SZ7BP_UPD1 Úvod do pedagogiky a základy pedagogického myšlení Podzim 2006 Rozsah: 1/0/0, přednáška a seminář v prezenčním studiu, konzultace v kombinovaném studiu Ukončení: Z Garance: PhDr. Jarmila Svobodová,CSc. Cíle předmětu: Předmět má studentům učitelství sloužit ke vstupu do problematiky pedagogické teorie. Mají se naučit chápat strukturu, obsah a terminologii pedagogiky a jejích jednotlivých disciplín a rozumět jim tak, aby je mohli používat v navazujících předmětech (např. teorie a metodika výchovy). Předmět je základem pro další teoretické i praktické studium pedagogiky. Tématické okruhy: Pedagogika jako vědní disciplína. Předmět pedagogiky (výchova). Struktura pedagogiky (soustava pedagogických disciplín). Vztah pedagogiky k ostatním vědním oborům. Význam pedagogiky pro společnost (teoretický, praktický, využití v oblasti výchovy a vzdělávání, ekonomiky, sociální politiky, vědy, mimoškolního vzdělávání a výchovy). Výchova, pojetí výchovy (významná sociální činnost, rozvoj základních kvalit osobnosti, příprava jedince pro sociální role, rozvoj v kulturních oblastech). Obecné rysy výchovy. Etapy výchovy. Možnosti a hranice výchovy. Základní pedagogické kategorie (cíle, obsah, formy, prostředky, podmínky, činitelé, principy, výchova, vyučování, vzdělání, učení). Základy pedagogického výzkumu, výzkumné metody.