Tréninkové terénní středisko výchovy a vydělávání pro udržitelný život a zdraví „Kejbaly“ Katedra biologie PdF MU, Vinohrady 100, Brno 639 00, ' 547 21 37 08 Informace pro studenty 2.- 4. ročníku k výuce na výstavě „BAREVNÝ PODZIM“ Cílem výuky je rozvoj učitelských kompetencí - zkušenostní učení studentů v edukačním terénu s úkolem: - procvičit poznávání přírodnin a zahradního nářadí na podzim /uživatelské a odborné názvy/ - prostudovat terén a podmínky pro výuku (inspirace pro seminární práce - výukový program pro jarní semestr) - realizovat alternativní formu pedagogické praxe: práce studentů se žáky v přírodě na podzim, na výstavě Didaktický cíl: Studenti si zopakují a rozšíří znalosti o přírodninách, učení na školní zahradě, vztazích v přírodě (sebereflexe vlastních vědomostí a dovedností - porovnání s ostatními studenty a žáky) a zaměří své zkušenostní učení na pozorování a pokus (motivace pro další výuku v terénu, utváření kladného vztahu k dětem a k přírodě). o Organizace před výstavou: - Příprava na výuku na výstavě bude probíhat s lektorem na jednom cvičení. Studenti se dle doporučení vyučujícího rozdělí do malých skupin a se seznamu přihlášených škol si vyberou třídu, se kterou budou na výstavě pracovat. Zapíší si školu, třídu, telefon a jméno učitele pro ověření termínu a další případné informace k výuce. - Studenti 3. ročníku Učitelství pro 1. stupeň a 4. ročníku Učitelství přírodopisu v následujícím cvičení připraví areál střediska Kejbaly pro konání výstavy „Barevný podzim“ – nachystají jednotlivá stanoviště a náměty pro výuku. - Při přípravě studentů na cvičení na výstavě se předpokládá především jejich samostatná příprava ve skupinách. K samostatné přípravě na výuku mají studenti možnost využívat areál střediska po celý den, učebnu v době mimo vyučování. Je však nutné technikům předem ohlásit svou přítomnost na tel. čísle 547 213 708. - Každá skupina si připraví vhodné motivační a výukové aktivity, odpovídající věku žáků, předpokládaným znalostem a dovednostem (na 60 - 90 min.) a stavu počasí. Při přípravě pomůcek je možné jejich zapůjčení či zakoupení a proplacení z „Kejbal“ (do 200,- Kč pro třídu) na základě předchozí DOMLUVY S VYUČUJÍCÍM. Razítkem označené a řádně vyplněné „paragony“ proplatí po výstavě studentům technik ze vstupného žáků. · Organizace na výstavě: - Studenti se dostaví na Středisko „Kejbaly“ s takovým časovým předstihem, aby si mohli projít areál, zkontrolovat si jednotlivá stanoviště, nachystat si pomůcky a připravit se na svou výuku se žáky. - Studenti si své věci mohou odložit ve vymezeném prostoru pedagogů! V šatně žen je „pracovna studentů“, kde se mohou studenti připravovat na výuku - je zde prostor a materiál pro přípravu pomůcek. Šatna mužů slouží jako hygienické zázemí dětí. Z bezpečnostních důvodů zde nedoporučujeme odkládat tašky. Přípravna se v průběhu výstavy stává sborovnou pro učitele ze škol. - Studenti jsou povinni se přihlásit vedoucímu cvičení v dohodnuté době (kdy se zapsali na zahájení cvičení), zkontrolují si čas (kdy se má dostavit třída, kterou si vybrali), nahlásí vyučujícímu, zda si přejí s dětmi pracovat samostatně nebo za doprovodu pedagogů. Studenti jsou povinni min. 15 min. předem být připraveni na příchod dětí. - Studenti sledují příchod škol do areálu, svou třídu přivítají u vchodu do střediska. V případě, že se dostaví více škol současně, studenti děti přivítají před vchodem, domluví se mezi sebou a rozdělí se na stanoviště tak, aby na jednotlivých stanovištích byla vždy pouze jedna skupina. Na stanovišti by aktivita neměla být delší než 15 min! - Pedagogický doprovod studenti přivítají, pozvou na individuální prohlídku výstavy, zjistí si zdravotní stav dětí, upřesní si s učitelem délku své práce s žáky a odvedou učitele k pokladně (zajišťuje Mgr. Kubíček). - Vstupné za výukový program vybírají učitelé: děti 10 Kč, postižené děti, studenti MU a ped. doprovod zdarma, rodiče a veřejnost vstupné dobrovolné! Peníze budou použity na zajištění akce a vybavení střediska pro výuku! - Nedoporučujeme spojovat více skupin pro výuku v terénu! Děti využívají anonymitu ve velkých skupinách a práce je tak pro studenty velmi náročná! Studenti jsou povinni s dětmi dodržovat bezpečnostní předpisy a řád střediska, jejichž znalost potvrdili podpisem! Závažnější výchovné problémy žáků na výstavě studenti řeší s vyučujícím třídy! - Studenti sami, podle věku dětí a podmínek, volí vhodná stanoviště, jejich pořadí, formy a metody výuky. Délka práce se žáky ve středisku nesmí přesáhnout 90 min!! Do tohoto času se započítává: úvod (organizace třídy při příchodu, seznámení se s žáky a motivace), aktivity na jednotlivých stavištích (nemusíte realizovat všechna stanoviště, výběr témat je na vás), výuka na výstavě aranžování (prohlídka výstavy na učebně a hlasování dětí), závěr (zopakování klíčových vědomostí a vyhodnocení práce žáků se studenty ve středisku). - Žáky motivujte pro práci dětské poroty v soutěži „O nejlepšího aranžéra výstavy