TEORIE A DIDAKTIKA VÝCHOVY KE ZDRAVÍ 2 SEMINÁRNÍ PRÁCE VYPRACOVALY: Věra Švejdová, Vendula Konečná OBOR: Učitelství pro 1. stupeň ZŠ, 5. ročník NÁZEV PROJEKTU: VÍŠ CO DĚLAT, KDYŽ ...? Typ projektu: krátkodobý Třída: 3. Výstup: plakáty s upoutávkou na tísňová volání Smysl projektu: - opakování učiva o tísňových volání - naučení se těchto čísel nazpaměť - rozvoj fantazie a komunikace - spolupráce ve skupině Cíle projektu: - žák umí popsat vzniklou situaci do telefonu - žák zná důležitá telefonní čísla – tísňová volání - žák si utřídí získané vědomosti o tomto tématu - žák si uvědomuje, jak důležité je znát tato čísla a umět se správně zachovat v kritické situaci - žák respektuje názory ostatních PREZENTACE VÝROBKŮ: - plakáty se vyvěsí na chodbách školy HODNOCENÍ PROJEKTU: - děti si sednou do kroužku a řeknou, co se jim líbilo, co ne - také zhodnotí, co nového se naučili, jestli jejich práce byla prospěšná - nakonec jejich práci zhodnotí učitel Předpokládaný průběh projektu: I. Nehody, jejich následky Motivace Učitel pověsí na viditelné místo plakátek s obrázky hasičů, záchranářů a policie Rozhovor: - Co je na obrázcích? - Viděli jste už někdy hasiče, záchranáře nebo policisty u nějaké nehody? Co vše se může stát při nehodě? atd. - viděli jste nějakou nehodu, volali jste už někdy někoho k nějaké nehodě, nebo někdo z vašich rodičů či známých? - znáte důležitá telefonní čísla, na která se v takovýchto chvílích volá? II. Telefonování na čísla 150, 155, 158 nebo 112 Práce ve dvojicích: - děti sestavují osnovu telefonního rozhovoru, když volají na nějaké ze čtyř telefonních čísel tísňových volání- jak by asi měl vypadat, co vše by se mělo říci, atd. - potom své návrhy všechny dvojice řeknou a sestaví se jedna osnova rozhovoru - děti ve dvojicích si rozhovor podle osnovy nacvičí a předvedou ho, ostatní dvojice hádají, na které číslo (tedy komu) se volalo a co se stalo III. Zjišťování znalosti telefonních čísel Učitel se zeptá: Myslíte si, že všichni lidé dobře znají tato telefonní čísla? Jak to nejlépe zjistíme? ... → děti se o přestávce jdou zeptat do jiných tříd na znalost těchto důležitých telefonních čísel → výsledky vyhodnotí ( kolik žáků je zná dobře, kolik žáků si je plete, kolik žáků je vůbec nezná ) IV. Důležitost propagace Rozhovor o tom, jak docílit toho, aby si lidé tato telefonní čísla zapamatovali: → princip reklamy, reklamních sloganů, básniček ( jaké znáte reklamní slogany? atd.) → učitel uvede jako příklad básničku, kterou vymyslelo jedno dítě (viděla jsem ji v dětské nemocnici v Brně ): 150 hasiči, oheň jenom zasyčí, 155 doktor je tu hned, 158 znám, policistům zavolám. V. Tvorba plakátů Práce ve skupinách – děti vymýšlí básničky, nebo slogany na tato tel. čísla a ty potom napíší na plakátek s obrázkem hasičů, záchranářů, policistů, nehody, ohně, atd.