MASARYKOVA UNIVERZITA V BRNĚ PEDAGOGICKÁ FAKULTA Učitelství pro 1. stupeň Projekt: Povídání o našem zdraví, bábě Chřipce a jejich kamarádech Výchova ke zdraví Jméno a příjmení: Marcela Hojačová Ročník: V., IX. semestr Skupina: B Datum: 6. 1. 2007 Název projektu: Povídání o našem zdraví, bábě Chřipce a jejich kamarádech Typ projektu: Školní / celodenní Formulace cílů: - Žák se seznamuje s pojmy bacil, vir - Žák si připomene význam správných hygienických návyků a zásad - Žák ví, jak pečovat o své zdraví a předcházet tím nemocem - Žák má povědomí o souvislostech zdravé výživy (ovoce a zelenina, …), při níž posiluje své tělo před neviditelnými nepřáteli Výstupy: - Desatero pro zdraví zapsané na obrys lidské postavy - VELKÁ KNIHA POHÁDEK O NAŠEM ZDRAVÍ A BÁBĚ CHŘIPCE Předpokládané činnosti: · Četba ukázky z knihy Miloše Macourka a Adolfa Brona – Mach a Šebestová Organizace: Sed v kruhu na koberci, předčítání, rozhovor po přečtení textu. O tom, jak Mach s Šebestovou vyléčili Kropáčkovi angínu Jednou před koncem vyučování řekla soudružka učitelka, tak, děti, zítra si přineste korunu padesát, půjdeme do zoologické zahrady, víte, že jsem vám to slíbila, a děti byly samozřejmě moc rády, že uvidí klokany a opice, ale Šebestová řekla, no jo, prosím, ale co Kropáček, on má přeci angínu, to s námi nepůjde nebo co? A soudružka učitelka pokrčila rameny, to víš, Šebestová, angína je ošemetná věc, lidskému organismu to trvá nejmíň týden, než zvítězí nad zákeřnými bacily, Kropáček musí ležet, to se nedá nic dělat, musíme jít bez něho. Ale když Mach a Šebestová šli ze školy kolem Kropáčků a viděli chudáka Kropáčka, jak smutně kouká za oknem, bylo jim ho strašně líto a Šebestová řekla, no jo, to je fakt, že lidskýmu organismu to trvá tejden, než zvítězí nad zákeřnejma bacilama, jenomže my s nima budeme hotovi za pět minut, vsaď se, a Mach řekl, to se ví, na co máme sluchátko? A hned po obědě se pořádně vyzbrojili, Mach si vzal provaz, kladívko a velikánskou vidličku, co se s ní píchá do kachny, když se peče, Šebestová vzala kýbl s rejžákem a samozřejmě Jonatána a šli ke Kropáčkům. Kropáček zrovna spal a paní Kropáčková řekla, jen tiše, děti, tiše, jsem ráda, že Pepoušek usnul, spánek, jak známo, posiluje, byla bych nerada, kdybyste mi ho vzbudili. Ale Mach řekl, proč bysme ho budili, my počkáme, až se prospí, jen se s náma nezdržujte, a sotva Kropáčková zavřela dveře, řekl do sluchátka, prosím, my bysme chtěli být tak malinkatí, abychom mohli bojovat s bacily našeho spolužáka Kropáčka Josefa, a ze sluchátka se ozvalo, jenom dejte pozor, bacilové jsou hrozně zákeřní, a Mach, Šebestová a Jonatán byli najednou menší než zubní kartáček a potom menší než připínáček a pořád se zmenšovali, až jim drobek z rohlíku připadal větší než čtyřpatrový dům, a to už stačilo, to už byli tak malí, že se mohli pustit do boje s bacily, a tak si řekli, do toho, a vlezli Kropáčkovi do pusy. A jak tam vlezli, viděli Kropáčkův velikánský jazyk, který nebyl pěkně červený a čistý, jak bývají normální jazyky, ale který byl naopak samý flek, a Mach řekl Šebestové, vidíš, jak to tady ti mizerové zřídili, to je chování, co? A Šebestová zkoušela, jestli ty fleky půjdou vydrhnout, jenže vtom začal Jonatán štěkat, Mach s Šebestovou se rozhlédli a strašně se lekli, protože viděli nad sebou asi šest set osmdesát velikých bacilů, jak okusují Kropáčkovi mandle, jak si na nich pochutnávají a jak přitom příšerně mlaskají, byl to hrozný pohled, Šebestová se na to nemohla dívat, vykřikla, necháte toho, a bacilové toho nechali, začali vrčet a vrhli se na Macha a Šebestovou. A