Kdo se bojí musí k zubaři Ÿ Účel (smysl) projektu Smyslem tohoto projektu je objasnění důležitosti prevence jako obecný pojem. Ovšem abychom se drželi jedné z Komenského zásad od konkrétního k obecnému, je východiskem zvolit pro žáky dobře známou oblast. ( viz. Koncentrační idea projektu ) Ÿ Výstup projektu Více než hmatatelný výstup tohoto projektu splní účel osvojení si a ztotožnění se s významem zubní prevence. Ovšem i tvořivostí je žák živ, proto výstupem tohoto projektu je vytvoření prostorového desatera péče o chrup. Toto desatero bude umístěno na chodbě základní školy před jídelnou. Ÿ Koncentrační idea projektu V situaci, kdy se zrušily povinné školní prohlídky u zubního lékaře, jsem zvolila právě tuto oblast i proto, že díky neatraktivnosti těchto málokdy bezbolestných prohlídek je návštěva zubaře opomíjena. Připouštím možnost, že některé základní školy pokračují v této tradici, nicméně to nevylučuje smysl prevence. Základní informace péče o chrup jsou v dnešní době ovlivňovány dozajista i mediální reklamou. Ta mnohdy slouží jako zdroj informací, a to ne vždy přesných či správných. Ÿ Organizace projektu Strategie projektu je následující: 1. Motivační píseň: Tři koťata …… když se zoubek neléčí, rozbolí se lehce. Nešika se rozbrečí k doktorovi nechce.Když se zoubkům nedaří, zajdi k panu zubaři…. + spojena s motivačním rozhovorem - postavičky tří koťat, jedno koťátko bolí zub, „co má dělat, děti?“ - Co mu asi pan zubař bude dělat? - Co si má vzít Nešika k panu zubaři s sebou? - Jak to v ordinaci vypadá? - Bude to Nešiku bolet? - A co vy? Chodíte rádi k zubaři? - Kdo má vždy zdravé zoubky? - A co pro to děláte, abyste je měly tak zdravé? - 2. Na motivačním rozhovoru postavíme rady žáků ostatním, co dělat, aby měly zoubky zdravé. Ze všech vyřčených rad děti vyberou deset nejdůležitějších. 3. Rozdělí se do pěti skupin a každá skupinka si vylosuje dvě rady pro zdravý chrup. V rámci každé skupinky si vylosovaná témata mohou ještě rozdělit mezi sebou nebo pracovat na obou společně. To je ponecháno na hierarchii skupiny. Zvolená témata potom prostorově ztvárňují různými výtvarnými technikami jako např.: kašírování, malba na velká plátna,… Svá preventivní opatření proti bolení zubů pojmenují. 4. Vytvořené desatero poté vystaví na nejvhodnější místo a tím je chodba u jídelny. 5. V poslední fázi následuje rozhovor s dětmi o tom, co dělat, aby zoubky nebolely. A jestli jejich vzniklé desatero péče o chrup budou dodržovat alespoň z části nejlépe však celé. Konečné slovo by měl v hodnotící fázi mít učitel, který navodí myšlenku prevence nejenom v zubní oblasti, ale i předejití virových nákaz,atd. Ÿ Časové rozvržení projektu Tento projekt bych zařadila významově k probíranému učivu v prvouce. Vymezila bych pro něj celý den, tedy 5 vyučovacích hodin. Ÿ Prostředí Prostředí bych zvolila dětem nejbližší a to je jejich kmenová třída. Počítat je nutné také s prostorou chodby u jídelny na vystavení projektového výstupu. Ÿ Účastníci Žáci 2. ročníku základní školy a jejich vyučující. Pozn.: Pokud by byla možnost, mohl by se do tohoto projektového dne přizvat i zubní lékař. Ÿ Hodnocení Hodnocení projektu by probíhalo jak zpětnou vazbou od žáků, pedagogů školy, tak i v závěrečném rozhovoru s zúčastněnými žáky. Hodnocení proběhne formou slovní a hodnotit se bude za aktivitu při projektu. Vypracovala: Petra Glosr Cvrkalová Obor: Učitelství pro 1. stupeň ZŠ Ročník: 5. /9. semestr Pro předmět: Teorie a didaktika výchovy ke zdraví 2