Jana Netolická, NŠ5 2006 Výchova ke zdraví – návrh projektu Název projektu: Kdo by se chtěl projet v mém autě? Smysl a cíl: Poté, co se žáci rozhodnou, které auto by si koupili, jsou postaveni před rozhodnutí, zda by vyvázli bez újmy na zdraví, kdyby se svým autem havarovali. Projekt vede ke zhodnocení požadavků při nákupu auta, jakým předcházet nehodám na pozemních komunikací, jak se zachovat při poskytnutí první pomoci. Výstup projektu: Plakát, který informuje o výhodách a nedostatcích zakoupeného auta, prezentace žáků. Navrhovatel projektu: Učitel Způsob organizace: Projekt je realizován individuálně. Doba trvání: 1 den Věková skupina: 4. třída Výchovně – vzdělávací cíle: V žácích je posilována schopnost rozhodovat se (při koupi auta, při dopravní nehodě), žáci dokáží vyhodnotit různé situace na pozemních komunikacích a pojmenovat případná nebezpečí, sami na sobě si vyzkouší první pomoc, jak se chovat v případě dopravní nehody jako přímý účastník i jako pozorovatel, žáci se snaží navrhnout optimální řešení prevence dopravních nehod. Předpokládané činnosti: o Virtuální koupě auta (práce s internetem nebo automobilovými katalogy) o Shlédnutí videa o dopravní nehodě a následná práce s touto ukázkou. Předpokládá se, že video je pozastaveno v momentě nehody, je na žácích, aby se vžili do role a pokusili se jednat v naznačených rolích. o Nácvik rozhovoru se spojovatelem (policie, hasiči, záchranná služba) o Nácvik zapamatování si poznávací značky auta (auto přijíždí, míjí nás, odjíždí) o Základní techniky obvazování (ruka, kotník) o Co by měla obsahovat lékárnička (manipulativní činnosti) o Co dělat s poraněným člověkem (zlomenina, poranění nervové soustavy) a jak poraněním předcházet. o Vyhodnocení vlastního rozhodnutí při nákupu auta a prezentace před ostatními spolužáky, v čem auto obstálo, v čem naopak ne a kde ze spolužáků by se chtěl v tomto autě projet. (Na prezentaci každého žáka pravděpodobně nevybude dostatek času, dobrovolníci jsou např. náhodně vylosováni. Po prezentaci vede učitel žáky ke společné diskusi.)