4. stimulace dejaurú (podnety k zamyšleni, otázky aj. před nebo v prúbéhu Jekci. Lémat) V 5, odJiäení úrovni učiva (základni - rozšiŕujici, povinné - nepovinné apod.) 6, otázky a úkoly za tématy, Jckocmí 7. otázky a úkoly k edému ročniku (opakováni) & otázky a úkoly k předchozímu ročniku (opakováni) U. instrukce k úkolům komplexnejší povahy (návody k pokusům, laboratorním pracím, pozorovaním, aj.) 10. námety pro mimoškolní činností s využitím učiva (aplikace) 11 explicitní vyjádřeni cílů učení pro žáky 12. prostředky a/nebo instrukce k sebehodnoceni pro žáky (testy a jiné způsoby hodnocení výsledků učeni) 13. výsledky úkolů a cvičeni (správná řešeni, správné odpovedí apod.) 14. odkazy na Jiné zdroje informací (bibliografie, doporučená literatura aj.) (D) obrazové komponenty 1. grafické symboly vyznačující určité části textu (poučky, pravidla, úkoty, cvičeni aj) 2. užití zvláStní barvy pro určité části verbálního textu 3. užití zvláštního písma (tučné písmo, kurzíva aj.) pro určité části verbálního lexhj 4. využití přední nebo zadní obálky {predsádky) pro schémata, tabulky aj. m. APARÁT ORIENTAČNÍ i O verbálni konu/miu-nly 1. obsah učebnice 2. členéní učebnice na tematické bloky, kapitoly, lekce aj. 3. marginálie, výhmaty, živá záhlaví aj. 4. rejstrjk (včeny, jmenný, smíšený) VÝPOČET KOEFICIENTŮ Kroky výpočtu: 1. V konkrétni učebnici se zjišťuje výskyt jednollivých strukturních komponentů (podle seznamu výše). Í^Sténý výskyt se zaznamenává do standardních archů se základními údaji o učebnici (aulor^auloři, místo a rok Vydání, nakladatelství, počet stran aj.). Zaznamenává se pouze, zda určitý komponent je nebu není v učebnici využit, bez ohledu na četnost využili. 2. Na základe zjisténých dat se vypočitávaji koeficienty, kterč charakterizuji didaktickou vybavenost učebnice: a) dílčí koeficienty: - koeficient využití aparátu prezentace učiva (E 1) - koeficient využiti aparátu řídicího učení (E II) - koeficient Využiti aparátu orientačního (E III) ■ koeficient využití verbálních komponentu (E v) - koeficient využití obrazových komponentů (E o) b) celkový koeficient didaktické vybavenosti učebnice (E) 3. VSechny uvedené koeficienty se vypočitávaji jako procentuální pothl počtu skutečné využitých komponentů z počtu možných komponentů. Tedy napr. využívá 11 určitá učebnice pro aparát prezentace učiva 9 komponentů ze H možných, Je koeficient využití aparátu prezentace učiva El-^ -100^64,28% 14 Podobně vypočteme koeficient celkové didaktické vybavenosti učebnice jako pothl realizovaných komponentů z počtu všech možných komponentů (tj. 36), VykodjiQcavtíttí vrixtäw L Všechny uvedené koeficienty nabývají hodnot v mezích 0 -100 %. Při hodnocení platí; Čím více se v učebnici hodnota určitého koeficientu blíži hurni (maximální) mezi, tím je jeji didaktická vybavenost (v príslušné složce struktury) vyšší. 2. Konečným krokem analýzy je interpretace hodnot koeficientů. Pomocí koeficientů lze přesně určit, jak konkrétní učebnice využívá, resp. nevyužívá možnosti z existujícího repertoáru strukturních komponentů. Na základě toho lze pak nedostatečnou didaktickou vybavenost učebnice korigovat 3. Tímto způsobem lze provádět srovnávací hodnoceni didaktické vybavenosti učebnic různých ročníků, předmélů, druhů skol, učebnic vydaných Tužnými nakladatelstvími, učebnic různých zemí aj. Jako etalon srovnáváni Ěze použit podrobné hodnoty koeficientů vypočtené pro drivějSt učebnice české základni školy a některé učebnice středních škol (viz tabulky in Průcha. 1985 a, 1987, 1088, í989 a). PŘÍLOHA II INSTRUKCE PRO MĚŘENÍ DIDAKTICKÉ VYBAVENOSTI UČEBNIC Princip _m jjfanV V struktuře učehnice rozlisujeme 36 komponentu (viz seznam rúže). Každý z komponentů plni v učebnici určitou didaktickou funkcí a k tomu puuáivá specifickou formu vyjádření (verbální nebo obrazovou). Kteroukoli učebnici Í7e vyhodnotit na základe toho, které z komponentů jsou v ní zastoupeny, .Speciálními koeficienty so men růstné parametry didaktické vybavenosti učebnice. STRUKTURNÍ KOMPONENTY UČEBNICE 1. AJ'AKÁ ľ PKKZKNTACť 1'ČiVA (A) verbálni komponenty 1. výkladový text prostý 2. výkladový lext zpřehledněný (přehledová schémata, tabulky a], k výkladu učiva) 3. shrnuti učiva k celému ročníku 4. shrnuli uŕiva k tématům (kapitolám, lekcím) 5. shrnuti učiva k předchozímu ročníku (5, dopi ňujici texty (dokumentační materia!, citace z pramenů, statistické tabulky aj.) 7. poznámky a vysvetlivky 8, podtexty k vyobrazením 9- slovníčky pojmů, cizích síovaj. (s vysvetlením) (B) »b razové kompu nenty 1. umelecká ilustrace 2. nauková ilustrace (sebematíckŕ kresby, modely, aj.) 3. fotografie i. mapy, kartogramy, plánky, graíy, diagramy aj. 5i obrazová prezentace barevná (tj. použití nejméné jedné barvy odlišné od barvy bežného textu) ÍL APARÁT ŘÍDÍCÍ UČENÍ (C) verbálni komponenty 1. předmluva (úvod do predmetu, ročníku pro žáky) 2. návod k práci s učebnici (pro íiky a/nebu učitele) 3. stimulace celková (podněty k zamyslení, otázky aj. pred celkovým učivem ročníku)