Cíl: v této sekci je možné se zamyslet a zároveň vyzkoušet nové přístupy k prohloubení evaluačních technik učebnic. Analýza afektivního kurikula z pohledu průřezových témat Průřezová témata v RVP mají rozvíjet osobnost žáka jak v oblasti kognitivní (vědomosti, dovednosti, schopnosti), tak i v oblasti afektivního kurikula (postoje, hodnoty). Důraz RVP je směrován zvláště na sociálně osobnostní rozvoj žáka. Proto si můžeme zkusit modifikovat známou evaluační metodu na měření parametru syntaktické a sémantické obtížnosti v učebnicích. Tato metoda pochází původně z německého prostředí (autorka K. Nestler). Do českého prostředí ji modifikoval J. Průcha v 80. letech 20. století. V 90. letech 20. století uskutečnil poslední revizi metody M. Pluskal. Nyní je řada na nás úsměv Instrukce k realizaci metody nalezneme v činnosti Kniha (třetí kapitola s názvem Metody analýzy učebnic). Naším záměrem je zkusit aplikovat výpočet sémantické obtížnosti a koeficienty hustoty odborné informace. Poněvadž nebudeme měřit kognitivní fakty, ale afektivní, potřebujeme najít předmět našeho šetření. Tím se mohou stát např. vyjádřené hodnoty v učebním textu. Tyto hodnoty lze vysledovat významem vybraných slovních druhů, které se nacházejí v učebním textu. Konkrétně se jedná např. o podstatná jména, která vyjadřují určitou hodnotu. Výpis veškerých "hodnotových" podstatných jmen je potřebné rozdělit do kategorií. Tyto kategorie můžeme například třídit podle hlediska lidské činnosti, ke které se dané podstatné jméno vztahuje. Možností třídění a hledání nových přístupů je jistě víc. Dokážete se vžít do role objevitelů a následně i zakladatelů těchto přístupů? Seznam průřezových témat : o Osobnostní a sociální výchova o Výchova demokratického občana o Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech o Multikulturní výchova o Environmentální výchova o Mediální výchova Průřezová témata reprezentují v RVP ZV aktuální okruhy problémů současného i budoucího světa a stávají se důležitou a nedílnou součástí základního vzdělávání. Jsou důležitým formativním prvkem základního vzdělávání a pomáhají rozvíjet osobnost žáka především v oblasti postojů a hodnot. Osobnostní a sociální výchova Specifikou Osobnostní a sociální výchovy je, že se učivem stává sám žák, stává se jím konkrétní žákovská skupina a stávají se jím více či méně běžné situace každodenního života. Jejím smyslem je pomáhat každému žákovi hledat vlastní cestu k životní spokojenosti založené na dobrých vztazích k sobě samému i k dalším lidem a světu. Úzká je vazba ke vzdělávací oblasti Člověk a společnost , a to zejména k Výchově k občanství a k jejím částem „Člověk ve společnosti“ a „Člověk jako jedinec“. Konkrétně k tématům „lidská setkání, vztahy mezi lidmi, zásady lidského soužití“ (Člověk ve společnosti) a „podobnost a odlišnost lidí, vnitřní svět člověka, osobní rozvoj“ Přínos průřezového tématu k rozvoji osobnosti žáka V oblasti vědomostí, dovedností a schopností průřezové téma: Ÿ vede k porozumění sobě samém u Ÿ napomáhá k zvládání vlastního chování Ÿ přispívá k utváření dobrých mezilidských vztahů ve třídě i mimo n i Ÿ rozvíjí základní dovednosti dobré komunikace a k tomu příslušné vědomosti Ÿ utváří a rozvíjí základní dovednosti pro spoluprác i Ÿ umožňuje získat základní sociální dovednosti pr o řešení složitých situací (např. konfliktů) Ÿ formuje studijní dovednost i Ÿ podporuje dovednosti a přináší vědomosti týkající se duševní hygien y V oblasti postojů a hodnot průřezové téma: Ÿ pomáhá k utváření pozitivního (nezraňujícího) postoje k sobě samé mu Ÿ vede k uvědomování si hodnoty spolupráce a pomoc i Ÿ vede k uvědomování si hodnoty