Projekt do předmětu Teorie a výchova ke zdraví 2 Téma: Prevence úrazů a první pomoc při úrazu Třída: 4. Pomůcky a materiály: lístečky z barevného papíru, krabice s věcmi (náplast, obvaz, obrázky, rouška, …), balicí papír, fixy, propisky, zdravotnické potřeby (náplasti, obvazy, dezinfekce, šátky, roušky, dlahy, …) Cíle: Žáci definují úrazy, umí je ošetřit a poskytnout při nich první pomoc. Jsou úrazů, které se mohou stát na ZŠ a vědí jak jim předejít. Vyučovací formy: frontální a skupinová výuka, práce ve dvojicích Vyučovací metody: diskuse, beseda, přednáška, praktické činnosti, hodnocení, demonstrace Činnosti: - nalezení tématu - myšlenková mapa - beseda se zdravotní sestrou - demonstrace ošetření při úrazech - vytvoření pravidel prevence úrazů na ZŠ - zhodnocení projektu Organizace práce: 1) Rozdělení do skupin po čtyřech – žáci si vylosují barevné lístečky 5 minut 2) Každá skupina dostane krabici s předměty a obrázky (náplast, obvaz, dezinfekce, obrázek dítěte s rozbitým kolenem, obrázek sanitky, invalid. vozíku, červený kříž, obrázek lékaře, rouška, sterilní rukavice, …). Žáci tímto způsobem přijdou na téma dne. 15 minut 3) Pretest – myšlenková mapa Žáci dostanou velký formát papíru do skupin, napíší či nakreslí asociace spojené s tématem projektu. 15 minut 4) Diskuse z žáky nad tématem a myšlenkovou mapou: „Které úrazy se mohou stát ve škole“, „Jaké úrazy se vám staly?“, „Pomáhali jste někdy zraněnému, jak?“. 25 minut - následuje 10 minut přestávka 5) Do projektu přizveme zdravotní sestru → přednáška na téma první pomoc při úrazu a prevence úrazu. - sestra naučí děti základnímu ošetření při úrazu (dlaha na zlomeninu, vyčištění odřenin, ošetření řezné rány, spálenin, …) - přednáška zahrne i rady, jak se zachovat v kritické situaci (př.: kam zavolat, jak se postarat o člověka v bezvědomí, ..) - při přednášce sedí děti v kroužku 25 minut - následuje 5 minut přestávka (pokračování bodu 5) - po ukázce ošetření si každá dvojice vylosuje jeden úkol: ošetření při popálenině (řezné ráně, zlomenině, vymknutí kotníku, odřenině loktu, krvácení z nosu, úrazu hlavy při vědomí, skřípnutí prstu do dveří, bodnému zranění, tržné ráně) a před třídou demonstrují správné ošetření (popř. spolužáci opraví) 55 minut - následuje 15 minut přestávka 6) Postest – ve skupince děti vytvoří na arch balicího papíru pravidla prevence úrazů na ZŠ. - př.: - nehoníme se po chodbě ani po třídě - nestrkáme do spolužáků - nejezdíme po zábradlí - apod. 25 minut (popřípadě ve Vv vytvoří žáci společně plakát pravidel, který si vyvěsí ve třídě) 7) závěr – zhodnocení nápadů všech skupin 10 minut 8) zhodnocení celého projektového dne 5 minut Vypracovaly: Ladislava Kolajová, Jana Vrbová Učitelství pro 1.stupeň ZŠ, 5. ročník