější spolupráci formou zajištění asistentské práce, tlumočnických služeb, zapisovatelství pro sluchově postižené studenty MU Brno, apod., vše dle dohody s pracovníkem střediska Teiresiás Pokyny pro praxi: o být na vybraném pracovišti čtyři hodiny denně o zpracovat zprávu o průběhu praxe a podat základní charakteristiku zařízení, ve kterém byla praxe vykonána o vést pedagogický deník ze souvislé pedagogické praxe, ve kterém bude podrobně zhodnocena a popsána každodenní činnost o v průběhu praxe provést pozorování vybraného dítěte (žáka, klienta) se sluchovou vadou, na základě pozorování a analýzy získaných materiálů a dokumentů vypracovat případovou studii o zprávu o průběhu praxe v surdopedickém zařízení, deník a případovou studii odevzdat ve vytištěné podobě v průběhu jarního semestru 2007 dr. Radce Horákové (není nutné materiály odevzdávat na disketě ani CD!) o zápočet za praxi Vám bude uložen do ISU po splnění praxe z logopedie a surdopedie