Barevný podzim“: dítě dostane 1 hlasovací lístek - barevný, dáte mu možnost si prohlédnout vystavené práce, na lístek zapsat číslo pouze jedné z vystavených prací, lístek vhodit do hlasovací bedny. - Na konci cvičení studenti vyhledají učitele svých žáků, předají je vyučujícímu s ústním hodnocením a rozloučí se. - Učitel dle svého uvážení navštíví se žáky „prodejnu ve skleníku“, kde si děti mohou zakoupit rostliny na aranžování nebo drobné rostliny pro pěstování. - Po předání žáků učitelům si studenti vyzvednou studentský hlasovací lístek (zelený), stávají se členy studentské poroty v soutěži „O nejlepšího aranžéra výstavy Barevný podzim“a hlasují pro jeden exponát (může být i vlastní!). - Zapůjčené pomůcky (čisté!) odevzdají v pracovně studentů a cvičení je ukončeno! Do následujícího cvičení si skupina pro rozbor opraví svůj scénář výuky dle skutečné realizace (cíle, čas, pomůcky, metody, formy…,). STUDIJNÍ TEXTY Studenti sami, podle věku dětí a podmínek, volí vhodná stanoviště, jejich pořadí, formy a metody výuky! +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |Stanoviště| Umístění | Téma | | číslo | | | |----------+-------------------------------+-------------------------------------------------| | |U Rybníka – panely, lavice |1. fenologie, meteorologie, klimatologie | | | |Abiotické podmínky života – vliv sluneční | | | |energie | | |-------------------------------+-------------------------------------------------| | |U Rybníka – panely, lavice |2. PŮDA - pedologie | | 1 | | | | | |Abiotické a biotické podmínky-vliv půdy na | | | |rozmanitost | | |-------------------------------+-------------------------------------------------| | |U Rybníka – židle |3. VODA A Rozmanitost přírody | | | | | | | | Abiotické a biotické podmínky – vliv vody | |----------+-------------------------------+-------------------------------------------------| | |Fóliovník - záhony |4. ZÁKLADY POKUSNICTVÍ | | | | | | | |Základní podmínky života a pěstování, | | | | | | 2 | |odrůda – druh, rychlení | | |-------------------------------+-------------------------------------------------| | |Fóliovník - stůl |5. GENERATIVNÍ a VEGETATIVNÍ | | | | | | | |ROZMNOŽOVÁNÍ - Osivo, sadba | |----------+-------------------------------+-------------------------------------------------| | |Nářaďovna (garáž) |6. Zahradní nářadí | | 3 | | | | | | | |----------+-------------------------------+-------------------------------------------------| | |Studentská zahrada - zelinářská|7. Zelenina | | 4 | | | | |Záhony zeleniny - stůl | | |----------+-------------------------------+-------------------------------------------------| | |Permakulturní záhon – spirála |8. Rostliny ovlivňující zdraví | | | | | | | |Léčivé rostliny, bylinky, koření | | 5 |-------------------------------+-------------------------------------------------| | |Permakulturní záhon – stůl |9. Rostliny ovlivňující zdraví | | | | | | | |Sběr, zpracování, herbář | |----------+-------------------------------+-------------------------------------------------| | |Pole |10. Polní plodiny | | 6 | | | | | | | |----------+-------------------------------+-------------------------------------------------| | |První pařeniště |11. Plevelné rostliny | | 7 | | | | | | | |----------+-------------------------------+-------------------------------------------------| | |Učebna v přírodě – stůl č.1 |12. Ovocné rostliny | | | | | | | |Dřeviny - byliny | | |-------------------------------+-------------------------------------------------| | |Učebna v přírodě – stůl č.2 |13. Užitkové dřeviny - stromy | | | | | | | |listnaté a jehličnaté | | 8 |-------------------------------+-------------------------------------------------| | |Učebna v přírodě – stůl č.3 |14. okrasné dřeviny - keře | | | | | | | |Stromy a keře bezpečné dětem | | |-------------------------------+-------------------------------------------------| | |Učebna v přírodě – tabule |15. Rostliny dětem nebezpečné | | | | | | | | | |----------+-------------------------------+-------------------------------------------------| | |Okrasná zahrada |16. okrasné rostliny | | 9 | | | | | |Letničky, dvouletky, trvalky - pereny | |----------+-------------------------------+-------------------------------------------------| | |Hlavní budova - Učebna |17. Aranžování a vazba | | 10 | | | | | |výstava – „Barevný podzim“ | |----------+-------------------------------+-------------------------------------------------| | |Před hlavní budovou - stůl |18. POZORUJ, ZKUS, PŘEMÝŠLEJ | | 11 | | | | | |aranžování pro radost | |----------+-------------------------------+-------------------------------------------------| | |Hlavní budova - Přípravna |Pokladna - sborovna - učitelé | | |-------------------------------+-------------------------------------------------| | |Hlavní budova – šatna 1 |Příprava na výuku - studenti | | | | | | | | | | |-------------------------------+-------------------------------------------------| | |Hlavní budova – šatna 2 |Toalety - děti | | | | | | | | | |----------+-------------------------------+-------------------------------------------------| | |Skleník |Prohlídka - prodej přebytků | | | | | | | | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ +--------------------------------------------------------------------------------------------+ | stanoviště č.1 U RYBNÍKA | | | |Téma 1: fenologie, meteorologie, klimatologie - vliv sluneční energie /proměny v průběhu | |roku/ | | | |Téma 2: PŮDA - pedologie - abiotické a biotické podmínky života - vliv půdy na rozmanitost | | | |Téma 3: Rozmanitost přírody - abiotické a biotické podmínky života – vliv vody | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ Znalosti pro procvičování : Téma 1: fenologie, meteorologie, klimatologie - vliv sluneční energie na proměny přírody Klimatická pásma a příroda, vliv počasí na proměnu přírody v průběhu roku - diskuse, pozorování skutečnosti. Základní podmínky života (viz tabule – obrázky): Abiotické - světlo, teplo, voda, vzduch, živiny Biotické - organismy a vztahy mezi nimi Biomy světa a ekosystémy České republiky, odvození a vysvětlení fenologické fáze PLNÝ PODZIM v ČR. ? vliv podmínek života na přírodu – výskyt a vývoj přírodnin na Zemi, včetně člověka – vyvození pojmu biodiverzita a vysvětlení proměn přírody v průběhu roku v různých oblastech. METEOROLOGICKÁ A FENOLOGICKÁ POZOROVÁNÍ vliv slunečního záření (světlo, teplo - voda, vzduch) - určení dne, měsíce, klimatického pásma, ročního období (dle astrologického kalendáře) pozorování hlavních znaků v přírodě v okolí (PODZIM - období zrání, sklizně a přípravy přírody na zimu) - určení délky dne (kdy vychází a zapadá slunce): den je krátký /11hod. - kvetou rostliny krátkého dne - určení stavu počasí (min. a max. teplota, srážky): charakteristika plného podzimu a „babího léta“ - příroda neživá a živá (Tok energie a její proměny v přírodě, koloběh látek: producent, konzument, rozkradač) - organismy volně žijící, pěstované a chované - ? vyvození pojmu rozmanitost přírody a roční proměny příklad pro 1.stupeň - problémové otázky: - básnička „Podzim“ Foukej, foukej větříčku, shoď mi jednu hruštičku ….. Kde rostou hrušky? (na stromě) Je to živý organismus? (ano) Co znamená pojem fotosyntéza pro život člověka? Čím a jak se živí strom?(Producent.) Voda a v ní rozpuštěné anorganické = neústrojné látky – kořeny z půdy….. Čím se živí člověk? (Všežravec jako konzument) Je závislý na půdě - jak? Popiš svoji snídani jako koloběh látek…. příklad pro 2.stupeň - problémové otázky: - Proč v České republice opadává na podzim u opadavých rostlin listí? (Země ve Sluneční soustavě, čtyři roční období a postavení Země ke Slunci, klimatická pásma, roční období) - Jak a proč se mění barva a opadává listí? (klimatické podmínky a stav počasí - fotosyntéza, chlorofyl a další barviva, životní cyklus rostlin a roční období, genetická podstata živých organismů, stav počasí a vegetační klid) - Je rostlina živý organismus? (ano) Jaké jsou projevy života? (buněčná stavba – organické látky, příjem, přeměna, vylučování, dýchání, růst, vývin, rozmnožování, dědičnost a proměnlivost, fylogeneze) - Jaký je rozdíl mezi pojmy vegetační klid a hibernace?Potrava a výživa? (U rostlin a živočichů?) Čím se živí člověk? (všežravec) Je závislý na půdě - jak? (jako konzument)….. Téma 2: PŮDA : složení půdy - půdní druhy, půdní profil – půdní (genetické) typy v krajině Pro pozorování, aktivity: „žížalí farma, půdní filmy“ - vznik půdy, půdní druhy,… ? vyvození významu půdy pro rozmanitost přírody a zdraví člověka Téma 3: VODA a ROZMANITOST PŘÍRODY - pozorování zahrady u rybníka: biomy světa a ekosystémy České republiky v návaznosti na vodní režim a roční období. Ekosystém přirozený a umělý. Mokřaď, zahrada, rybník, pole…. ZAHRADA Co všechno pěstujete na zahradě? – typy zahrad: okrasné květiny, dřeviny, trávník = zahrada okrasná zeleninu, ovoce, květiny na sušení nebo na prodej, pícniny = krmivo pro zvířata = zahrada užitková: zelinářská, sad, užitková - rostlin na sušení, na krmení,… Na podzim pracujeme na zahradě – JAK A PROČ? 1. sklízíme úrodu 2. staráme se o půdu a připravujeme ji pro pěstování v příštím roce - jak? rytí, orba (zlepšování struktury – provzdušňování), hnojení – proč? (dodáváme do půdy látky, které jsme z půdy odebrali při sklízení úrody, nebo byly vyplaveny vodou-humus) - vyvození pojmů: hlína (hrnčířská), půda (na záhoně), zemina a substrát Přírodniny pro procvičování: druhy půd +--------------------------------------------------------------------------------------------+ | stanoviště č. 2 FOLIOVNÍK | | | | | | | |Téma 4 : ZÁKLADY POKUSNICTVÍ: Základní životní podmínky a pěstování | | | | druh - odrůda , rychlení | | | | | | | |Téma 5 : ROZMNOŽOVÁNÍ ROSTLIN osivo, sadba, | | | | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ Znalosti pro procvičování: Téma 4. ZÁKLADY POKUSNICTVÍ: Na stanovišti je založen pokus na sledování vlivu šlechtění (odrůdy ředkvičky seté) na