Vlastivěda leží na pomezí zájmu obecné pedagogiky, didaktiky, psychologie, psychodidaktiky, geografie a HISTORIE! Vytváří komplexní obraz vlasti a jejího začlenění do širšího kontextu! (nic nezkoumá!) Didaktika tohoto předmětu je samozřejmě aplikací všech pedagogických, psychologických a psychodidaktických zákonitostí a vztahů ve vlastivědném vyučování. měla by především v žákovi rozvíjet logické myšlení, vytvářet a formovat jeho dovednostní složku, jeho návyky a postoje (vzhledem a na základě jeho věku). Podíl vlastivědného učiva by měl být 2 – 2 – 1 vzhledem ke Geografii, Dějepisu a občanskonaukové výchově. Nejdůležitější vlastivědnou stránkou učiva je Region ( regionální historie a Národní historie) Dějepis jako vyučovací předmět je nedílnou součástí společensko vědního vzdělání, z jehož charakteru vycházejí průkazné hodnotové kvality. Cíle : Taxonomie struktur výchovně vzdělávacích cílů předmětu dějepis : - sféra kognitivní (vědomosti, dovednosti) - sféra afektivní (hodnoty, pocity) – aktivace zájmu o dějepis, hodnocení historických událostí a jevů.struktura hodnot (estetické hodnoty, poučení z dějin, událostí ...) - sféra chování, jednání (schopnost diskutovat problémy, sdělovat vlastní názor...) Při vytyčování výchovně vzdělávacího cíle rozeznáváme složku informativní(vzdělávací a poznatková), formativní(výchovná a hodnotová) a metodologickou (schopnostní a dovednostní). Úkoly : Výchozím úkolem dějepisu je postupné objasňování jednotlivých historických jevů a jejich časového a lokálního zařazení. Základní didaktické problémy v dějepisné složce vlastivědy pro dítě : - orientace dítěte v čase - výběr historických osobností a událostí ve vztahu k regionu(okolí školy, okres, ČR, tzn. dodržet „stravitelný“ poměr mezi místní a národní historií popř. v kontextu s evropskými a světovými dějinami) - důležité je spolupracovat s kolegy z 2.stupně, vytvořit vzdělávací program na základě návaznosti učiva mezi 1. a 2. stupněm Úkolem učitele vlastivědy je tedy po historické stránce seznámit žáky : - se základní orientací v historickém čase - s nejdůležitějšími událostmi naší historie, - s významnými historickými osobnostmi - s historickými zvláštnostmi místní oblasti - s významnými historickými památkami místními i celorepublikovými. Pomůcky Druhy pomůcek bezprostřední, podle zdroje Pomůcky zprostředkující - suplující pramenný materiál mající charakter smyslového historického vnímání pramene tradičně používané nesoucí určitý stupeň autentické autenticity Různé druhy výkladu učitele Vyprávění (monologické : vyprávění, Výklad odborného účastníka SLOVNÍ popis, vysvětlování, pracovníka, výklad události, přednáška, dialogické : průvodce vyprávění či rozhovor, seminář, beseda) beseda s pamětníkem Beletrie historická, Listiny, kodexy, literatura faktu, inkunábule, staré Školní učebnice, zápisy a populárně naučná a tisky, dobový tisk další druhy grafického odborná literatura, apod., TEXTOVÉ záznamu( na tabuli, do naučné slovníky, protokolované sešitu), didakticky zpracované encyklopedie a záznamy různých texty (výňatky z beletrie bibliografie, jednání a apod...) didakticky upravené zasedání, jiné historické prameny druhy písemných pramenů Dvojrozměrné učební pomůcky : reálné - obrazové vybavení učebnic, náčrty, obrazové soubory, nástěnné obrazy, Obrazová historické nástěnky, dokumentace, magnetická tabule s obrazové přílohy fotografie, plány aplikacemi, světelné obrazy publikací, historické měst, historických získané různými projekčním atlasy, reprodukce lokalit a jejich OBRAZOVÉ technikami(diafilmy, uměleckých děl, plošná areálů, diapozitivní série, zobrazení karikatury, fóliogramy)., Symbolické - trojrozměrných objektů plakáty, originály geografická schémata, mapové malířských náčrty, slepé a obrysové mapy, uměleckých děl historické kartogramy, školní atlasy a další symbolické pomůcky - grafy, diagramy, časové přímky. Vyprávění učitele (monologické, dialogické či Pořady zprostředkované scénické zpracování) nebo moderními sdělovacími autentické záznamy ZVUKOVÉ zprostředkované didaktickou prostředky, dramatizace různých projevů a technikou, případně s využitím historických událostí jednání materiálů, tzv. vysílání pro školní fonotéky AUDIOVIZUÁLNÍ školní diktafon, školní film, videozáznamy, Reportážní film TV, DVD, historické filmy Originální doklady hmotné kultury Další druhy modelů a (zejména nástroje, Trojrozměrné učební pomůcky - trojrozměrných zbraně, keramika, HMOTNÉ reálné (makety) i symbolické rekonstrukcí dokladů výrobní včetně plastických map hmotné kutury prostředky, aj.) včetně artefaktů a projevů architektury Struktura didaktické přípravy vlastivědné vycházky, exkurze : Stanovení výchovně vzdělávacího cíle Stanovení hodinové dotace pro přípravu žáků na vycházku, exkurzi Stanovení formy přípravy v hodinách Organizace přípravy v hodinách, organizace samotného výletu, exkurze Provedení výletu, příprava výkladu, zajištění průvodce Zpětná vazba, vyhodnocení výletu, exkurze, diagnostika, fixace Literatura : Julínek S. a kol., Základy oborové didaktiky dějepisu, Brno 2004. Matušková A., Cvičení z didaktiky vlastivědy, Plzeň 1998. Vavrdová A., Vybrané kapitoly k základům didaktiky vlastivědy, Olomouc 1998.