různosti lidí, názorů, přístupů k řešení problémů Ÿ přispívá k utváření mravních rozměrů komunikačních situací a různých způsobů lidského chování Ÿ napomáhá primární pre venci sociálně patologických jevů a škodlivých způsobů chování Hodnoty, postoje , praktická etika - analýzy vlastních i cizích postojů a hodnot a jejich projevů v chování lidí; vytváření povědomí o kvalitách typu odpovědnost, spolehlivost, spravedlivost, respektování atd.; dovednosti rozhodování v eticky problematických situacích všedního dne. Výchova demokratického občana: V obecné rovině představuje hodnotový fenomén reprezentující syntézu hodnot spravedlnosti, tolerance a odpovědnosti, v konkrétní rovině pak především rozvoj kritického myšlení, vědomí svých práv a povinností a porozumění demokratickému uspořádání společnosti a demokratickým způsobům řešení konfliktů a problémů. Průřezové téma Výchova demokratického občana má blízkou vazbu především na vzdělávací oblast Člověk a společnost, v níž jsou tematizovány principy demokracie a demokratického rozhodování a řízení, lidská a občanská práva, ve kterých se klade důraz na participaci jednotlivců – občanů na společenském a politickém životě demokratické společnosti. V oblasti Člověk a jeho svět se uplatňuje v tématech reflektujících vztah k domovu a vlasti. Přínos průřezového tématu k rozvoji osobnosti žáka V oblasti vědomostí, dovedností a schopností průřezové téma: Ÿ vede k aktivnímu postoji v obhajování a dodržování lidských práv a svobod Ÿ vede k pochopení významu řádu, pravidel a zákonů pro fungování společnosti Ÿ umožňuje participovat na rozhodnutích celku s vědomím vlastní odpovědnosti za tato rozhodnutí a jejich důsledky Ÿ rozvíjí a podporuje komunikativní, formulační, argumentační, dialogické a prezentační schopnosti a dovednosti Ÿ prohlubuje empatii, schopnost aktivního naslouchání a spravedlivého posuzování Ÿ vede k uvažování o problémech v širších souvislostech a ke kritickému myšlení V oblasti postojů a hodnot průřezové téma: Ÿ vede k otevřenému, aktivnímu, zainteresovanému (ne lhostejnému) postoji v životě Ÿ vychovává k úctě k zákonu Ÿ rozvíjí disciplinovanost a sebekritiku Ÿ učí sebeúctě a sebedůvěře, samostatnosti a angažovanosti Ÿ orientuje k hodnotám spravedlnosti, svobody, solidarity a tolerance Ÿ rozvíjí a podporuje schopnost zaujetí stanoviska v pluralitě názorů Ÿ motivuje k ohleduplnosti a ochotě pomáhat slabším Ÿ umožňuje posuzovat a hodnotit společenské jevy, procesy, události a problémy z různých úhlů pohledu (lokální, národní, evropská, globální dimenze) Ÿ vede k respektování kulturních, etnických a jiných odlišností Ÿ vede k asertivnímu, zároveň však kompromisu schopnému postoji Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech Průřezové téma rozvíjí vědomí evropské identity při respektování identity národní. Otevírá žákům širší horizonty poznání a perspektivy života v evropském a mezinárodním prostoru a seznamuje je s možnostmi, které jim tento prostor poskytuje. Podporuje ve vědomí a jednání žáků tradiční evropské hodnoty, k nimž patří humanismus, svobodná lidská vůle, morálka, uplatňování práva a osobní zodpovědnost spolu s racionálním uvažováním, kritickým myšlením a tvořivostí. Na druhém stupni navazuje průřezové téma na vzdělávací oblast Člověk a společnost, využívá, aktualizuje a propojuje poznatky z oboru historie a politické geografie. Prohlubuje porozumění klíčovým historickým a politickým událostem, které ovlivnily vývoj Evropy a světa, měly podstatný význam pro evropskou integraci a začlenění České republiky do integračního procesu. Podstatným základem průřezového tématu se stává obor Výchova k