POSTAVENÍ JEDINCE V PROCESU VÝCHOVY a) Tradiční model subjekt-objektové výchovy (v centru je učivo) - Tradiční model výchovy – pedagog a žák, rozdělení rolí -Autoritativní výchova-výchova jako nadřazenost, řízení, ovládání -Výchova jako manipulace - Antipedagogika b) Antiautoritativní výchova (v centru je dítě) Reformní pedagogika: Keyová – Století dítěte Steiner, Montessori, Parkhurstová, Petersen, Freinet c) Výchova jako služba jedinci (partnerství) Humanistická pedagogika a psychologie - Výchova jako služba -Výchova jako pomoc -Výchova provázející Amikace, facilitace PŘEDPOKLADY PRO ÚSPĚŠNOU VÝCHOVU: Člověk má potřebu být vychováván a vzdělávat se (personalizace, hominizace, enkulturace, socializace) Člověk pro to má předpoklady 1. Fyzické předpoklady 2. Psychické předpoklady 3. Sociální a sociokulturní situace (podmínky pro učení, dosavadní vzdělanostní úroveň, vzdělanostní a sociální úroveň rodiny, zkušenosti, dovednosti) Diagnóza žákových předpokladů Ve výchově je třeba respektovat: -Zvláštnosti věkové (důraz na období před narozením, narození a 1. rok života, 3. rok, výchova do 7 let……) -Rozdíly mezi pohlavími (různé výchovné tendence a zvyklosti) -individuální tempo a učební styl (v rodině respekt nebo přizpůsobení se nárokům okolí ve snaze vyrovnat se, ve škole důraz na rychlost, soutěž, srovnávání, až v zaměstnání možno respektovat) –individualizace ve výuce: neprobírat učebnici, ale vzdělávat konkrétního žáka, dát možnost rozvoje individuálních zájmů – volitelné předměty, školní časopis, účast na soutěžích), respekt k lidským potřebám – od potřeb fyziologických přes potřeby sounáležitosti a lásky k potřebám poznávacím a estetickým lidských potřeb. -zvláštnosti temperamentu (kombinace typů, nutno respektovat) -rozdíly ve výkonových vlastnostech (schopnosti, dovednosti,vědomosti – vnímání sluchové, zrakové, schopnosti motorické, koordinace pohybů, logické a abstraktivní myšlení…) -rozdíly v charakterových vlastnostech (vztah k sobě samému, ke druhým lidem, sebevědomí, sebekritika, přeceňování a podceňování, krutost a nedůvěřivost, vytrvalost, přesnost, systematičnost atd.) -rozdíly v motivaci vnitřní a vnější (síla vlastních pohnutek k činnosti – základem jsou potřeby, dále zájmy, postoje, hodnoty a cíle). Tradiční škola nejdřív vnitřní motivaci zničí a potlačí a pak se uměle navozenými tlaky a odměnami snaží přinutit žáka k učení. -rozdíly v prožívání a vyjadřování emocí (rozvíjení pozitivních citů v průběhu učení, rozvoje zájmů a hodnocení – otevírání nových možností a perspektiv. Dětství v současnosti podléhá vlivu mnoha různorodých faktorů: -Rozmanitost -Neustálá, rychlá změna -Různorodost prostředí a jeho podnětů -Vliv médií (pozitivní a negativní) -Zábava především -Vliv reklamy -Narušení pozornosti -Autentické zážitky x zážitky zprostředkované TV -Konzumní dětství