Vážení studenti, protože instrukce na cvičeních k tvorbě seminární práce METEOROLOGICKO – FENOLOGICKÝ KALENDÁŘ nemuseli slyšet všichni studenti, vypracovali jsme je pro vás v tomto souboru! Nabízíme dva počítačové programy pro tvorbu kalendáře: kalendář listový a nástěnný. Jeden si vyberte. Záleží na vás, k jakému účelu budete kalendář používat. Upozornění: Doporučujeme všem studentům zálohovat si tuto seminární práci - kalendář v elektronické podobě, protože s ním budeme pracovat minimálně tři další semestry! Budete jej potřebovat k dalším seminárním pracím ! Jde o základ školní pomůcky KALENDÁŘ PŘÍRODY, který si v několika semestrech vytvoříte pro svoji praxi. Je základem pozorování přírody i pokusnictví - povinné v základním vzdělávání. Je vhodný i pro osobní život a zdraví !! Záleží na tom, zda se STUDENTI ve skupinách dokáží domluvit a práci si rozdělí! Jedním z cílů seminární práce KALENDÁŘ je, aby se studenti učili spolupracovat! Bez této dovednosti nemůže české školství, tvorba a realizace ŠVP ZV fungovat! Jde o SKUPINOVOU SEMINÁRNÍ PRÁCI, takže výsledek bude pro všechny studenty stejný a lze jej vkládat do POSKYTOVNY e-learningu předmětu a kopírovat! Každý student odevzdá před zápočtovým testem svůj vytištěný a podepsaný kalendář ke kontrole, bude vám pro praxi vrácen! Program EXCEL 12 (leden až prosinec) = denní záznamy stavu počasí v r. 2007. Denní naměřené meteorologické hodnoty a pozorovaný stav počasí v měsíci (leden až prosinec) na Kejbalech (Brno, nadm. výška 300 m, kotlina V-Z) v roce 2007, budou postupně doplňovány. I., POČÍTAČOVÝ PROGRAM – EXCEL 1, - LISTOVÝ KALENDÁŘ =TISK KALENDÁŘE PO MĚSÍCÍCH je jednoduchý, ale nedokonalý program pro tvorbu a tisk seminární práce: METEOROLOGICKO - FENOLOGICKÝ KALENDÁŘ. Potřebná data ke vložení jsou v programu EXCEL, stejně jako program pro tisk kalendáře: Po správném vložení dat (do listu 1- 4 z EXCEL 12 = minimální a maximální teploty), dokáže program zobrazit křivky minimálních, maximálních a průměrných denních teplot. NEUMÍ automaticky ZOBRAZOVAT METEOROLOGICKÉ ZNAČKY, FENOLOGICKÉ HODNOTY i ROK, musíte si je dopsat ! Pracovní postup: 1, Pozorováním v kalendářích porovnejte naměřená data vždy v určitém měsíci v r.2007 s daty staršími v programu kalendáře –EXCEL 06 (list 1- 4)! (Možno srovnat data i s rokem 2001, jsou zapsaná v programu EXCEL 2- Nástěnný kalendář ). Takto se začnete orientovat v problematice přírodovědných pozorování abiotických podmínek (modelově na Kejbalech) a současně se seznámíte s používanými počítačovými programy! 2, Můžete porovnávat stav počasí na lokalitě Kejbaly ( 300 m/moře) v různých letech, ale také zjistíte, která data máte nahradit a doplnit za rok 2007! (EXCEL list 1- 4). 3, NEZAPOMEŇTE V TABULCE GRAFŮ pro KAŽDÝ MĚSÍC ZMĚNIT ROK = zapsat rok 2007! (EXCEL leden---prosinec!! Takto zjistíte, že vám chybí některé meteorologické značky (déšť, vítr…doplňte!) 4, V EXCELU vytvořte list meteorologické značky, nezapomeňte zapsat funkce a instrukce pro přenos dat z tabulky dat aby vám program vykresloval křivky minimální, maximální a průměrné teploty! 