ŠABLONA náslechové hospitace
Nejčastěji pozorované jsou:
* činnosti učitele
* činnosti žáka
* učivo a jeho proměny
* podmínky a okolnosti, v nichž hodina probíhá
Protokol pozorování
Předmět:
Ročník (popř. jméno vyučujícího):
Téma:
Datum hospitace
1. Přípravná fáze vyučovací hodiny ( plánovaný průběh hodiny – informace získají studenti v krátkém rozhovoru s vyučujícím).
Je vhodné zjistit:
- stanovený výukový cíl (doslovná formulace)
- vymezení učiva (základní čivo)
- zvolené vyučovací metody a formy a plánovaný základní metodický postup
2. Realizační fáze (průběh hodiny)
Sledovat:
- zda učitel připravil žáky vhodně psychicky na učení (motivace)
- jak sdělil učitelákům cíl vyučovací hodiny (doslovně)
- jak využíval cíle k řízení učebních činností žáků
- jak učitel sděloval nové učivo (použité metody a formy)
- jak odlišil základní, rozšiřující, resp. prohlubující a doplňkové učivo
- jaké byly jeho typické otázky
- jak navozoval samostatnou aktivitu žáků, v jaké kvalitě a rozsahu
- zda zapojoval do činnosti všechny studenty
- jaké typy učebních úloh studentům předkládal, jaká byla jejich poznávací náročnost a variabilita
- jaká byla převládající činnost učitele
- jaká byla převládající činnost žáků
- jak byla využívána učebnice, popř. jiné texty nebo materiály, pomůcky – výzvy k práci s učebnicí (doslovně), organizace práce s učebními pomůckami
- domácí úkol – zda byl zadán v souladu s výukovým cílem a učivem
3. Kontrolně hodnotící fáze
Sledovat:
- jak byly zaměřeny otázky učitele při zkoušení a opakovní (na pamětní zvládnutí učiva, na pochopení vztahů a souvislostí, na aplikaci poznatků)
- zda mělo zkoušení charakter vytváření zpětné vazy (pro učitele i pro žáky) s ucelenou myšlenkovou strukturou nebo mělo epizodický (roztříštěný) charakter
- zda mělo zkoušení a opakování jasný cíl, propojený s cílem hodiny
- zda hodnocení výkonů bylo objektivní, spravedlivé, učitelem zdůvodněné
- jak reagoval učitel na chybu žáka, zda ji dokázal didakticky využít
- jaká byla atmosféra při zkoušení, orientace učitele na chybu či naopak na znalosti žáka (zkoušel se je „nachytat“?)
- jak zhodnotil učitel výsledky učební práce v hodině z hlediska výukového cíle
- zda do hodnocení zapojil i studenty a nakolik je vedl k sebehodnocení
4. Celkový dojem z vyučovací hodiny
- jaká byla celková atmosféra hodiny (kladně podněcující či nikoli)
- jak se podařilo učiteli žáky zaujmout
- jaká byla celková aktivita žáků v hodině a jak ji učitel navozoval a využíval
- zda diferencoval učitel požadavky na studenty s ohledem na jejich možnosti a zvláštnosti (individualizace apod.)