Práce s textem – metody I.N.S.E.R.T – dělat si poznámky do textu – čemu nerozumí, co zná, co je nové….. ŘÍZENÉ ČTENÍ 1) text je rozdělen na části, porozumění je ověřováno otázkami k těmto částem 2) text není dokončen – děti jej dokončují (jak se hrdina mohl zachovat jinak?) – potom se to zkontroluje se skutečností (frontální výuka, ve dvojicích – skupinová) ROZSTŘÍHANÝ TEXT – věty - žáci individuálně skládají věty – ze slovíček – př. ve dvojicích - žáci ve skupinách dávají věty do textu - žáci odpovídají na otázky týkající se textu (kooperace skupiny – jednotlivé skupiny mají různé části textu) ILUSTRACE K PŘÍBĚHU - v příběhu si žáci podtrhnou slova části (slova, věty), které je zaujaly a potom je nakreslí VOLNÉ PSANÍ - žáci si zaznamenají, jaké myšlenky se jim během čtení textu honí hlavou (ty, co souvisejí s příběhem), co si o příběhu myslí PODVOJNÝ DENÍK - na levou stranu napíší věty, jež je zaujaly - na pravé straně je komentují – píší svůj názor - větu přečte jeden žák, ostatní komentují - každý přečte svůj komentář – různost pohledů na věc VYPRÁVĚNÍ - zapojení žáků o žáci dokončují příběh o žáci ilustrují příběh