NÁVRH NA PROJEKT Vypracovaly: Bednaříková Vendula Buchtová Soňa Téma: Víme, jak být zdraví? Typ projektu: krátkodobý (dvoudenní až třídenní) Věková skupina: 5. třída Úkol (výstup):publikace o zdravém životním stylu, co dělat, abych byl zdravý (součástí bude i návrh zdravého jídelníčku) Výchovně vzdělávací cíle: - rozvoj organizačních schopností, spoluzodpovědnosti a kooperace žáků - možnost seberealizace - angažovaný přístup dítěte k poznávání - rozvoj komunikace ve skupině - orientace v širším informačním systému, práce s informacemi (knihy, časopisy, internet) - žák je schopen vyjmenovat vše, co souvisí s jeho zdravím - objasní, proč je důležité předcházet nemocem a úrazům - aplikuje své teoretické poznatky do praxe - dokáže navrhnout zdravý jídelníček FÁZE PROJEKTU: 1. den ZÁMĚR: Tomuto projektu bude předcházet motivace, jejímž cílem bude, aby žáci měli pocit, že sami přišli na výstup projektu a také aby se pro projekt nadchli. Priorita - získat žáky pro téma vhodnou motivací I. Motivace: Poslech písniček: Co jsem měl dnes k obědu ( Jiří Suchý), Mléčný bar (Svěráka, Uhlíř) Motivační rozhovor v kruhu: Myslíte si, že je zdravé to, o čem se v písničkách zpívalo? Co myslíte, že je zdravé jíst? (ovoce, zelenina, ryby, …) Domníváte se, že víme, jak být zdraví? II. Brainstorming 1. fáze: vytváření pojmových map Úkol pro žáky: Zamyslete se nad tím, co všechno souvisí se zdravím, jak být zdraví? Zapište veškeré své myšlenky a nápady do pojmové mapy. 2. fáze: třídění a usměrňování myšlenek pojmových map jednotlivých skupin - vytvoření jedné společné mapy. 1. ZÁMĚR: Téma projektu souvisí s učební látkou, týkající se učiva péče o zdraví a zdravá výživa. Záměrem projektu je zapojit žáky do aktivního procesu vlastního bádání, hledání zkoušení a vytvoření smysluplné práce. 2. PLÁNOVÁNÍ: - společně promyslíme CO a JAK uděláme a ČEHO chceme dosáhnout. - žáci si rozdělí role – zapisovatel, fotograf, grafik, …….) Úkol (výsledek, výstup) projektu: vytvořit publikaci o zdravém životním stylu - diskuze: - o plánu řešení “problému” - o postupu ke splnění úkolu - určení konkrétních činností - rozdělení úkolu skupinám (popř. jednotlivcům) - stanovení časového plánu - zabezpečení materiálů a hlavních informačních zdrojů 2. den 3. REALIZACE PROJEKTU: - činnosti žáků vedoucí k řešení daného problému: - žáci si vyhledávají informace, shromažďují materiály (vystřihují obrázky potravin z letáků, vyhledávají na internetu, prohlížejí dětské encyklopedie nebo časopisy o zdraví, …) Informační zdroje: http://www.vyzivadeti.cz/zdrava-vyziva-deti.html http://www.zdrava5.cz/z5jakolek-zvyzivadeti.html http://www.stripky.cz/nemoci/vyziva/desatero_vyzivy.html Svou aktivitou se postupně přibližují výstupu jejich projektu. Úkol pro mne - učitele v roli pomocníka a rádce: - reagovat na momentální naladění, únavu a zájem dětí - zabezpečit jejich základní potřeby - stanovit jasná pravidla pro mimořádný režim(projektový den) - připravit spolu s žáky pravidla spolupráce* - zapojovat relaxační chvilky a přestávky 4. HODNOCENÍ PROJEKTU: - hodnocení procesu i výsledku projektu ze strany žáků i učitele * Pravidla spolupráce: Mluv jen tak hlasitě, aby Ti rozuměli jen ti, ke kterým mluvíš. Prezentuj své názory, ale respektuj i názory druhých. Spolupracuj a pomáhej ostatním Přemýšlej a nezahálej.