ŠABLONA náslechové hospitace

Nejčastěji pozorované jsou:

* činnosti učitele

* činnosti žáka

* učivo a jeho proměny

* podmínky a okolnosti, v nichž hodina probíhá

Protokol pozorování

Předmět:

Ročník (popř. jméno vyučujícího):

Téma:

Datum hospitace

1. Přípravná fáze vyučovací hodiny ( plánovaný průběh hodiny – informace získají studenti v krátkém rozhovoru s vyučujícím).

Je vhodné zjistit:

- stanovený výukový cíl (doslovná formulace)

- vymezení učiva (základní čivo)

- zvolené vyučovací metody a formy a plánovaný základní metodický postup

2. Realizační fáze (průběh hodiny)

Sledovat:

- zda učitel připravil žáky vhodně psychicky na učení (motivace)

- jak sdělil učitelákům cíl vyučovací hodiny (doslovně)

- jak využíval cíle k řízení učebních činností žáků

- jak učitel sděloval nové učivo (použité metody a formy)

- jak odlišil základní, rozšiřující, resp. prohlubující a doplňkové učivo

- jaké byly jeho typické otázky

- jak navozoval samostatnou aktivitu žáků, v jaké kvalitě a rozsahu

- zda zapojoval do činnosti všechny studenty

- jaké typy učebních úloh studentům předkládal, jaká byla jejich poznávací náročnost a variabilita

- jaká byla převládající činnost učitele

- jaká byla převládající činnost žáků

- jak byla využívána učebnice, popř. jiné texty nebo materiály, pomůcky – výzvy k práci s učebnicí (doslovně), organizace práce s učebními pomůckami

- domácí úkol – zda byl zadán v souladu s výukovým cílem a učivem

3. Kontrolně hodnotící fáze

Sledovat:

- jak byly zaměřeny otázky učitele při zkoušení a opakovní (na pamětní zvládnutí učiva, na pochopení vztahů a souvislostí, na aplikaci poznatků)

- zda mělo zkoušení charakter vytváření zpětné vazy (pro učitele i pro žáky) s ucelenou myšlenkovou strukturou nebo mělo epizodický (roztříštěný) charakter

- zda mělo zkoušení a opakování jasný cíl, propojený s cílem hodiny

- zda hodnocení výkonů bylo objektivní, spravedlivé, učitelem zdůvodněné

- jak reagoval učitel na chybu žáka, zda ji dokázal didakticky využít

- jaká byla atmosféra při zkoušení, orientace učitele na chybu či naopak na znalosti žáka (zkoušel se je „nachytat“?)

- jak zhodnotil učitel výsledky učební práce v hodině z hlediska výukového cíle

- zda do hodnocení zapojil i studenty a nakolik je vedl k sebehodnocení

4. Celkový dojem z vyučovací hodiny

- jaká byla celková atmosféra hodiny (kladně podněcující či nikoli)

- jak se podařilo učiteli žáky zaujmout

- jaká byla celková aktivita žáků v hodině a jak ji učitel navozoval a využíval

- zda diferencoval učitel požadavky na studenty s ohledem na jejich možnosti a zvláštnosti (individualizace apod.)