Seminář pedagogické psychologie Učení ve školním kontextu - současné teorie (příklad) Učení Elementární formy učení Komplexní formy učení Sociální učení Učení ve školním kontextu Učení směřující k určitému cíli Učení záměrně organizované Učení promyšleně řízené Učení uvědomované žákem Učení v situacích pedagogického typu (Kulič, 1992) Změny v přístupech ke školnímu učení (dle Mayer, 1992) Smysluplné učení (meaningful learning) Dlouhá tradice (J.A.Komenský) Vychází z kritiky Thorndikeova mechanistického přístupu Dalším zdrojem gestalt Termín připisován D.P.Ausubelovi (učení, které není prostým memorováním a rozšiřováním sumy poznatků) Smysluplné učení - charakteristiky Aktivita Konstruování Kumulace Autoregulace Zacílenost Situovanost Individální specifičnost Smysluplné učení - složky Podle T.J. Shuella (1992) Očekávání (mj. co, k čemu, self-efficacy) Motivování (vnější, vnitřní) Aktivování dosavadních znalostí Pozornost (část vs. celek učiva) Překódování (zvláštnosti zapamatování žáka i zvláštnosti učiva) Srovnávání (staré a nové učivo) Generování hypotéz (...) Smysluplné učení - složky Opakování Zpětná vazba Hodnocení (sumativní vs. formativní) Monitorování Kombinování, integrování, syntéza