Vážení studenti, protože instrukce na cvičeních k tvorbě seminární práce METEOROLOGICKO – FENOLOGICKÝ KALENDÁŘ nemuseli slyšet všichni studenti, vypracovali jsme je pro vás v tomto souboru! Upozornění: Doporučujeme všem studentům zálohovat si tuto seminární práci - kalendář v elektronické podobě, protože s ním budeme pracovat minimálně tři další semestry! Budete jej potřebovat k dalším seminárním pracím ! Jde o základ školní pomůcky KALENDÁŘ PŘÍRODY, který si v několika semestrech vytvoříte pro svoji praxi. Je základem pozorování i pokusnictví - povinné v základním vzdělávání, vhodný i pro osobní život a zdraví !! A, POČÍTAČOVÝ PROGRAM - EXCEL=TISK KALENDÁŘE PO MĚSÍCÍCH je jednoduchý, ale nedokonalý program pro tvorbu a tisk seminární práce: METEOROLOGICKO-FENOLOGICKÝ KALENDÁŘ. Potřebná data ke vložení jsou v programu EXCEL, stejně jako program pro tisk kalendáře: Program EXCEL 12x (leden až prosinec) = denní záznamy stavu počasí v r. 2006 Denní naměřené meteorologické hodnoty a pozorovaný stav počasí v měsíci (leden až prosinec) na Kejbalech (Brno, nadm. výška 300 m, kotlina V-Z) v roce 2006. POČÍTAČOVÝ PROGRAM - EXCEL=TISK KALENDÁŘE PO MĚSÍCÍCH Po vložení dat (do listu 1- 4) = minimální a maximální teploty, dokáže program zobrazit křivky minimálních, maximálních a průměrných denních teplot. NEUMÍ ZOBRAZOVAT METEOROLOGICKÉ ZNAČKY A FENOLOGICKÉ HODNOTY, a musíte si změnit ROK! Pracovní postup: 1, Pozorováním porovnejte naměřená data vždy v určitém měsíci v r.2006 s daty staršími v programu kalendáře -EXCEL (list 1-4)! (Možno i srovnat data s rokem 2001, zapsaná ve velkém nástěnném programu EXCEL 2- Nástěnný kalendář . Takto se začnete orientovat v problematice přírodovědných pozorování abiotických podmínek (na Kejbalech) a současně se seznámíte s používanými počítačovými programy! 2, Tímto způsobem můžete porovnávat stav počasí na lokalitě Kejbaly= 300 m/m v různých letech, ale také zjistíte, která data máte nahradit a doplnit za rok 2006! (EXCEL list 1-4). 3, NEZAPOMEˇNTE V TABULCE GRAFŮ pro KAŽDÝ MĚSÍC ZMĚNIT ROK = zapsat rok 2006! (EXCEL leden---prosinec!! Takto zjistíte, že vám chybí některé meteorologické značky (déšť, vítr…doplňte!) 4, V EXCELU vytvořte list meteorologické značky, nezapomeňte zapsat funkce a instrukce pro přenos dat z tabulky dat aby vám program vykresloval křivky minimální, maximální a průměrné teploty! 5, Doplňte v každém měsíci INDIKÁTOROVOU ROSTLINU pro pozorování fenologické fáze! ( Informace najdete v programu ke kalendáři č.2 nebo na Kejbalech - viz. nástěnný kalendář na učebně.) 6, Doplňte v každém měsíci (EXCEL leden---prosinec) ROSTLINU MĚSÍCE (modelová rostlina, vhodná pro pozorování vývoje v daném měsíci na ZŠ) a roční období! ( Informace najdete v programu ke kalendáři č.2 nebo na Kejbalech - viz. nástěnný kalendář na učebně.) 