Etapy výchovného procesu 1. Pedagogická diagnóza Zjišťování stavu pro potřeby pedagoga, pro jeho výchovnou práci ve vyučování i mimo ně Zjištění fyzického, psychického a sociálního stavu vychovávané osoby Zjištění vztahů ve skupině Pozorování žáků v činnosti (samostatnost, soustředěnost, spolupráce, místo ve třídě, místo při hře) Rozhovor – pouze ve vztahu důvěry (motivy, postoje, skutečnosti ve třídě, vztahy s rodiči) Rozhovor s osobami, které žáka znají Analýza žákových prací (výtvarných, slohových, sešitů, působení v zájmových činnostech) Testy - standardizované Pozor na ovlivnění výsledků – vztah k žákovi 2. Pedagogická analýza obsahu výchovy Motivace, požadování žádoucího chování, stanovení úkolů, které se mají řešit. Dítě má vědět, co má dělat a má to chtít dělat. Proto mají být požadavky jasné, srozumitelné, zajímavé. Učitel, vedoucí kroužku i rodiče vedou k jistému cíli. Předpokladem zvolení cíle je analýza obsahu výchovy a vzdělávání a jeho výchovné využití. 3. Pedagogické projektování Přesné stanovení cíle, konkrétně, k jakým dovednostem nebo vlastnostem mají činnosti vést, nezaměňovat za témata, která budeme probírat. Porozumět, reprodukovat, prakticky použít. Řešení vytčených úkolů, realizace požadavků v praktickém jednání, vznik návyků a zvyků. 4. Regulace učení žáka Interakce učitele a žáka, významná etapa, na rozdíl od předchozích, které měl na starost učitel. Vyvážený vztah aktivity učitele a aktivity žáka (žáku náleží práce, učiteli její řízení). Učitel má k dispozici cíl, podmínky, prostředky, vědomost a stav žáků Žák – předpoklady fyzické, psychické a sociální. Prostor pro samostatné řešení a rozhodování žáka. 5. Výsledná pedagogická diagnóza – zpětná vazba Co se v průběhu výchovy změnilo a jak. Sledování změn v oblasti výchovy mravní je daleko složitější než v oblasti vědomostí (ostatní složky výchovy).