tak začal boj, Mach kolem sebe mlátil kladívkem a píchal vidličkou, Šebestová se oháněla kýblem hlava nehlava a Jonatán se pustil do bacilů zubama, až z nich chlupy lítaly, ale nemyslete si, že to bylo jen tak, bacili jsou hrozně zákeřní, nemají vůbec žádný smysl pro čestný boj, jeden chňapl po Machovi zezadu a udělal mu na kalhotách díru jako vrat, ale Šebestová křičela, to nic, já to potom zašiju, teď bojuj, a tak Mach bojoval jako lev, Šebestová jako lvice a Jonatán jak celá lví smečka. A Kropáček se najedou probudil, cítil, že se mu v krku cosi děje, a vola, mami, mami, mě v tom krku škrábe víc než včera, a paní Kropáčková spráskla ruce, to nám ještě scházelo, a volala telefonem okresní ústav národního zdraví, pana doktora Nesvadbu, který řekl, ale, ale, to je zlé, to je zlé, hned k vám jedu, zatím chlapci uvařte čaj s citrónem. Jenomže tohle neměl pan doktor říkat, protože jak se Kropáček napil čaje, Mach s Šebestovou a Jonatánem byli v tu ránu mokří jako myši, proud čaje je málem spláchl jako povodeň, drželi se Kropáčkových mandlí, což nebylo zrovna jednoduché, protože mandle nemají žádná držátka, zkrátka všichni tři se drželi jen taktak, jenomže paní Kropáčková řekla Kropáčkovi, co to děláš, napij se pořádně, takové cucání nemá smysl, a Kropáček se napil pořádně a to byl konec, Mach, Šebestová a Jonatán byli najednou titam. Jeli dolů jak po tobogánu, jeli dlouho a čím dál rychleji, Šebestová pištěla, Jonatán kňučel a Mach si říkal, no nazdar, kdyby tak Kropáček věděl, co nám s tím čajem proved, kdypak ta cesta asi skončí, a najednou udělali všichni tři žbluňk a byli v takové velikánské jeskyni, plavali v jezeře, z kterého vykukovalo něco jako ledovec, a Šebestová povídá, hele, Machu, kde to vlastně jsme, to jsou nějaké ledovce nebo co, a Mach povídá, Šebestová, ty seš taky ledovec, to je přece rohlík s máslem, co měl kropáček ráno k snídani, vylezl na to! A tak si všichni vylezli na ten kousek rohlíku s máslem a Mach povídá, ta ohromná jeskyně, kde teď jsme, to je Kropáčkův žaludek, abyste věděli, to jezero je čaj s citrónem, a chtěl povídat dál, ale Šebestová ho chytila za ruku a začal křičet, hele, Machu, vidíš, co v tom čaji plave? A Mach se kouknul a viděl, že všude kolem plave plno bacilů, a bylo jich asi šest set osmdesát a všichni byli nebožtíci, což bylo samozřejmé, protože když bacíte bacila kladívkem, tak je s ním amen, a když ho utopíte, tak je s ním amen dvakrát, a Šebestová povídá, no jo, s bacily je amen, jenomže s náma taky, odtud se přece nedostaneme, jenomže Mach řekl, Šebestová, co je to za řeči, mužskej si musí vždycky vědět rady, koukni se! A Šebestová koukla a viděla, jak Mach začal vší silou foukat do toho horkého čaje, co byl všude kolem, a jak foukal, tak jejich rohlík plul jako loďka ke stěně jeskyně a Mach uvázal Jonatánovi k obojku provaz a Jonatán se zakousl do jedné stěny a potom výš a zase výš a Mach s Šebestovou se drželi provazu a šplhali za ním. A jak tak šplhali, povídá Mach, člověče, Šebestová, kde máš ten kýbl s rejžákem, ten budeme ještě potřebovat, a Šebestová řekla, víš co, Machu, ženský starosti přenech laskavě zase mně! A když potom přišel ke Kropáčkům pan doktor a Kropáček na něho vyplázl jazyk a udělal, ááá, povídá pan doktor, no ne já žasnu, paní Kropáčková, já bych neřekl, že je to horší než včera, já bych řekl, že je to naopak mnohem lepší než včera, schválně se koukněte, po bacilech není ani památky, dokonce i ten jazyk je už mnohem hezčí, a byla to pravda, protože Šebestová právě drhla Kropáčkův jazyk rejžákem, až byl pěkně červený, a Mach volal, tak hotovo, hotovo, a