VZOROVÁ KONTROLNÍ PRÁCE č. 2 K ZÁPOČTU 1. Definujte operaci násobení v množině všech celých čísel, tj. součin A×B, kde A = [], B = []. Dále dokažte, že pro každá tři celá čísla A, B, C platí : (-C).(B – A)= A×C + (-B)×C. Využijte této reprezentace celých čísel A, B, C: A = [], B = [], C = [] . 2. Dokažte, že rovnice A×X = B nemá řešení pro celá čísla A = [] , B = [] . 3. Definujte přirozené uspořádání v množině celých čísel a rozhodněte, které z čísel A = [] a B = [] je větší. 4. Definujte absolutní hodnotu celého čísla. Dále vypočtěte: , kde a = 3, b = -6. 5. Definujte dělení se zbytkem v množině všech celých čísel a vypočtěte neúplný podíl q a zbytek z při dělení čísla a = -18 číslem b = -5. ________________ Další úlohy k procvičení vlastností celých čísel (viz též uč. ZEA s. 198-199, úl. 3 – 13) 1. Dokažte (pomocí tříd uspořádaných dvojic přirozených čísel), že a) násobení celých čísel je asociativní, b) násobení celých čísel je distributivní vzhledem ke sčítání. 2. Dokažte, že celé číslo O = = je agresivní vzhledem k násobení. (Tzn. je třeba dokázat, že pro každé celé číslo A = platí A . O = O). 3. Dokažte, že celé číslo J = je jednotkové celé číslo, (tj. neutrální vzhledem k násobení). Tzn. je třeba dokázat, že pro každé celé číslo A = platí A . J = A 4. Jsou dána celá čísla A = , B = . Vypočítejte: a) součet A + B b) součin A . B c) rozdíly A – B, B – A. Připomeňte si definici přirozeného uspořádání celých čísel (viz přednáška nebo učebnice ZEA) a rozhodněte a zdůvodněte, které z čísel A, B je větší než druhé. 5. Zapište tři různé uspořádané dvojice přirozených čísel, které reprezentují celé číslo A = . 6. Vypočítejte celé číslo X = z rovnice a) A = X . B, b) A = X + B, je-li A = , B = . 7. Dokažte, že rovnice A = X . B nemá řešení pro celá čísla A = , B = .