občanství. Přínos průřezového tématu k rozvoji osobnosti žáka V oblasti vědomostí, dovedností a schopností průřezové téma: Ÿ rozvíjí a integruje základní vědomosti potřebné pro porozumění sociálním a kulturním odlišnostem mezi národy Ÿ prohlubuje porozumění vlivu kulturních, ideologických a sociopolitických rozdílů na vznik a řešení globálních problémů v jejich vzájemných souvislostech Ÿ prohlubuje základní vědomosti nezbytné pro pochopení struktury a funkcí mezinárodních a nevládních organizací, jejich vlivu na řešení globálních i lokálních problémů v oblasti humanitární, politické, sociální, ekonomické, kulturní a dodržování lidských práv Ÿ rozvíjí schopnost srovnávat projevy kultury v evropském a globálním kontextu, nacházet společné znaky a odlišnosti a hodnotit je v širších souvislostech Ÿ rozšiřuje a prohlubuje dovednosti potřebné pro orientaci v evropském prostředí, seberealizaci a řešení reálných situací v otevřeném evropském prostoru Ÿ prohlubuje vědomosti potřebné k pochopení souvislostí evropských kořenů a kontinuity evropského vývoje a podstaty evropského integračního procesu Ÿ vede k pochopení významu společných politik a institucí Evropské unie; seznamuje s dopadem jejich činnosti na osobní i občanský život jednotlivce i s možnostmi jejich zpětného ovlivňování a využívání Ÿ vede k poznání a pochopení života a díla významných Evropanů a iniciuje zájem žáků o osobnostní vzory Ÿ rozvíjí schopnost racionálně uvažovat, projevovat a korigovat emocionální zaujetí v situacích motivujících k setkávání, srovnávání a hledání společných evropských perspektiv V oblasti postojů a hodnot průřezové téma: Ÿ pomáhá překonávat stereotypy a předsudky Ÿ obohacuje pohledy žáka na sebe sama z hlediska otevřených životních perspektiv rozšířených o volby v dimenzi evropské a mezinárodní Ÿ kultivuje postoje k Evropě jako širší vlasti a ke světu jako globálnímu prostředí života Ÿ utváří pozitivní postoje k jinakosti a kulturní rozmanitosti Ÿ podporuje pozitivní postoje k tradičním evropským hodnotám Ÿ upevňuje osvojování vzorců chování evropského občana a smysl pro zodpovědnost Multikulturní výchova Průřezové téma Multikulturní výchova v základním vzdělávání umožňuje žákům seznamovat se s rozmanitostí různých kultur - tradicemi a hodnotami. Na pozadí této rozmanitosti si pak budou moci žáci lépe uvědomovat i svoji vlastní kulturu, tradice a hodnoty. Multikulturní výchova zprostředkovává poznání vlastního kulturního zakotvení a porozumění odlišným kulturám. Rozvíjí smysl pro spravedlnost, solidaritu a toleranci, vede k chápání a respektování neustále se zvyšující sociokulturní rozmanitosti. U menšinového etnika rozvíjí jeho kulturní specifika a současně poznávání kultury celé společnosti, majoritní většinu seznamuje se základními specifiky ostatních národností žijících ve společném státě, u obou skupin pak pomáhá nacházet styčné body pro vzájemné respektování, společné aktivity a spolupráci. Přínos průřezového tématu k rozvoji osobnosti žáka V oblasti vědomostí, dovedností a schopností průřezové téma: Ÿ poskytuje žákům základní znalosti o různých etnických a kulturních skupinách žijících v české a evropské společnosti Ÿ rozvíjí dovednost orientovat se v pluralitní společnosti a využívat interkulturních kontaktů k obohacení sebe i druhých Ÿ učí žáky komunikovat a žít ve skupině s příslušníky odlišných sociokulturních skupin, uplatňovat svá práva a respektovat práva druhých, chápat a tolerovat odlišné zájmy, názory i schopnosti druhých Ÿ učí přijmout druhého jako jedince se stejnými právy, uvědomovat si, že všechny etnické skupiny a všechny kultury jsou rovnocenné a žádná není nadřazena jiné Ÿ rozvíjí schopnost poznávat a tolerovat odlišnosti jiných národnostních, etnických, náboženských, sociálních skupin a spolupracovat s příslušníky odlišných sociokulturních skupin Ÿ rozvíjí dovednost rozpoznat projevy rasové nesnášenlivosti a napomáhá předcházet vzniku xenofobie Ÿ učí žáky uvědomovat si možné dopady svých verbálních i neverbálních projevů a připravenosti nést odpovědnost za své jednání, Ÿ poskytuje znalost některých základních pojmů multikulturní terminologie: kultura, etnikum, identita, diskriminace, xenofobie, rasismus, národnost, netolerance aj. V oblasti postojů a hodnot průřezové téma: Ÿ pomáhá žákům prostřednictvím informací vytvářet postoje tolerance a respektu k odlišným sociokulturním skupinám, reflektovat zázemí příslušníků ostatních sociokulturních skupin a uznávat je Ÿ napomáhá žákům uvědomit si vlastní identitu, být sám sebou, reflektovat vlastní sociokulturní zázemí Ÿ stimuluje, ovlivňuje a koriguje jednání a hodnotový systém žáků, učí je vnímat odlišnost jako příležitost k obohacení, nikoli jako zdroj konfliktu Ÿ pomáhá uvědomovat si neslučitelnost rasové (náboženské či jiné) intolerance s principy života v demokratické společnosti Ÿ vede k angažovanosti při potírání projevů intolerance, xenofobie, diskriminace a rasismu Ÿ učí vnímat sebe sama jako občana, který se aktivně spolupodílí na utváření vztahu společnosti k minoritním skupinám Princip sociálního smíru a solidarity - odpovědnost každého jedince za to, aby byla odstraněna diskriminace a předsudky vůči etnickým skupinám; dovednost žít nekonfliktně v multikulturní společnosti; aktivní spolupodílení dle svých možností na přetváření společnosti, aby vyhovovala všem - i minoritním skupinám; otázka lidských práv, nejdůležitější dokumenty Environmentální výchova Přínos průřezového tématu k rozvoji osobnosti žáka V oblasti vědomostí, dovedností a schopností průřezové téma: Ÿ rozvíjí porozumění souvislostem v biosféře, vztahům člověka a prostředí a důsledkům lidských činností na prostředí Ÿ vede k uvědomování si podmínek života a možností jejich ohrožování Ÿ přispívá k poznávání a chápání souvislostí mezi vývojem lidské populace a vztahy k prostředí v různých oblastech světa Ÿ umožňuje pochopení souvislostí mezi lokálními a globálními problémy a vlastní odpovědností ve vztazích k prostředí Ÿ poskytuje znalosti, dovednosti a pěstuje návyky nezbytné pro každodenní žádoucí jednání občana vůči prostředí Ÿ ukazuje modelové příklady jednání z hledisek životního prostředí a udržitelného rozvoje žádoucích i nežádoucích Ÿ napomáhá rozvíjení spolupráce v péči o životní prostředí na místní, regionální, evropské i mezinárodní úrovni Ÿ seznamuje s principy udržitelnosti rozvoje společnosti. Ÿ učí hodnotit objektivnost a závažnost informací týkajících se ekologických problémů Ÿ učí komunikovat o problémech životního prostředí, vyjadřovat, racionálně obhajovat a zdůvodňovat své názory a stanoviska V oblasti postojů a hodnot průřezové téma: Ÿ přispívá k vnímání života jako nejvyšší hodnoty Ÿ vede k odpovědnosti ve vztahu k biosféře, k ochraně přírody a přírodních zdrojů Ÿ vede k pochopení významu a nezbytnosti udržitelného rozvoje jako pozitivní perspektivy dalšího vývoje lidské společnosti Ÿ podněcuje aktivitu, tvořivost, toleranci, vstřícnost a ohleduplnost ve vztahu k prostředí Ÿ přispívá k utváření zdravého životního stylu a k vnímání estetických hodnot prostředí Ÿ vede k angažovanosti v řešení problémů spojených s ochranou životního prostředí Ÿ vede k vnímavému a citlivému přístupu k přírodě a přírodnímu a kulturnímu dědictví Mediální výchova Mediální výchova má blízkou vazbu na oblast Člověk a