5, Doplňte v každém měsíci INDIKÁTOROVOU ROSTLINU pro pozorování fenologické fáze! (Informace najdete v souboru Fenologie ke kalendáři č.2 nebo na Kejbalech ). 6, Doplňte v každém měsíci (EXCEL leden---prosinec) ROSTLINU MĚSÍCE (modelová rostlina, vhodná pro pozorování vývoje v daném měsíci na ZŠ) a roční období! ( Informace najdete v programu ke kalendáři č.2 nebo na Kejbalech - viz. kalendář na učebně.) 7, Po vytištění KALENDÁŘE studenti musí ručně doplnit meteorologické značky, eventuálně. vypsat fenologické fáze a determinační rostliny pro určování nástupu fenologických fází a rostliny měsíce, jejichž vývoj je vhodný pro pozorování s žáky v daném měsíci. (Informace najdete v programu č.2 nebo na Kejbalech - viz. nástěnný kalendář na učebně.) Tento program je nedokonalý a studenti musí spoustu práce realizovat ručně! _________________________________________________________________________ II, POČÍTAČOVÝ PROGRAM – EXCEL 2 =TISK KALENDÁŘE na STĚNU POČÍTAČOVÝ PROGRAM (v EXCELu) = KALENDÁŘ NÁSTĚNNÝ je složitější, ale stále JEŠTĚ nedokonalý program pro tvorbu a tisk seminární práce: METEOROLOGICKO-FENOLOGICKÝ KALENDÁŘ. Potřebná data Z ROKU 2007 jsou v programu EXCEL12– soubor 1-12 (leden,…..prosinec) Po vložení dat (minimální a maximální teploty z programu EXCEL12 - data: LEDEN—PROSINEC) do listu 1- 4 programu EXCEL 2, dokáže program zobrazit křivky minimálních, maximálních a průměrných denních teplot. UMÍ ZOBRAZOVAT METEOROLOGICKÉ ZNAČKY A FENOLOGICKÉ HODNOTY, je nutné je však „přetahovat myší“. Pracovní postup: 1, Pozorováním porovnejte naměřená data (v programu EXCEL 12) vždy v určitém měsíci r.2007 s daty staršími v programu EXCEL 2(list 1 a 3)!) . Takto se začnete orientovat v problematice přírodovědných pozorování abiotických podmínek na Kejbalech a současně se seznámíte s používanými počítačovými programy! Zjistíte, že vám v EXCELU 2 nechybí žádný list , ale data jsou z r. 2001, měsíce nejsou řazeny od ledna. 2, Tímto způsobem můžete porovnávat stav počasí na lokalitě Kejbaly= 300 m/m v různých letech, ale také zjistíte, která data máte nahradit za rok 2007! (EXCEL 2 - list 3). Přesuňte V EXCELU2 měsíce tak, aby pozorování a grafy byly leden až prosinec! 3, NEZAPOMENˇTE V TABULCE GRAFŮ ZMĚNIT ROK a jméno autora= zapsat rok 2007! 4, Najděte si INDIKÁTOROVOU ROSTLINU pro pozorování fenologické fáze! 5, Najděte si v každém měsíci roční období! (EXCEL leden---prosinec) a ROSTLINU MĚSÍCE (= modelová rostlina, vhodná pro pozorování vegetačního vývoje v daném měsíci na ZŠ) 6, Pro vytištění KALENDÁŘE studenti nemusí - ručně dokreslit meteorologické značky, stačí je přetáhnout myší! - vypsat fenologické fáze a determinační rostliny pro určování nástupu fenologických fází - vypsat rostliny měsíce, jejichž vývoj je vhodný pro pozorování s žáky v daném měsíci. UPOZORNĚNÍ: Pokud se studentům podaří program vylepšit, kontaktujte Ing. Jedličkovou - možnost finanční odměny!