Příprava na výuku přírodopisu na ZŠ Téma: Soustava dýchací Ročník: 8. VVC: Žák dokáže vysvětlit funkci dýchací soustavy Žák umí popsat stavbu dýchací soustavy Žák dokáže popsat typy dýchání Žák dokáže vyjmenovat vady a onemocnění dýchací soustavy. Místo realizace: učebna přírodopisu Časová dotace: 90 min. Pojmy opěrné: orgánová soustava, orgán, dýchání, kyslík, oxid uhličitý Pojmy nové: ventilace plic, zevní dýchání, vnitřní dýchání, horní cesty dýchací, hrtanová příklopka, poplicnice, pohrudnice, plicní sklípky, vitální kapacita plic Pomůcky: učebnice, model lidského těla, obrazový materiál Teoretická příprava na hodinu: Dýchací soustava - dýchání zajišťuje příjem kyslíku do těla a vylučování oxidu uhličitého ven z těla Při dýchání rozlišujeme tyto děje: - dýchání vnější: výměna kyslíku za oxid uhličitý mezi dýchacím orgánem a vnějším ovzduším - dýchání vnitřní: výměna plynů mezi krví a buňkami tkání - přenos kyslíku krví z plic k orgánům a oxidu uhličitého z orgánů do plic Horní cesty dýchací: - nosní dutina s nosními dírkami, nosní sliznice je kryta čichovým epitelem , který obsahuje čichové smyslové buňky - nosohltan Dolní cesty dýchací - Hrtan: hlasové ústrojí hrtanové chrupavky n prstencová n hlasivková n štítná - Průdušnice: vyztužena podkovovitými chrupavkami a je uložena před jícnem větví se ve dvě průdušky pak v průdušinky se zakončením v plicních sklípcích - Plíce: laloky – levá 2 - pravá 3 kryty vazivovou blánou – poplicnicí, přechází v pohrudnici pohrudniční dutina – mezi pohrudnicí a poplicnicí Vitální kapacita plic: množství vzduchu vypuzeného po hlubokém vdechu hlubokým výdechem (2,5 – 5 l). Zdravý člověk se nadechne 15-20 krát za minutu. Plícemi projde za minutu 6-8 l vzduchu. Dýchání je řízeno reflexně, ústředí je v prodloužené míše. Vady a onemocnění dýchací soustavy: - rýma, zánět nosohltanu, angína - zánět plic - tuberkulóza - rakovina plic 2. Rozpracování scénáře hodiny: (formy , metody, prostředky) Úvod o Seznámení s cílem hodiny : Cílem dnešní hodiny je zjistit, k čemu slouží a jak funguje dýchací soustava,z čeho se skládá a kde je v našem těle uložena o Motivace : Formou otázek: Proč musíme dýchat? Který plyn vdechujeme? Víte, kolikrát se nedechnete za minutu? Umělé dýchání – jak postupujeme, když musíme poskytnout první pomoc umělým dýcháním? Hlavní část o Procvičování a opakování známého : Žáci si přečtou látku z minulé hodiny v učebnici, mezitím vyzkouším dva žáky u tabule. Potom si látku společně zopakujeme. o Expozice – nové učivo : Výklad s otázkami k žákům, aby si novou látku lépe osvojili některé poznatky sami vyvodili. o Fixace – upevňování a kontrola pochopení probírané látky : Zápis do sešitu. Závěr o Zopakování probrané látky : Žáci si nakreslí do sešitu jednoduché schéma stavby dýchací soustavy. o Zhodnocení hodiny : Pochvala žáků za spolupráci, rozloučení. Pracovní list: 1. Doplň: 1. Dýchání umožňují pohyby _____________________ a _________________________. 2. Při vdechnutí se ________________________________________________________ . 3. Při výdechu se _________________________________________________________ . 2. Uveď chemické vzorce nebo značky prvků obsažených ve vdechovaném vzduchu. 3. Spoj čarou uvedenou část dýchací soustavy s příslušným místem na obrázku: - dutina nosní - nosohltan - hltan - průdušnice - průdušky - průdušinky - plíce 4. Popiš funkce jednotlivých částí dýchací soustavy: - DUTINA NOSNÍ - HRTAN - PRŮDUŠNICE - PRŮDUŠKY - PRŮDUŠINKY - PLÍCE TEST: 1. Pokuste se správně seřadit základní části dýchací soustavy. PLÍCE PRŮDUŠNICE NOSOHLTAN DUTINA NOSNÍ PRŮDUŠKY HRTAN PRŮDUŠINKY 1.___________________2.___________________3.___________________ 4.___________________ 5.___________________ 6. _________________ 7._________________ 2. Látka, kterou plíce ve vydechovaném vzduchu z těla odvádějí, se nazývá: a. kyslík b. oxid uhličitý c. pevné zbytky potravy 3. Napište, které zlozvyky plíce poškozují. _________________ __________________________________________________ 4. Pokud pracujeme ve znečištěném prostředí, musíme dýchat _______________, aby se mohl vzduch ohřát a částečně zbavit prachu.