společnost, zejména tím, že média, jako sociální instituce, se podílejí na utváření podob a hodnot moderní doby, umožňují hledat paralely mezi minulými a současnými událostmi a porovnávat jevy a procesy v evropském i celosvětovém měřítku. Mediální výchova je zaměřena na systematické vytváření kritického odstupu od mediovaných sdělení a na schopnost interpretovat mediální sdělení z hlediska jeho informační kvality. Přínos průřezového tématu k rozvoji osobnosti žáka V oblasti vědomostí, dovedností a schopností průřezové téma: Ÿ přispívá ke schopnosti úspěšně a samostatně se zapojit do mediální komunikace Ÿ umožňuje rozvíjet schopnost analytického přístupu k mediálním obsahům a kritického odstupu od nich Ÿ učí využívat potenciál médií jako zdroje informací, kvalitní zábavy i naplnění volného času Ÿ umožňuje pochopení cílů a strategií vybraných mediálních obsahů Ÿ vede k osvojení si základních principů vzniku významných mediálních obsahů (zvl. zpravodajských) Ÿ umožňuje získat představy o roli médií v klíčových společenských situacích a v demokratické společnosti vůbec (včetně právního kontextu) Ÿ vytváří představu o roli médií v kultuře společnosti (regionu, lokality) Ÿ vytváří představu o roli médií v každodenním životě Ÿ vede k rozeznávání platnosti a významu argumentů ve veřejné komunikaci Ÿ rozvíjí komunikační schopnost, zvláště při veřejném vystupování a stylizaci psaného a mluveného textu Ÿ přispívá k využívání vlastních schopností v týmové práci (v redakčním kolektivu) Ÿ přispívá ke schopnosti přizpůsobit vlastní činnost potřebám a cílům týmu V oblasti postojů a hodnot průřezové téma: Ÿ rozvíjí citlivost vůči stereotypům v obsahu médií i způsobu zpracování mediálních sdělení Ÿ vede k uvědomování si hodnoty vlastního života (zvláště volného času) a odpovědnosti za jeho naplnění Ÿ rozvíjí citlivost vůči předsudkům a zjednodušujícím soudům o společnosti (zejména o menšinách) i jednotlivci Ÿ napomáhá k uvědomění si možnosti svobodného vyjádření vlastních postojů a odpovědnosti za způsob jeho formulování Tematické okruhy receptivních činností: Ÿ kritické čtení, poslouchání a pozorování mediálních sdělení - pěstování kritického přístupu ke zpravodajství a reklamě; rozlišování zábavních („bulvárních“) prvků ve sdělení od informativních a společensky významných; hodnotící prvky ve sdělení (výběr slov a záběrů); hledání rozdílu mezi informativním, zábavním a reklamním sdělením; chápání podstaty mediálního sdělení, objasňování jeho cílů a pravidel; identifikování základních orientačních prvků v textu Ÿ interpretaci vztahu mediálních sdělení a reality - různé typy sdělení, jejich rozlišování a jejich funkce; rozdíl mezi reklamou a zprávou a mezi „faktickým“ a „fiktivním“ obsahem; hlavní rysy reprezentativnosti (rozlišení reality od médii zobrazovaných stereotypů, jako reprezentace reality); vztah mediálního sdělení a sociální zkušenosti (rozlišení sdělení potvrzujících předsudky a představy od sdělení vycházejících ze znalosti problematiky a nezaujatého postoje); identifikace základních společenských hodnot v textu, prvky signalizující hodnotu, o kterou se sdělení opírá; identifikace zjednodušení mediovaných sdělení, opakující se prostředky v médiích (ve zpravodajství, reklamě i zábavě) vnímání autora mediálních sdělení - identifikování postojů a názorů autora v mediovaném sdělení; uplatnění výrazových prostředků pro vyjádření a zastření názoru a postoje; výrazové prostředky uplatněné se záměrem manipulace s názorem a postojem; prvky signalizující explicitní či implicitní vyjádření hodnocení, výběr a kombinace slov, obrazů a zvuků z hlediska záměru a hodnotový význam tohoto výběru.