aRTefiLEtiKa Jan Slavík 1997 Definice aRTefiLEtiKy ► pojem ARTEFILETIKA v ČR zavedl Jan Slavík (1997) ► zážitkově pojatá Vv zaměřená na sebezkušenost a psychosociální rozvoj ► mezičlánek mezi školním prostředím (Vv) a léčbou, psychoterapií (arteterapie) aRTefiLEtiKa - arteteRapie ► kontext edukativní/ pedagog - výtvarník ► primární je psychosociální rozvoj, reedukace, kompenzace, rehabilitace ► důraz na sebereflexi ► posiluje kompetence pro řešení aktuálních problémových situací ► kontext terapeutický/ psychoterapeuté ► primární je léčba ► důraz na interpretaci ► zpracovává nevědomá témata Cíle aRTefiLEtiKy (Běhounková, 2004) ► facilitace osobnostních a sociálních kompetencí ► rozvoj kreativity (přenos do jiných oblastí) ► aktivizace (vědomí vl.kompetentnosti) ► sublimace nevědomých impulsů ► projekce ► integrace Cíle aRTefiLEtiKy osobnostní kompetence ► kultivace emocionality § pojmenování a identifikace vlastních emocí § vnímání tělesného schématu, vztah k tělu § seberegulace – vůle, ovládání impulzivity, agrese, relaxace, koncentrace § sebepojetí, sebehodnocení ► facilitace sebepojetí § zvýšení sebevědomí § zdravé sebehodnocení, tj. ukotvení v realitě ► mravní růst § empatie a tolerance § anticipace chování § zodpovědnost za své chování a činy § perspektivy do budoucnosti (aspirace) Cíle aRTefiLEtiKy sociální kompetence ► podpora komunikačních kompetencí § navázání a udržení efektivních interakcí i vztahů § podpora hlubšího prožitku přátelství (nesobeckost) § schopnost prosadit svůj názor, i respektovat jiný názor ► kooperace § pocity sounáležitosti § schopnost pomáhat ► schopnost řešit problémové situace § předcházení konfliktům § aktivní přístup k hledání řešení (participace) § nácvik (modelové situace) § zvyšování frustrační tolerance Cíle aRTefiLEtiKy rozvoj kreativity (přenos do jiných oblastí) ► kreativní řešení problémů ► efektivní trávení volného času ► hledání životních perspektiv, smyslu života ► zdravý životní styl ► partnerství Cíle aRTefiLEtiKy aktivizace (vědomí vl.kompetentnosti) ► v motivaci a aspiracích ► v uvědomění si vlastních kompetencí, tj. kvalit i nedostatků ► ve schopnosti změnit svůj postoj (k sobě, problému) ► v hledání nových cest a řešení ► ve vyhledání adekvátní pomoci Cíle aRTefiLEtiKy projekce ► promítnutní emocí a životních témat do Vv díla a tvorby sublimace nevědomých impulsů ► transformace agrese, úzkosti..do konstruktivní Vv aktivity integrace ► nadhled, postřehování souvislostí, uvědomění si sebe jako bio-pycho-sociálního celku Cíle aRTefiLEtiKy Liebmanová (1984) ► individuální cíle – uvolnění, sebeprožívání a sebevnímání, vizuální a verbální uspořádání zážitků, poznání vlastních možností, přiměřené sebehodnocení, růst osobní svobody a motivace, svoboda pro experimentování při hledání výrazu pocitů, emocí nebo konfliktů, rozvoj fantazie, nadhled, celkový rozvoj osobnosti. ► skupinové cíle – vnímání a přijetí druhých lidí, vyjádření uznání jejich hodnoty, jejich ocenění, navázání kontaktů, zapojení do skupiny a kooperace, komunikace, společné řešení problémů, zkušenost, že druzí mají podobné zážitky jako já, reflexe vlastního fungování v rámci skupiny, pochopení vztahů, vytváření sociální podpory. (Běhounková, 2004) priNcipy aRTefiLEtiKy ► intermedialita – přesah, souvislost ► plánování nesmí omezovat improvizaci ► rozmanitost Vv materiálů a technik, pracovních podmínek a prostředí (environmentální akce, akční tvorba...) ► prožitek je nositelem integračního potenciálu ► v centru pozornosti stojí tvořivý proces, ne vytvoření estetického díla ► posilování spontaneity sebevyjádření ► interaktivní trojúhelník: aktér výtvarného díla – výtvarný proces, dílo – vedoucí skupiny ► diskuse jsou stejně důležité jako samotný proces tvorby ► prezentace díla