7, Po vytištění KALENDÁŘE studenti musí ručně dokreslit meteorologické značky, eventuálně. vypsat fenologické fáze a determinační rostliny pro určování nástupu fenologických fází a rostliny měsíce, jejichž vývoj je vhodný pro pozorování s žáky v daném měsíci. (Informace najdete v programu č.2 nebo na Kejbalech - viz. nástěnný kalendář na učebně.) Tento program je nedokonalý a studenti musí spoustu práce realizovat ručně! Záleží zde na tom, zda se STUDENTI ve skupinách dokáží domluvít a práci si rozdělí! Jedním z cílů seminární práce KALENDÁŘ je, aby se studenti učili spolupracovat! Bez této dovednosti nemůže české školsví, tvorba a realizace ŠVP ZV fungovat! _________________________________________________________________________ B, POČÍTAČOVÝ PROGRAM – EXCEL 2=TISK KALENDÁŘE na STĚNU POČÍTAČOVÝ PROGRAM (v EXCELu) = KALENDÁŘ NÁSTĚNNÝ je složitější, ale stále JEŠTĚ nedokonalý program pro tvorbu a tisk seminární práce: METEOROLOGICKO-FENOLOGICKÝ KALENDÁŘ. Potřebná data Z ROKU 2006 jsou v programu EXCEL– soubor 1-12 (leden,…..prosinec) Program EXCEL 12x (leden až prosinec) = denní záznamy stavu počasí v r. 2006 Denní naměřené meteorologické hodnoty a pozorovaný stav počasí v měsíci (leden až prosinec) na Kejbalech (Brno, nadm. výška 300 m, kotlina V-Z) v roce 2006. POČÍTAČOVÝ PROGRAM – EXCEL2 = KALENDÁŘ NÁSTĚNNÝ Po vložení dat (minimální a maximální teploty z programu EXCEL-data: LEDEN—PROSINEC) do listu 1- 4 programu EXCEL 2, dokáže program zobrazit křivky minimálních, maximálních a průměrných denních teplot. UMÍ ZOBRAZOVAT METEOROLOGICKÉ ZNAČKY A FENOLOGICKÉ HODNOTY, je nutné je však „přetahovat myší“. Pracovní postup: 1, Pozorováním porovnejte naměřená data (v programu EXCEL) vždy v určitém měsíci r.2006 s daty staršími v programu EXCEL 2(list 1 a 3)!) . Takto se začnete orientovat v problematice přírodovědných pozorování abiotických podmínek na Kejbalech a současně se seznámíte s používanými počítačovými programy! Zjistíte, že vám v EXCELU 2 nechybí žádný list , ale data jsou z r. 2001, měsíce nejsou řazeny od ledna. 2, Tímto způsobem můžete porovnávat stav počasí na lokalitě Kejbaly= 300 m/m v různých letech, ale také zjistíte, která data máte nahradit za rok 2006! (EXCEL2 - list 3). Přesuňte V EXCELU2 měsíce tak, aby pozorování a grafy byly leden až prosinec! 3, NEZAPOMENˇTE V TABULCE GRAFŮ ZMĚNIT ROK a jméno autora= zapsat rok 2006! 4, Najděte si INDIKÁTOROVOU ROSTLINU pro pozorování fenologické fáze! 5, Najděte si v každém měsíci (EXCEL leden---prosinec) ROSTLINU MĚSÍCE (= modelová rostlina, vhodná pro pozorování vegetačního vývoje v daném měsíci na ZŠ) a roční období! 6, Pro vytištění KALENDÁŘE studenti nemusí - ručně dokreslit meteorologické značky, stačí je přetáhnout myší! - vypsat fenologické fáze a determinační rostliny pro určování nástupu fenologických fází - vypsat rostliny měsíce, jejichž vývoj je vhodný pro pozorování s žáky v daném měsíci. Tento program je také nedokonalý a studenti musí stále spoustu práce realizovat ručně! Záleží zde na tom, zda se STUDENTI ve skupinách dokáží domluvít a práci si rozdělí! Jedním z cílů seminární práce KALENDÁŘ je, aby se studenti učili spolupracovat! Bez této dovednosti nemůže české školsví, tvorba a realizace ŠVP ZV fungovat! Jde o SKUPINOVOU SEMINÁRNÍ PRÁCI, takže výsledek bude pro všechny studenty stejný a lze jej vkládat do studentské slohy e-learningu předmětu a kopírovat! Každý student odevzdá před zápočtovým testem svůj vytištěný a podepsaný kalendář ke kontrole, bude vám pro praxi vrácen! Pokud se studentům podaří program vylepšit, kontaktujte Ing. Jedličkovou - možnost finanční odměny!