Masarykova univerzita Pedagogická fakulta Výchova ke zdraví (návrh na projekt) Lucie Doležalová, Kateřina Adamová Učitelství pro 1. stupeň ZŠ 5. ročník 2006/2007 Název projektu: Známe ovoce a zeleninu? Ročník: 2. třída Cíl: - seznámit děti s pojmy ovoce a zelenina - děti umí vyjmenovat co patří do ovoce a co do zeleniny – na základě zrakového vnímání, hmatového vnímání a chuťového vnímání - děti jsou schopni nakoupit suroviny na přípravu salátu - samostatnost - děti dovednou připravit zdravý salát – psychomotorická dovednost Průběh: 1. hodina 1. Motivace Děti sedí (leží) v kroužku na koberci. Mají zavřené oči a poslouchají hudbu. Zpěv ptáků, zvuk větru - šumění,… - jsou v lese. Děti nám řeknou, jaké měly pocity a kde se nacházely. Poté si děti stoupnou a každý z nich ze sebe udělá nějaký strom. Děti nám řeknou, jaký strom jsou a proč si ho zrovna vybraly. Nakonec budeme dělat stromy kolem kterých profukuje vítr a budou se nám hýbat větvičky i listy. 2. Rozhovor a) Jaké máme druhy stromů? Smrk, borovice, švestka, jabloň, višeň ….. Řekneme si, že stromy můžeme třídit na jehličnaté, listnaté – ovocné. Jaké máme druhy ovocných stromů a co na nich roste? Jabloň – jablka, hrušeň – hrušky, třešeň – třešně,… Jak vypadá ovocný strom v zimě, na jaře a v létě? Budeme mít ve třídě připravené plakáty ovocných stromů – na jaře, v létě, na podzim a v zimě. Na jaře strom kvete, v létě na něm rostou plody, na podzim listí žloutne a opadává – sbíráme ovoce a v zimě je opadaný a odpočívá. Co je to ovoce? Jablko, hruška, švestka, … Každý si nakreslí nějaké ovoce – řekne nám, co si nakreslil za ovoce, na jakém stromě roste a jakou chuť asi má. Ovoce připevníme magnetem na tabuli. b) A co ještě může růst na zahrádce (např. v záhonu)? Mrkev, cibule, brambory, česnek, hrášek, zelí, květák,…. A víte jak říkáme těmto plodinám? Zelenina. Zelenina vznikla od toho, že plodiny jsou většinou zelené. Máme připravení letáky ze supermarketů. Děti mají za úkol vystříhat z letáků všechnu zeleninu. Každý si vybere jeden druh a pojmenuje ho a řekne nám, jak asi chutná. Obrázky zeleniny si také připevníme na tabuli – na druhou stranu tabule. Shrneme si, co je to ovoce a co zelenina. 2. hodina 1. Motivace: Kdo z vás by uhodl tuto hádanku: Tvrdá jsem, kost nejsem, sladká jsem, med nejsem, zelená jsem, tráva nejsem. Co je to? (mrkev) Sedí panna na hrádkách v devatero kabátkách a těm kdo ji svlečou, slzy z očí tečou. (cibule) Češe se, vlasů nemá, klátí se, třtina není, třese se, zimnici nemá. (ovoce) Zkuste vymyslet nějakou hádanku nebo básničku o ovoci či zelenině. (Budeme jim pomáhat) 2. Poznávání ovoce a zeleniny Ovoce: jablko, hruška, jahody, třešně, meruňka, broskev, citron, pomeranč, banán, kiwi,.. Zelenina: brambory, cibule, česnek, hrášek, mrkev, zelí, květák,…. a) Na pěti lavicích by bylo položeno ovoce a zelenina (čerstvé) – 5 skupinek dětí (každá skupinka má jiné plody) – 1 zástupce – má zavázané oči šátkem a po hmatu poznává plody (jejich názvy) – zbývající ve skupince mu radí – poté se děti vymění a ovoce a zeleninu také vyměníme z jiné skupinky – pokračujeme tak dlouho, dokud se všichni nevymění. b) Poté děti rozdělí tyto plody na zeleninu a ovoce – na jednu lavici (do mísy) dáme ovoce a na druhou zeleninu. Děti si vše prohlédnou. c) Další aktivita je, že máme zase 5 skupinek – 1 zástupce – zavázané oči a ochutnává (nebo si pouze čichne) kousky plodů – jeho úkolem je poznat název plodu a zkusí ho zařadit, zda je to zelenina či ovoce – ostatní ve skupince mu radí (nápovědu mají na tabuli i na dvou lavicích rozdělených na ovoce a zelenina) – poté se zase děti vymění a vymění se i plody. Pozn.: Učitel už musí mít vše nachystané. Poté si shrneme, jak vypadá ovoce a zelenina (jak se liší vzhledově) a (jak se liší v chuti): plody ovoce jsou mnoho barevné a mají většinou sladkou chuť, plody zeleniny jsou jednobarevné (zelené, oranžové, bílé) a nejsou tak sladké jako ovoce. U ovoce ještě rozlišíme plody, které rostou u nás a které dovážíme z jiných zemí (citrony, pomeranče, banány,…) = exotické ovoce. Přestávka: Paní učitelka zorganizuje úklid ve třídě – zapojí děti – na tabuli zůstanou obrázky ovoce a zeleniny a pod tabulí dvě lavice se skutečným ovocem a zeleninou. Děti se nasvačí. 