je důležitý moment pro podporu sebevědomí ► stimulace tvořivé, důvěrné a akceptující atmosféry uvnitř skupiny, je potenciálem pro pozitivní ovlivňování kreativního rozvoje individuality osOBnost aRTefiLEtiKa Campbellová (1998), Šicková-Fabrici (2002) ► znalosti profesní - ped.,spec.ped., psych., Vv, psychohyg. ► osobnostní předpoklady § empatie § hledání souvislostí § schopnost improvizace, intuice, motivace žáka k hovoru, introspekci § vysoký morální a etický kredit, psychická vyrovnanost § kreativita kdo chce u jiných pěstovat kreativitu, musí být sám kreativní ► sociální § vytváření bezpečného prostředí pro tvorbu a společnou diskusi, vyjádření obav, úzkosti § respektování klienta a jeho vnitřních hranic § autentická přítomnost, sdílení obsahů prožívání žáka v krizových situacích (Běhounková, 2004) Aspekty artefiletiky při práci s rizikovými jedinci ► oslabené psychosociální kompetence se rozvíjejí v kooperativních, skupinových činnostech – zdůrazňování aktivit v párech, týmech, skupině ► mládež přirozeně inklinuje do skupin, ale vytvořit ve skupině rizikové mládeže kultivovanou atmosféru je obtížné – podpora důvěrné a spontánní atmosféry, podpora individuální a sociální odpovědnosti, podpora vzniku skupiny lidí spojených společnými zážitky ► rizikoví jedinci nedisponují znalostí efektivního trávení volného času (vč) – činnosti tudíž musí zaujmout, aby se mohly stát vhodnou příležitostí a variantou pro trávení vč rizikového jedince ► praktickou překážkou je minimální motivovanost, negativismus a narušená míra soustředěnosti – činnosti je třeba volit tak, aby kladly nízké nároky na manuální zručnost Nejčastější chyby artefiletiků při práci s klientem s rizikovou mládeží ► chybné posouzení žáka - nálepkování ► Manipulace žákem, jeho sociálním okolím - navozování viny, úzkosti s cílem dosáhnout žádoucího cíle ► spěch, tlak na rychlou změnu ► rigidní přístup, nerespektování individuality a potřeb - stejné metody se nemusí hodit pro různé jedince, neschopnost improvizace ► nevšímavost k vlastním pocitům a psychickým stavům ► prosazování potřeb artefiletika - potřeba kladného výsledku léčby, potřeba ocenění ze strany žáka, potřeba vedení a dominance ... ► přeceňování vlastních možností a zkušeností - přehnaná sebedůvěra ve vlastní profesní kompetence ► nedostatek sebedůvěry terapeuta - důsledkem je přehnaná péče o klienta ► neznalost sociálního, psychologického kontextu - z čehož plynou nevhodně poskytované rady, eventuelně nedostatečná psychická podpora ► odborná mluva užívaná při komunikaci – nesrozumitelnost, nedůvěra, úzkost problematické aspekty artefiletiky ► nekompetentnost artefiletika ► záměna s arteterapií ► nejednotnost terminologie Pozitivní aspekty artefiletiky ► široké uplatnění metodiky – modifikovatelnost a variabilita z hl. věku, problémů ve skupině, individuality j. ► prožitek = integrující činitel ► nedirektivnost, prostor pro vlastní volbu ► pracuje s pozitivními aspekty osobnosti – podpora skrze akceptaci ► pozitivní myšlení aRTefiLEticKé etudy ► UvěDOMění Si vLastNÍ iDENtiTY Já mé tělo je vidět to, co dělám, za sebou nechává stopy sebepoznání, tolerance rasa, barva pleti, tradice, individuální odlišnosti… aktivizace stíny SoCiáLNí KomPEtEncE - kooperace Kooperace mandala Spolupráce - partnerství, pomoc, zodpovědnost ► Navazování kontaktu, prohloubení vzájemné důvěry rozvoj sociálních kompetencí (hostina) + relaxace relaxace: ZkliDNěNÍ AGRESiVNíHO potENciÁLU A iMPULZIVITY MeNTÁLNí MAPY Relaxace: automatická kresba + společné sestavení mozaiky relaxace: ZVÝŠENÍ SEBEVĚDOMÍ A ZDRAVÉHO SEBEHODNOCENÍ princip náhody: TECHNIKA HYDROFOBNÍHO pROSTŘEDÍ EmoCiOnaLita – dobro a zlo identifikace emocí seberegulace - trpělivost Práce s agresí a negativními emocemi Pozitivní myšlení