vytáhl z kapsy sluchátko a najednou paní Kropáčková kouká, Kropáček kouká, pan doktor Nesvadba kouká, u postel stojí Šebestová, pes Jonatán a Mach s roztrženými kalhotami, a Šebestová povídá, tak, Kropáčku, člověče, co tady ležíš jako lazar, s angínou je konec, vylez z tý postele, ale honem! A pan doktor kývl hlavou, tak, tak, milá paní, ty děti mají úplnou pravdu, váš chlapec je zdráv jako ryba, a Kropáček vylítl z postel a křičel, takže zejtra můžu do zoologický zahrady na klokany a opice, tralala, tralala, a tančil po pokoji jako šílenec a Mach s Šebestovou a Jonatánem měli radost, že se jim to povedlo. · Seznámení se s novými slovy a vysvětlení pojmů - bacily, viry · Rozhovor o bacilech a virech, na koho útočí; jaké nemoci na nás přenášejí (angína, chřipka, rýma, …) a jak se těmto bacilům a virům, kterých se bojíme ubráníme · Kresba virů a bacilů na základě představivosti a fantazie – barevné křídy, papír, podložka · Práce ve skupinách, každá skupina vytvoří pravidla, která bychom měli dodržovat, abychom byli zdraví ---) myšlenková mapa (balicí papír, fix) · Prezentace myšlenkových map a zapsání společného desatera na obrys lidské postavy (obkreslené tělo dítěte), instalace ve třídě · Krátké občerstvení a odměna za nápady formou ovoce a zeleniny, které si děti samy přichystají, omyjí a nakrájí · Ukázka virů a bacilů – využití encyklopedie Organizace: Na koberci, polštář ---) pohodlí. · Práce ve dvojicích – pokus o napsání příběhu, pohádky na téma – Bába chřipka (možné zadat i jako domácí úkol), poslech relaxační hudby · Předčítání a poslech příběhů a pohádek, které jsme napsali. Tyto pohádky a příběhy bychom sešili do VELKÉ KNIHY POHÁDEK O NAŠEM ZDRAVÍ A BÁBĚ CHŘIPCE · Zhodnocení společné práce Organizace: - Návrh projektu - Vyhledání motivačních textů a vytvoření konceptu pro průběh projektu - Zajištění dostatečného vybavení a materiálů pro realizaci projektu - Samostatná práce žáků při různých činnostech a ve skupinách (popřípadě dvojicích) - Prezentace prací - Vyhodnocení - Zhodnocení celého průběhu projektu (jak ze strany učitele, tak dětí) Metody a formy práce: Klasické výukové metody: O/ Metody slovní – Práce s textem, rozhovor, diskuse, … O/ Metody názorně-demonstrační – Pozorování, předvádění O/ Metody dovednostně-praktické – Výtvarná činnost, samostatná práce ve skupinkách Aktivizující metody: O/ Diskusní, řešení problémů Komplexní výukové metody: O/ Frontální výuka, skupinová (práce ve dvojicích) Předpokládané pomůcky: Kniha Miloše Macourka a Adolfa Borna – Mach a Šebestová, výtvarné pomůcky – papír – barevné křídy – podložka, balicí papír, fixy, nůžky, barvy, tuš, různé druhy ovoce a zeleniny – prkýnko, příborové nůž, talíře, encyklopedie, CD s relaxační hudbou, polštáře, pastelky, lepidlo, lněný provaz, děrovačka, propisovací pero, kancelářský papír, fotoaparát Způsob prezentace projektu: - Výstupem projektu bude desatero pro zdraví, které bude zapsané na obrys lidské postavy (obkreslené tělo dítěte) a nainstalované ve třídě - Talíř zdraví, který si žáci sami připraví a sní ---) fotografie - Vlastní třídní kniha pohádek, kterou žáci mohou doplnit v hodinách VV ilustracemi – VELKÁ KNIHA POHÁDEK O NAŠEM ZDRAVÍ A BÁBĚ CHŘIPCE Způsob hodnocení projektu: Hodnocení bude probíhat v kruhu a to slovně. Děti budou mít možnost tento typ výuky zhodnotit, říci, co se jim líbilo/nelíbilo, co se jim dařilo/nedařilo, co je zaujalo/nezaujalo, co je bavilo/nebavilo, … Stejné hodnocení proběhne i z mé řady. V průběhu několika dní si prohlédneme fotografie. Z nakreslených obrázků a fotografií si uděláme výstavu.