3., 4. hodina 3. Vyplňování pracovního listu a) Poznáš ovoce a zeleninu? - v pracovním listu je ovoce a zelenina – jejich úkolem je vybarvit dané plody – pojmenovat tyto plody a zařadit je buď k ovoci či zelenině. Děti mají před sebou nápovědu (na tabuli a na dvou lavicích). b) Zdravý salát. Co potřebujeme a kolik zaplatíme? Slovní úloha – zadaní je formou obrázku: 4 jablek – 10 Kč, 2 mrkve – 6 Kč, 3 banány – 10 Kč, 4 mandarinek – 10 Kč. Pozn: ceny jsou jen orientační, vzhledem k tomu, že jde o 2.třídu,nezavádíme haléře- děti neumí desetinná čísla. Zkontrolujeme si správný výsledek – 36 Kč.. A co kdybychom si takový salát udělali? Ale nemáme k tomu žádné ingredience! Půjdeme je nakoupit. 4. Nákup ingrediencí do zdravého salátu Děti jsou rozděleny do pěti skupinek.V jedné skupince jsou 4 žáci. Vezmou si s sebou slovní úlohu, která jim napoví, kolik čeho mají koupit a kolik budou potřebovat peněž. Napíšeme rodičům vzkaz, aby každému dítěti dali 9 Kč na nákup ovoce a zeleniny do zdravého salátu. V obchodě: Do obchodu půjdeme společně.Rozdělíme třídu na skupinu, každá skupinka má jednoho zástupce, který má u sebe 36 Kč. Ostatní ve skupince mu pomáhají nakupovat. Učitel je v pozadí, ukáže dětem, kde najdou zeleninu a poradí jim, že zeleninu v sáčku zváží až u pokladny. Učitel tam je jako dozor.Počká u pokladny, kde se postupně sejdou všechny skupinky, co nakoupili potřebné suroviny a odchází se zpět do školy. 5. Výroba salátu Recept na zdravý salát. Děti jsou v pěti skupinkách. Každá skupinka bude mít 1 recept na zdravý salát. Jejich úkolem bude po přečtení receptu vyrobit zdravý salát. Dobrý den kuchaři a kuchařky. Dnes si vytvoříme zdravý salát. Co k tomu potřebujeme? 4 jablka – oloupeme a nastrouháme 2 mrkve – očistíme a nastrouháme 3 banány – oloupeme a nakrájíme na malé kousky 4 mandarinky – oloupeme a nakrájíme na malé kousky. Všechno pak zamícháme a necháme chvíli ustát. Poté můžeme jíst. Dobrou chuť. Každý žák ve skupince bude mít nějakou práci. Nikdo se nebude nudit. Děti budou používat pouze příborové nože, struhadlo, prkénko a mísu. Učitel bude dohlížet, aby se nic nestalo. Úkolem zástupců skupiny bude, aby jeho skupinka vytvořila salát a uklidila po sobě. Až bude uklizeno, tak si všichni ze skupinky sednou kolem stolu a začnou ochutnávat svůj vlastní salát a ohodnotí si ho. Učitel je mezitím vyfotí – vyfotí jak připravují salát a jejich hostinu. Shrnutí – tak teď už jste kuchaři a kuchařky a můžete doma mamince a tatínkovi udělat taky takový zdravý salát. Uklidíme vše a umyjeme nádobí. 6. Hra – ovoce, zelenina Ve zbytku času si zahrajeme hru Ovoce, zelenina. Děti vytvoří dvojice, které budou stát za sebou. První dvojici řekneme: jablko – a oni musí odpovědět ovoce, kdo bude první, pokračuje dál a druhý si jde sednout. Děti budou mít desky, do který si zařadí své nakreslené ovoce, vystřižený obrázek zeleniny, svůj pracovní list s ovocem a zeleninou, svoji slovní úlohu a mohou si k tomu nalepit fotky, které nafotila paní učitelka během přípravy salátu.Na závěr si můžeme zazpívat písničku např. Měla babka čtyři jabka. Mezipředmětové vztahy : matematika – slovní úlohy, nákupy český jazyk - hádanky, básničky hudební výchova – písnička prvouka – roční období, druhy zeleniny, ovoce výtvarná výchova