Podmínky výchovy Blížkovský, B. Systémová pedagogika, 1992 Holoušová, D, a kol. Základy pedagogiky I., Olomouc: UP, 1993 Pařízek, V. Obecná pedagogika. Praha: SPN, 1991 Pelikán, J. Pomáhat být. Praha: Karolinum, 2002 Kraus, B., Poláčková, V. et al. Prostředí, člověk, výchova. Brno: Paido, 2001 Podmínky výchovy jsou okolnosti, za kterých probíhá proces výchovy, vedení, kultivace a utváření lidí. Jsou nesčetné a vzájemně propojené, jsou určujícím východiskem výchovy. 1. Vnější podmínky výchovy: · Sociální prostředí, okolnosti, za nichž výchova probíhá, kultura a společenská etika, mezilidské vztahy, osobnosti, dosažená úroveň života · Přírodní prostředí, životní prostředí vychovatelů i vychovávaných · Faktory politické, ekonomické, vědecké, kulturní, duchovní, historické, zdravotní i demografické (populační) 2. Vnitřní podmínky výchovy: o Fyzické a psychické předpoklady jedince – vrozené a získané vlastnosti, žádoucí i nežádoucí, zdravotní stav, potřeby, volní a charakterové, intelektové a poznávací vlastnosti, zájmové zaměření a hodnotová orientace o Výchovně vzdělávací výsledky dosavadní výchovy a sebevýchovy, souhrn životních zkušeností a zvláštností (individuálních i skupinových) o Výsledky dosavadního pedagogicky nezáměrného utváření Prostředky výchovy Blížkovský, B. Systémová pedagogika. Ostrava: Amosium Servis, 1992. ŠIRŠÍ POJETÍ, prostředky nemateriální povahy 1. Soustava výchovně vzdělávacích činitelů (výchova veřejná, rodinná, sebevýchova) 2. Soustava výchovně vzdělávacích obsahů (obsah teoretické a praktické výuky, obsah výchovy mimo vyučování, sebevzdělávací programy) 3. Soustava edukačních metod, forem a principů 4. Výchovné prostředí (pedagogické využívání životního prostředí k výchovným cílům, úprava prostředí) Jůva, V.: Vybrané prostředky výchovy a vzdělávání Vyučování, pedagogicky adaptované prostředí, hromadné sdělovací prostředky, práce, hra, kolektiv, umění, sport a tělovýchova. UŽŠÍ POJETÍ, prostředky materiální povahy 1. Výukové pomůcky (knihy, učebnice, encyklopedie, tabulky, statistiky, schémata, přehledy, obrazy, grafy, pokusné a laboratorní vybavení, mapy, tabule, křída, CD, DVD, videokazety, filmy a fotografie, věcné vybavení kabinetů a knihoven….) 2. Didaktická technika (zařízení a přístroje-zpětný projektor, počítače, přehrávače, promítačky, kamery, magnetofony, televize, video, mikrofon, vizualizér )