růst. Základní životní podmínky – světlo, teplo, voda, živiny, vzduch Dělení rostlin podle nároků na životní podmínky: 1. dle nároků na světlo: - rostliny světlomilné (světlobytné) – lilek, okurka - rostliny neutrální - salát - rostliny stínomilné (stínobytné) – kapradˇ - rostliny dlouhého dne = kvetou, je-li den delší než 12 hod. - jarní, letní - rostliny krátkého dne = kvetou, je-li den kratší než 12 hod. - podzimní, zimní - rostliny neutrální = kvetou bez ohledu na délku dne = dobu ozáření např.sedmikráska chudobka 2. dle nároků na teplotu: - rostliny teplomilné (teplobytné) – lilek, okurka, - rostliny neutrální - salát - rostliny chladnomilné ( chladnobytné ) – ředkvička - rostliny mrazuvzdorné – pór 3. dle nároků na vodu: - rostliny vodní - rostliny vlhkomilné (vlhkobytné) - rostliny neutrální - rostliny suchomilné (suchobytné) 4. dle náročnosti na živiny: - I, II, III trať = pěstování rostlin v osevním sledu po vyhnojení půdy (lilek – I.trať, salát – II.trať) 5. dle nároků na půdu: - pH (reakce půdního roztoku zásaditá, neutrální, kyselá) 6. dle proudění vzduchu: - snášející a nesnášející proudění vzduchu – „průvan“ 7. dle vlhkosti vzduchu: - náročné a nenáročné na vlhkost vzduchu (zasychání špiček listů - indikátor) 8. dle čistoty vzduchu: - náročné a nenáročné na čistotu vzduchu (indikátor) Rychlení rostlin = umělé vytváření základních životních podmínek. Dělení rostlin dle délky vegetace a pěstování v osevním plánu: - s dlouhou vegetační dobou (cuketa) = hlavní plodina - s krátkou vegetační dobou (ředkvička, salát) = následná plodina může být i předplodina, či meziplodina Odrůda (kultivar) - rostliny téhož druhu s podobnými morfologickými a pěstitelskými vlastnostmi, lišícími se např.barvou a velikostí květů, plodů, výškou rostliny, délkou vegetace aj. Šlechtění - obor, jehož cílem je zušlechťování rostlin - udržovací šlechtění - udržování dobrých již vyšlechtěných vlastností - novošlechtění – vytváření nových odrůd (např. ředkvička setá - odrůdy „Rampouch-bílý, Korál-červený, Helios-žlutý aj.) - v přírodě planě rostoucí druhy (druhový název př. brukev zelná) člověk záměrně vyšlechtil – vznikají nové odrůdy i druhy př. brukev zelná – kedlubna, květák, zelí, kapusta Téma 5. : ROZMNOŽOVÁNÍ ROSTLIN – osivo, sadba OSIVO - semena, plody (pohlavní - generativní rozmnožování) Semena okrasných rostlin např. aksamitník (Tagetes), semena zelenin, PLODY obilnin apod. SADBA - všechny části rostlinného těla, kterými se může rostlina rozmnožovat vegetativně (nepohlavně) - cibule - cibule kuchyňská, sněženka, hyacint, bledule, narcis, tulipán, modřenec, lilie - hlízy - lilek brambor, begónie hlíznatá, mečík, jiřina, dosna, kala - oddenky - kosatec - dělení trsů - pažitka, chryzantéma, hvězdnice - viviparie = živorodost - náduť - sazenice - salát, brukev kedluben, květák, zelí, lilek rajče - řízky stonkové - pelargónie, fuchsie, břečťan, poděnka - řízky kořenové - křen - řízky listové - tenura, begonie, africká fialka, fikus - šlahouny - zelenec, jahodník - hřížení - rybíz, ostružina = zakořeňují stonky matečné rostliny - rouby, očka - ovocné dřeviny, růže Přírodniny pro procvičování: Seznam vystavených rostlin: viz. Aktualizovaný seznam příloha č. 1 +--------------------------------------------------------------------------------------------+ | stanoviště č. 3 SKLAD, NÁŘAĎOVNA | | | |Téma 6: ZAHRADNÍ NÁŘADÍ | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ (do interiéru děti nevstupují, pouze nahlédneme) Pojmy pro procvičování: +--------------------------------------------------------------------------------------------+ | NÁŘADÍ NA ZPRACOVÁNÍ | NÁŘADÍ PRO VÝSEV A VÝSADBU ZE | NÁŘADÍ PRO VÝSEV A VÝSADBU NA | | PŮDY | SKLENÍKU | ZÁHONECH | |-----------------------+-------------------------------+------------------------------------| |1 |rýč |11 |výsevní misky |19 |řádkovač – znamenák | |----+------------------+----+--------------------------+------+-----------------------------| |2 |rycí vidle |12 |výsevní lopatka |20 |šňůra k vyznačení řádků | |----+------------------+----+--------------------------+------+-----------------------------| |3 |vidle |13 |řádkovač |21 |prkno na výsevy | |----+------------------+----+--------------------------+------+-----------------------------| |4 |kolečko |14 |deska na utužení půdy |22 |lihový popisovač | |----+------------------+----+--------------------------+------+-----------------------------| |5 |vědro |15 |mlhovka |23 |postřikovač | |----+------------------+----+--------------------------+------+-----------------------------| |6 |tažná motyka |16 |konvička na zalévání |24 |kolík na vysazování | |----+------------------+----+--------------------------+------+-----------------------------| |7 |plecí motyka |17 |jmenovky do výsevní |25 |lopatka na vysazování | | | | |bedničky | | | |----+------------------+----+--------------------------+------+-----------------------------| |8 |krátká motyčka |18 |síto |26 |porofólie | |----+------------------+----+--------------------------+------+-----------------------------| |9 |kypřič (drápky) | | |27 |černá fólie | |----+------------------+----+--------------------------+------+-----------------------------| |10 |hrábě | | |28 |mulčovací fólie | |----+------------------+----+--------------------------+------+-----------------------------| | | | | |29 |zateplovací fólie | |----+------------------+----+--------------------------+------+-----------------------------| | | | | | | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |NÁŘADÍ NA OŠETŘOVÁNÍ ROSTLIN BĚHEM VEGETACE| NÁŘADÍ PRO SKLIZEŇ | OSTATNÍ | |-------------------------------------------+----------------------------+-------------------| |30 |zahradnické nůžky |35 |žebřík | | | |---------+---------------------------------+----+-----------------------+------+------------| |31 |strunová sekačka na trávník |36 |hák na koš | | | |---------+---------------------------------+----+-----------------------+------+------------| |32 |pilka |37 |koště | | | |---------+---------------------------------+----+-----------------------+------+------------| |33 |očkovací nůž |38 |trhač ovoce | | | |---------+---------------------------------+----+-----------------------+------+------------| |34 |roubovací nůž |39 |bedničky | | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ +--------------------------------------------------------------------------------------------+ | Stanoviště č. 4 STUDENTSKÁ ZAHRADA - ZELINÁŘSKÁ ZAHRADA | | | |Téma 7: ZELENINA | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ Pojmy pro procvičování: JE PLNÝ PODZIM - ZÁHONY JSOU ČÁSTEČNĚ PO SKLIZNI, PŘIPRAVUJÍ SE NA DALŠÍ ROK: Je částečně po sklizni: TEPLOMILNÁ a některá CIBULOVÁ ZELENINA JE ULOŽENA, NALOŽENA, USUŠENA A JINAK ZPRACOVÁNA. Jinak je již velice poškozena vlivem nízkých teplot v noci. (0 – 5 ^OC), jednoletá chladnomilná zelenina se sklízí. Záhony se PŘIPRAVUJÍ SE NA DALŠÍ ROK: – SKLIZEŇ - ÚRODNOST PŮDY - LZE OVLIVNIT: - správným hnojením - správným zaléváním - správným zpracováním půdy Třídění rostlin dle užitku (ZELENINY): Listová zelenina: salát hlávkový, letní, zimní, listový, celer řapíkatý, celer naťový, štěrbák endikvie, polníček, zelí pekingské a čínské, čekanka salátová, špenát setý, mangold chřestový,… Plodová zelenina: lilek jedlý – baklažán, lilek rajče – masité, salátové, koktejlové, žluté, keříčkové – tyčové, F1, aj. paprika zeleninová, p. kořeninová, žlutá, červená, zelená aj., okurka – nakladačky, salátovky, zucchiny, tykev dýně Goliáš, patison… Košťálová zelenina: kapusta kadeřavá – kadeřávek, kapusta růžičková, zelí hlávkové, brukev zelná – raná, pozdní, modrá, gigant, květák, brokolice, tuřín …. Kořenová zelenina: černý kořen (hadí mord španělský), pastinák setý, mrkev setá, petržel kořenová zahradní, červená řepa salátová, miřík celer, ředkvička, ředkev bílá (černá)…. Lusková zelenina: bob jedlý, sója, hrách setý, fazol tyčkový a keříčkový, čočka… Cibulová zelenina: cibule kuchyňská (Všetana, Carmen, Německá bílá aj.) šalotka salátová, pažitka pobřežní, pór setý, česnek kuchyňský… Pro pozorování : Seznam vystavené zeleniny: viz Aktualizovaný seznam příloha č. 2 +--------------------------------------------------------------------------------------------+ | stanoviště č.5 PERMAKULTURNÍ ZÁHON - SPIRÁLA | | | |Téma 8: Rostliny ovlivňující zdraví | | | | JEDOVATÉ A NEBEZPEČNÉ LÉČIVÉ ROSTLINY, KOŘENÍ, BYLINKY | | | | | | | |Téma 9: Rostliny ovlivňující zdraví | | | | SBĚR, ZPRACOVÁNÍ, HERBÁŘ | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ Pojmy pro procvičování : Bylinky - reveň kadeřavá – rebarbora, brutnák, majoránka, pažitka aj. Koření - kopr vonný, fenykl obecný, koriandr, křen aj. Léčivé rostliny - angelika, kozlík, heřmánek, sléz, oman aj. Jedovaté a nebezpečné léčivé rostliny - durman, skočec, routa, Pro pozorování : Seznam vystavených rostlin: viz. Aktualizovaný seznam příloha č. 3 +--------------------------------------------------------------------------------------------+ | stanoviště č.6 POLE | | | |Téma 10: POLNÍ PLODINY | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ Pojmy pro procvičování : 1.Obilniny: 6.Pícniny: pšenice obecná jetel luční (červený) žito seté jetel (jetelovec) plazivý, zvrhlý ječmen obecný tolice (vojtěžka) setá oves setý štírovník růžkatý (obecný) kukuřice setá Pícní trávy: rýže setá kostřava luční pohanka jedlá jílek vytrvalý (anglický,ozimý), j. jednoletý (italský) proso seté bojínek luční proso čirok obecný srha říznačka (laločnatá) lipnice luční 2.Luskoviny: 7. Siličnaté rostliny: hrách setý polní chmel otáčivý hrách setý rolní-peluška tabák fazol obecný bob obecný vikev setá čočka jedlá soja luštinatá 3.Olejniny: řepka olejka slunečnice roční mák setý hořčice bílá a černá len setý 4.Přadné rostliny: len setý konopě setá 5.Okopaniny: řepa burák krmná,cukrová lilek brambor Pro pozorování : JE PO SKLIZNI ! ZPRACOVÁNÍ PŮDY NA POLI: KLASICKÉ A EKOLOGICKÉ ZEMĚDĚLSTVÍ: - KLASICKÉ ZEMĚDĚLSTVÍ: na poli zůstaly pouze zbytky rostlin - strniště - po podmítce vyklíčily a do vegetační fáze růstu vyrostly plevele, hnojení, půda se zpracovává orbou - EKOLOGICKÉ ZEMĚDĚLSTVÍ: hnojíme zeleným hnojením, tzn. zaoráním specielních rostlin Seznam vystavených polních plodin: viz. Aktualizovaný seznam příloha č. 4 +--------------------------------------------------------------------------------------------+ | stanoviště č.7 PAŘENIŠTĚ | | | |Téma 11: PLEVELNÉ ROSTLINY | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ Pojmy pro procvičování : Plevel - množí se převážně generativně – semeny, plody: JEDNOLETÉ – jarní: drchnička rolní, hořčice rolní, rdesno ptačí, laskavec ohnutý, lebeda, merlík, pěťour - ozimé: blín černý, penízek rolní, kokoška pastuší tobolka, ptačinec žabinec, hluchavky, mák vlčí DVOULETÉ A VÍCELETÉ - množí se generativně – semeny, plody i vegetativně: smetanka lékařská, šťovík kadeřavý - množí se převážně vegetativně: - šlahouny : mochna husí, pryskyřník plazivý - oddenky: pýr plazivý, podběl - kořenovými výběžky: pcháč oset, svlačec rolní Pro pozorování : Seznam vystavených plevelných rostlin: viz. Aktualizovaný seznam příloha č. 5 +--------------------------------------------------------------------------------------------+ | stanoviště č.8 UČEBNA V PŘÍRODĚ : STOLY 1,2,3, tabule | | | | | | | |Téma 12: OVOCNÉ ROSTLINY - DŘEVINY, BYLINY - stůl č.1 | | | | | | | |Téma 13: UŽITKOVÉ A OKRASNÉ DŘEVINY - stromy - stůl č.2 | | | | | | | |Téma 14: OKRASNÉ DŘEVINY - KEŘE - stůl č.3 | | | | | | | |Téma 15: ROSTLINY DĚTEM NEBEZPEČNÉ - tabule | | | | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ Pojmy pro procvičování Byliny - JEDNOLETÉ - stonek dužnatý, vegetační klid přežívají pomocí semen nebo plodů - VÍCELETÉ - stonek dužnatý, vegetační klid přežívají pomocí zásobních orgánů /kořeny, oddenky, hlízy, cibule/ Dřeviny - rostou více let, stonek dřevnatí, plně závislé na půdě dřeviny opadavé x dřeviny stále zelené podle výšky koruny na kmeni ( zdřevnatělém stonku) = keř (nemá kmen) x strom (zákrsky, čtvrtkmeny, polokmeny, vysokokmeny) podle typu listů – jehlicovité x lupenité (jehličnany x listnaté rostliny) (listy složené, listy jednoduché, části listu – řapík, čepel, Rostliny dětem nebezpečné – jedovaté, alergenní, ostny - trny Rostliny pro zdraví – vhodné kolem škol Rostliny pro pozorování : +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |stůl č.1: Téma 12: OVOCNÉ ROSTLINY, DŘEVINY A BYLINA | |--------------------------------------------------------------------------------------------| | SKUPINA | RODOVÝ NÁZEV |UŽIVATELSKÝ NÁZEV PLODU| BOTANICKÝ NÁZEV PLODU | |-------------+----------------------+-----------------------+-------------------------------| | | JABLOŇ | JABLKO | MALVICE | | |----------------------+-----------------------+-------------------------------| | | HRUŠEŇ | HRUŠKA | MALVICE | | |----------------------+-----------------------+-------------------------------| | JÁDROVINY | JEŘÁB (MORAVSKÝ, | PLODENSTVÍ JEŘABIN | PLODENSTVÍ MALVIC | | | ARONIE) | | | | |----------------------+-----------------------+-------------------------------| | | KDOULOŇ | KDOULE | MALVICE | | |----------------------+-----------------------+-------------------------------| | | MIŠPULE | MIŠPULE | MALVICE | |-------------+----------------------+-----------------------+-------------------------------| | | TŘEŠEŇ | TŘEŠEŇ | PECKOVICE | | |----------------------+-----------------------+-------------------------------| | | VIŠEŇ | VIŠEŇ | PECKOVICE | | |----------------------+-----------------------+-------------------------------| | | SLIVOŇ | ŠVESTKA, SLÍVA, | PECKOVICE | | PECKOVINY | | MIRABELKA... | | | |----------------------+-----------------------+-------------------------------| | | BROSKVOŇ | BROSKEV | PECKOVICE | | |----------------------+-----------------------+-------------------------------| | | NEKTARINKA | NEKTARINKA | PECKOVICE | | |----------------------+-----------------------+-------------------------------| | | MERUŇKA | MERUŇKA | PECKOVICE | |-------------+----------------------+-----------------------+-------------------------------| | | OŘEŠÁK | OŘECH | PECKOVICE | | |----------------------+-----------------------+-------------------------------| | | MANDLOŇ | MANDLE | PECKOVICE | |SKOŘÁP-KOVINY|----------------------+-----------------------+-------------------------------| | | LÍSKA OBECNÁ | LÍSKOVÝ OŘÍŠEK | OŘÍŠEK | | |----------------------+-----------------------+-------------------------------| | | LÍSKA TURECKÁ | PLODENSTVÍ OŘÍŠKŮ | OŘÍŠEK | |-------------+----------------------+-----------------------+-------------------------------| | |RYBÍZ (červený, černý,| BOBULE | PLODENSTVÍ- HROZEN BOBULÍ | | | bílý) | | | | |----------------------+-----------------------+-------------------------------| | | ANGREŠT | BOBULE | BOBULE | | |----------------------+-----------------------+-------------------------------| | | JOSTA | BOBULE | PLODENSTVÍ-HROZEN BOBULÍ | | BOBULOVINY |----------------------+-----------------------+-------------------------------| | | BRUSNICE BORŮVKA | BORŮVKA | BOBULE | | A DROBNÉ |----------------------+-----------------------+-------------------------------| | OVOCE | BRUSNICE BRUSINKA | BRUSINKA | BOBULE | | |----------------------+-----------------------+-------------------------------| | | RÉVA VINNÁ | HROZEN | PLODENSTVÍ-HROZEN BOBULÍ | | |----------------------+-----------------------+-------------------------------| | | OSTRUŽINÍK | OSTRUŽINA | SOUPLODÍ PECKOVIC | | |----------------------+-----------------------+-------------------------------| | | OSTRUŽINÍK MALINÍK | MALINA | SOUPLODÍ PECKOVIC | |-------------+----------------------+-----------------------+-------------------------------| |OVOCNÁ BYLINA| JAHODNÍK | JAHODA | SOUPLODÍ NAŽEK NA ZDUŽNATĚLÉM | | | | | KVĚTNÍM LŮŽKU | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ Pro pozorování a procvičování: viz. Aktualizovaný seznam příloha č. 6 +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |stůl č.2: Téma 13: UŽITKOVÉ a OKRASNÉ DŘEVINY - STROMY | |--------------------------------------------------------------------------------------------| | JEHLIČNATÉ STROMY | |--------------------------------------------------------------------------------------------| | smrk ztepilý | borovice lesní | modřín opadavý | |---------------------------------+-------------------------+--------------------------------| | smrk pichlavý – stříbrný | borovice černá | jedle bělokorá | |---------------------------------+-------------------------+--------------------------------| | smrk omorika | borovice kleč | borovice vejmutovka | |--------------------------------------------------------------------------------------------| | LISTNATÉ STROMY | |--------------------------------------------------------------------------------------------| | dub (letní, zimní) | javor babyka | lípa | |---------------------------------+-------------------------+--------------------------------| | buk lesní | javor mléč | jeřáb ptačí | |---------------------------------+-------------------------+--------------------------------| | habr | javor klen | bříza | |---------------------------------+-------------------------+--------------------------------| | jilm | javor jasanolistý | | |---------------------------------+-------------------------+--------------------------------| | vrba (jíva, bílá…) | olše | topol (osika, vlašský…) | |--------------------------------------------------------------------------------------------| | LISTNATÉ STROMY (JEDOVATÉ) | |--------------------------------------------------------------------------------------------| | trnovník akát | střemcha | jírovec maďal | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ Pro pozorování a procvičování: viz. Aktualizovaný seznam příloha č. 7 +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |stůl č.3: Téma 14: OKRASNÉ DŘEVINY - KEŘE | |--------------------------------------------------------------------------------------------| | LISTNATÉ KEŘE (JEDOVATÉ A JINAK NEBEZPEČNÉ) | |--------------------------------------------------------------------------------------------| | bez černý, hroznatý, bez chebdí | pámelník |mahonie cesminolistá | |----------------------------------+-----------------------------------+---------------------| | ptačí zob | skalník vodorovný | cesmína ostrolistá | |----------------------------------+-----------------------------------+---------------------| | zimostráz | štědřenec převislý | přísavník | |----------------------------------+-----------------------------------+---------------------| | plamének | brslen | břečťan popínavý | |----------------------------------+-----------------------------------+---------------------| | růže šípková | dřišťál | kdoulovec | |----------------------------------+-----------------------------------+---------------------| | hlohyně | hloh | slivoň trnka | |--------------------------------------------------------------------------------------------| | LISTNATÉ KEŘE (VHODNÉ KOLEM ŠKOL) | |--------------------------------------------------------------------------------------------| | svída , dřín | zlatice | šeřík | |--------------------------------------------------------------------------------------------| | JEHLIČNATÉ DŘEVINY (JEDOVATÉ) - CONIFERY | |--------------------------------------------------------------------------------------------| | jalovec | zerav západní (Thuje) | tis | |----------------------------------+-----------------------------------+---------------------| | | | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ Pro pozorování a procvičování: viz. Aktualizovaný seznam příloha č. 8 Téma 15: DŘEVINY – ROSTLINY DĚTEM NEBEZPEČNÉ – tabule, vzorky Pro pozorování a procvičování: viz. Aktualizovaný seznam příloha č. 9 +--------------------------------------------------------------------------------------------+ | stanoviště č.9 OKRASNÁ ZAHRADA | | | |Téma: LETNIČKY, DVOULETKY, TRVALKY | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ Pojmy pro procvičování Letničky - okrasné květiny, které v roce výsevu kvetou, vytvoří semena a v témže roce i odumírají. Patří sem i rostliny, které v teplých oblastech rostou jako trvalky, ale v našich podmínkách zpravidla nepřezimují. Pro školy jsou vhodné druhy, které kvetou až do zámrazu nebo na sušení. Dvouletky - v prvním roce vytvářejí vegetativní orgány, v druhém roce generativní. Pro výuku ve škole jsou velmi vhodné, protože kvetou na jaře. Mohou se i rychlit a pak kvetou v prvním roce. Trvalky - okrasné rostliny, které na trvalém stanovišti vydrží několik let. Nepříznivé podmínky prostředí překonávají ve stavu vegetačního klidu. Byliny a polodřeviny.Často jsou jedovaté. - u většiny bylin nadzemní část každoročně odumírá a v půdě přezimují kořeny s pupeny nebo oddenky . Některé jsou stálozelené= mrazuvzdorné = mají listy i přes zimu (např. bergénie, čemeřice aj.) = JSOU JEDOVATÉ !!! - Některé kvetou vícekrát do roka – perenují = PERENY - CIBULOVINY= vytrvalé byliny, jejichž zásobním orgánem (pomocí kterého přežívají vegetační klid) je cibule nebo hlíza. Tyto orgány současně slouží k vegetativnímu rozmnožování, používají se jako sadba, jsou jedovaté! Chladnomilné se sází na podzim a kvetou jaro-léto (tulipán…..) Teplomilné se sází na jaře a kvetou léto – podzim. Na zimu se musí skladovat (jiřiny….) Rostliny pro pozorování Letničky - měsíček lékařský/ zahradní/, slunečnice, krásenka, lichořeřišnice větší, hledík, ostálka lepá /cínie Alergenní: aksamitník aj., jedovaté: petúnie, skočec, vlčí bob /lupina/, hrachor, fazol šarlatový.. Dvouletky - pomněnka lesní, hvozdík bradatý, maceška zahradní, sedmikráska chudobka, zvonek zahradní, hvozdík karafiát, divizna velkokvětá, jedovaté: starček, náprstník, chejr vonný Trvalky - Alergenní a jedovaté: konvalinka, pivoňka, ostrožka, mák, orlíček, srdcovka, barvínek…. Pro pozorování a procvičování: Seznam vystavených letniček: viz. Aktualizovaný seznam příloha č. 10 Seznam vystavených dvouletek: viz. Aktualizovaný seznam příloha č. 11 Seznam vystavených trvalek: viz. Aktualizovaný seznam příloha č. 12 +--------------------------------------------------------------------------------------------+ | stanoviště č.10 UČEBNA | | | |Téma: Aranžování – SUCHÉ ROSTLINY | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ Pro pozorování - pomůcky k aranžování Výstava z prací studentů III. roč. učitelství 1.st. ZŠ a studentů IV. roč. VVP kombinace Bi-Z, CH, Tv, Fy, Rv, M aj. Součástí výstavy jsou i ukázky materiálů a pomůcek, kterých se při aranžování používá, způsobů sušení rostlin a ukázek rostlin vhodných k sušení a aranžování. Seznam vystavených pomůcek k aranžování: viz. Aktualizovaný seznam příloha č. 13 Seznam vystavených rostlin k aranžování: viz. Aktualizovaný seznam příloha č. 14 V tomto prostoru probíhá soutěž „O nejlepšího aranžéra/ku na výstavě BAREVNÝ PODZIM“ Porota: dětská studentská učitelská odborná Lístky: žluté zelené červené modrá +--------------------------------------------------------------------------------------------+ | stanoviště č.11 PŘED HLAVNÍ BUDOVOU - stůl | | | |Téma: Aranžování pro radost– SUCHÉ ROSTLINY | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ Pracovní prostor pro žáky v případě vhodného počasí +--------------------------------------------------------------------------------------------+ | SKLENÍK | | | |PROHLÍDKA, PRODEJ zde výuka neprobíhá! | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ Prohlídka skleníku, rostlinného materiálu, pokusných rostlin. Pokojové rostliny jsou rostliny, které nemůžeme během celého vegetačního období pěstovat ve volné půdě. V našem podnebí je přechodně nebo trvale pěstujeme v uzavřených prostorech, kde musíme zajistit podobné životní podmínky, jaké měli rostliny ve volné přírodě. Jsou to většinou rostliny tropického a subtropického pásma. - pokojové rostliny okrasné listem - pokojové rostliny okrasné květem - tučnolisté = sukulentní rostliny - kaktusy !!!!!! Pokojové rostliny jedovaté, alergenní a s OZDRAVNÝMI ÚČINKY !!!!! Nákup studentských prací (aranžování), rostlinných přebytků a výpěstků zahrady. +--------------------------------------------------------------------------------------------+ | HLAVNÍ BUDOVA | | | |- ŠATNA 1 : PROSTOR PRO STUDENTY – PŘÍPRAVA VÝUKY | | | |– PŘÍPRAVNA : POKLADNA, SBOROVNA UČITELŮ | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ Vstupné pro žáky : 10,- Kč (příspěvek na nákup materiálů a zajištění dalších výstav s přírodopisnou tématikou) Vyučující a studenti mají vstup volný WC pro žáky – ŠATNA MUŽI Kolektiv pracovníků katedry biologie – pracoviště Kejbaly přeje všem návštěvníkům výstavy mnoho příjemných zážitků a získání inspirujících nápadů. Studentům hodné a zvídavé děti a žákům příjemné a schopné studenty – budoucí učitele. Ing. Helena Jedličková a pracovníci zahrady studenti PdF MU BRNO