Seminář pdagogické psychologie Autoregulace učení Terminologie učení se vs. řízení vlastního učení (Kulič, 1992) řízení učení ­ vnější (více rozpracováno), vnitřní ,,Jsme odpovědní za své vlastní učení, ale je otázkou, jestli všichni mohou být odpovědni za řízení svého učení" (Candy, 1987, Garrison, 1992) Autoregulace autoregulace (sebepojetí, sebehodnocení) zdroje ­ vnější (rodiče, učitelé, kamarádi) ­ vnitřní (vč. tzv. osobnostní autoregulace) autoregulace učení ­ aktivita v procesu učení po stránce činnostní, motivační i metakognitivní; stanovuje si cíle, iniciuje a řídí své úsilí a používá specifických strategií s ohledem na kontext učení (Zimmerman, 1998) Autoregulace - předpoklady potencialita každého žáka výuka musí umožnit získat dovednost ,,jak se učit" vnější řízení má stimulovat autoregulaci v prepubertě rozvoj metakognitivních strategií postupným zdokonalování se žák stává nezávislým na vnějším řízení může postupně lépe zvládat své emoce při učení postupně aktivní přístup k prostředí pro učení rozvoj vázán na rozvoj ,,já" (self) není ryze individuální proces; utváří se ve spolupráci s druhými (párové, skupinové, vrstevnické učení...) je to aktivní proces; nelze ,,předat návod" rozvíjí se více při souladu s vnějším řízením celoživotní proces (Mareš, 1998) Teorie přehled teorií ­ Čáp, Mareš, s. 508 teorie cyklických fází (Zimmerman, 1998) Provádění a volní kontrola Uvažování cíle, strategie Sebereflexe bilancování Autoregulace v praxi (Zimmerman, Schunk) - uvažování Začátečníci cíle chaotické, nespecifické orientace na výkon, výsledek nízké self-efficacy nezájem Pokročilí cíle hirarchické, spcifické i perspektivní orientace na proces učení dostatečně vysoké self- efficacy vnitřní motivace Autoregulace v praxi (Zimmerman, Schunk) - provádění a volní kontrola Začátečníci mají nejasný plán nedůvěřují si, používají sebesnižování kontrolují jen výsledky Pokročilí mají jasný plán věří si kontrolují průběh i výsledky Autoregulace v praxi (Zimmerman, Schunk) - sebereflexe Začátečníci vyhýbají se sebehodnocení příčiny úspěchu a neúspěchu hledají ve svých schopnostech (neovl.) reagují na sebe negativně v měnících se podmínkách zmatení Pokročilí snaží se o sebehodnocení příčiny úspěchu a neúspěchu hledají v použité strategii (ovlivnitelné) reagují na sebe pozitivně dobrá adaptace i měnícím se prostředí Výkon a jeho souvislosti cíle, které si žák stanovuje autoregulace výkon (průběh) motivace ovlivněny i kontextem Možnosti při diagnostice - sledujeme: Kognitivní učební strategie Metakognitivní strategie Strategie vedoucí k poznání sebe samého Motivační strategie nejlepší je kombinace kvantitativního a kvalitativního přístupu Vedení k autoregulaci není možný pouhý ,,nácvik"; nutný rozvoj ,,já" zdroje ­ sociální ­ osobnostní ­ situační cílený nácvik: ­ vyučování strategiím, praktické provádění a. strategií, zpětná vazba o účinnosti a. strategie, monitorování sebe samého, sociální opora, sebereflexe Metody Pod vedení učitele verbální instruování předvedení vzoru (nápodoba) supervize reciproční vyučování podpůrné vyučování transakční vyučování S vrstevníky vrstevnické učení kooperativní učení skupinové učení Využití techniky CAL systémy Pod vedením sebe samého sebemonitorovací protokoly žákovský deník domácí příprava samostatná praxe Záznamový arch (Lan, 1998) Kapitola 1 2 3 4 5(...) Klíčové prvky učiva Celkový čas věnovaný učení z textu Z toho aktivní učební čas Celkový čas věnovaný řešení úloh Z toho aktivní učební čas Celkový čas věnovaný dikusí o učivu Z toho aktivní učební čas Celkový čas věnovaný věnovaný učivu ve škole Z toho aktivní učební čas Celkový učební čas ve všech předchozích formách činnosti Z toho aktivní učební čas Vnímaná výsledná kompetence (práce s daným prvkem učiva ­ 1 bod min.; 10 max.) Celkový čas a aktivní učební čas