Projekt na téma zdraví a nemoc pro 2. ročník Vypracovala: Šárka Muchová Cíl: Žáci - znají čísla pro tísňová volání a dovedou si přivolat pomoc - znají jednotlivé součásti lékárničky a k čemu slouží - vědí, jak se mají chovat u lékaře - znají příznaky nejčastějších onemocnění a vědí, jak se mají chovat, když jsou nemocní Pomůcky: kniha Miloše macourka: Mach a Šebestová, balicí papír velkého formátu, lékárnička, psací potřeby, pastelky, tabule, křída 1. Čtení Žáci přečtou text od Miloše Macourka: O tom, jak Mach a Šebestová vyléčili Kropáčkovi angínu. Rozhovor: Měli jste někdy angínu? Jak tato nemoc probíhá? Co při ní bolí? Jaké jiné nemoci znáte? Byly jste někdy v nemocnici? 2. Psaní Napište vypravování o tom, jak to vypadá u vás doma, když jste nemocní. Vzpomeňte si, kdy jste byli v poslední době nemocní a popište, jak to probíhalo. Zda jste byli u lékaře, co vás bolelo, kdo se o vás staral, jestli jste brali nějaké léky. Kdy jste se uzdravili? - děti přečtou své práce - na tabuli společně vypíšeme, jak se správně chovat, když je člověk nemocný - např. mít při sobě kapesník, pokud mám rýmu - sdělit rodičů nebo paní učitelce, že mi není dobře - nebrat si léky sám, ale po domluvě s lékařem nebo rodiči - léky užívat jen tím způsobem, který nám předepíše lékař - teplotu měříme teploměrem (teplota – fyzikální veličina, jejíž jednotkou je Celsiův stupeň, značka °C, 3. Dramatizace: Jak se zachováme v případě, že se nám, nebo někomu jinému stane nějaký úraz? - Tísňová volání: hasiči 150, policie 158, záchranka 155 - Žáci mají za úkol přivolat pomoc zraněnému. Ve dvojicích si připraví telefonní hovor. - Nejdříve si s žáky ujasníme (a napíšeme na tabuli), jak by měl tento hovor vypadat. Je důležité, aby se přestavili, řekli, co se stalo, co nejpřesněji popsali místo, kde se to stalo (adresa). 4. Tělovýchovná chvilka: Hra na „bacily“. Každý žák je bacil a bacily se hemží po třídě. Jejich úkolem je tvořit skupinky po tolika bacilech, kolik řekne učitel. Vydýchání 5. Exkurze do zdravotnického zařízení v okolí bydliště - naproti školy v našem městě je Zdravotní středisko - nachází se zde lékárna, zubař, dětský lékař, praktický lékař - Jak se chováme u lékaře? (žáci říkají zásady) - žáci ve dvojicích sepíší nejdůležitější pravidla pro chování u lékaře - Společně tyto zásady shrneme 6. Jak předcházet nemocem? Zdravý denní režim - práce, odpočinek, pohyb, stravování, spánek - opakování jednotek času hodina, minuta, sekunda, jejich značky a převody - žáci napíší svůj denní režim - v kolik hodin vstávají, co dělají během dopoledne, kdy obědvají, co dělají odpoledne, kdy večeří, v kolik hodin chodí spát - ve skupinách porovnají jednotlivé režimy a společně vytvoří takový, jak by podle nich měl vypadat ideální zdravý režim dne. 7. Lékárnička: Rozhovor se žáky o tom, zda mají doma lékárničku, jestli ví kde a co má obsahovat (teploměr, nůžky, obvazy, náplasti, dezinfekci, nosní a oční kapky, léky proti bolesti apod.). Jednotlivé součásti žáci vypíší na tabuli a ukážeme si je 8. Vyplnění pracovního listu (viz. níže) 9. Tvorba myšlenkové mapy na téma ZDRAVÍ Žáci pracují ve skupinkách po čtyřech až pěti žácích. Na balicí papír velkého formátu (A1, A0) tvoří myšlenkovou mapu. Zapíší vše, co se podle nich týká tématu zdraví, co jej ovlivňuje apod. Svoji práci nakonec prezentují ostatním žákům (viz. obrázek 1) Obrázek 1 10. Shrnutí projektu V kruhu na koberci žáci zhodnotí svou práci, co se jim dařilo, co se jim nedařilo. Řeknou, co se nového dozvěděli. Pracovní list A.) Křížovka: 1 1. Co měří teplotu? 2 2. 3 Kdo nás léčí? 3. 4 Co užívá nemocný? 4. 5 Kde čekáme na vyšetření? 6 5. Co nám napíše lékař? 7 6. Které auto vozí nemocné? 7. Kdo léčí zuby? B) Vybarvěte políčka s názvy nemocí žlutě, s názvy úrazů červeně: +--------------------------------------------------------------------------------------------+ | angína | spála | zarděnky | zlomenina | |-----------------------+----------------------+----------------------+----------------------| | žloutenka | rozbité koleno | spalničky | pořezání | |-----------------------+----------------------+----------------------+----------------------| | odřenina | popálenina | chřipka | rýma | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ C) Koho zavoláme těmito čísly: 150 ___________________________ 158____________________________ 155____________________________ Použitá literatura: Štiková, V. Prvouka 2 pracovní sešit pro 2. ročník základní školy, Brno: Nová škola 2005