Ze2MP_DSS9 Oborová didaktika socioekonomické geografie Podklady pro zkoušku z předmětu 1. Aktivní účast na cvičeních 2. Vypracování cvičení 3. Písemná a ústní zkouška Cvičení č. 1 - Na základě zkušeností a překladu z anglického originálu vytvořit list pro přípravy na hodinu. - Vytvořit arch pro sledování používaných metod a dovedností ve výuce. Cvičení č. 2 Napsat obsah a zaměření socioekonomické geografie. Cvičení č. 3 Porovnat očekávané výstupy a učivo SEG v RVP s příslušnými NGS USA. Cvičení č. 4 Zařadit učivo SEG do svého vzdělávacího programu včetně mezipředmětových vazeb. Zařadit k tomuto plánu využití místní krajiny pro tuto tematiku. Cvičení č. 5 Podle nového archu pro přípravu vyuč. hodiny zařadit některou tématiku jako rozšíření do regionální geografie. Cvičení č. 6 Upravte přípravy, které jste odučili do nové formy s doplněním cílů, mezipředmětových vazeb a jiných metod výuky. Cvičení č. 7 Průběžně – internetové adresy s popisem. Literatura: RVP, učebnice a skripta z didaktiky geografie, učebnice z obecné didaktiky, internet. Otázky ke zkoušce z didaktiky geografie 1. Historický vývoj didaktiky geografie (nejznámější představitelé). 2. Postavení didaktiky geografie jako hraniční vědy. 3. Učební programy - ZŠ, OŠ, NŠ - specifické cíle, srovnání. 4. Rámcový vzdělávací program. 5. Vzdělávací programy zahraničních zemí. 6. Význam standardů geografického vzdělávání. (Příklad NGS). 7. Cíle výuky zeměpisu na ZŠ. 8. Přehled a specifika jednotlivých vyučovacích forem ve vyučování zeměpisu. 9. Terénní výuka – cíle, význam, organizace terénní výuky. 10. Význam mezipředmětových vazeb při výuce zeměpisu. n Zeměpis a ostatní přírodovědné předměty n Zeměpis a humanitní předměty n Zeměpis a výchovy 11. Pracovní listy, jejich význam při vyučování zeměpisu (příklady). 12. Uplatnění a význam didaktické techniky při výuce zeměpisu. 13. Funkce výtvarného projevu ve výuce zeměpisu. (Náčrty a obrazotvornost při výuce zeměpisu.) 14. Návaznost učiva prvouky, vlastivědy a zeměpisu na příkladu ZŠ. 15. Význam místní krajiny ve výuce zeměpisu. Charakteristika a cíle. Vybavení regionálního kabinetu. (Příklad z okolí vašeho bydliště.) 16. Současné učebnice zeměpisu - jejich rozbor a kvalita. 17. Didaktická analýza. Příklad zpracování vybraného tématického celku. 18. Glóbus a mapa - charakteristika, cíle tématického celku, příklady, názory. 19. Obecný fyzický zeměpis – charakteristika, cíle tématického celku, příklady, názory. 20. Obecný socioekonomický zeměpis - charakteristika, cíle tématického celku, příklady, názory. 21. Regionální zeměpis - charakteristika, cíle tématického celku, příklady, názory. 22. Nauka o krajině a životním prostředí - charakteristika, cíle tématického celku, příklady, názory. 23. Význam národních a mezinárodních geografických organizací. 24. Gis a výuka zeměpisu. Tématické mapování. 25. Mezinárodní charta geografického vzdělávání. 26. Organizace zeměpisných soutěží. Práce s talentovanými žáky