MASARYKOVA UNIVERZITA V BRNĚ Pedagogická fakulta Katedra biologie DIDAKTIKA BIOLOGIE ČLOVĚKA Téma: Soustava kožní Datum zpracování: 28.11. 2006 Zpracovala: Monika Petrů (Bi-Ze, 5.roč., UČO 59932) T É M A : S O U S T A V A K O Ž N Í (Příprava pro výuku 98. ročníku ZŠ) KŮŽE - pokrývá tělo a tím odděluje vnitřní prostředí organismu od vnějšího (plocha kůže u dospělého člověka je cca 1,6 – 1,8 m^2 ) FUNKCE KŮŽE: 1) Ochrana těla (před škodlivými látkami, mikroorganismy, UV zářením,...) 2) Udržování stálé tělesné teploty (horké prostředí – rozšíření kožních cév - zvětšení průtoku krve – urychlení výdeje tepla) 3) Smyslové funkce (receptory k vnímání hmatu, tepla, bolesti aj.) 4) Skladovací funkce (v podkožním vazivu tuk – mechanická, izolační, zásobní funkce a navíc skladování vitamínů rozpustných v tucích ADEK) 5) Vylučovací funkce (mazové a potní žlázy – ochrana těla a desinfekce) 6) Resorpční funkce (přes kůži se vstřebají jen látky rozpuštěné v tucích a to ve velmi malé míře, při poškození – popálení – se vstřebává větší množství) STAVBA KŮŽE: Pokožka - mnohovrstevná (mnohovrstevný dlaždicový epitel) o svrchní část pokožky – staré buňky – rohovatí, buňky se odlupují o spodní část – mladé buňky – stále se dělí a vytlačují staré buňky na povrch - obsahují kožní barvivo (melanin) – chrání před UV zářením Škára - pevná a pružná vazivová vrstva kůže uložena pod pokožkou o papily – výběžky ve kterých jsou kapilární sítě a nervová zakončení o nervová zakončení: čidla bolesti, hmatová tělíska (Meissnerova), receptory tepla (Ruffiniho), receptory chladu (Krauseova) Podkožní vazivo - bohaté na tuk, uloženo pod škárou o tělíska tahu a tlaku (Vater – Paciniho) o umožňuje pohyblivost kůže – čelo, krk DERIVÁTY KŮŽE (vlasy, chlupy, nehty, kožní žlázy): 1) Vlasy a chlupy – vyrůstají z vlasových váčků, do kterých ústí mazové žlázy (ochrana, termoizolace) 2) Mazové žlázy – jsou všude, kde se nacházejí vlasy a chlupy - vyměšují kožní maz – chrání pokožku před vysycháním, činí ji vláčnou a hebkou 3) Potní žlázy - v kůži rozloženy nerovnoměrně, nejvíce v podpaží, na čele, dlaních a chodidlech - vylučují pot - 99 % vody, zbytek NaCl a rozpuštěné organické látky (močovina, mastné kyseliny atd.), množství vyloučeného potu závisí na teplotě prostředí a tělesné námaze (0,5 – 10 l za 24 hodin) 4) Sexuální, pachové žlázy – vyměšují zapáchající výměšky činné až v pubertě (v podpaží, okolí konečníku a v kůži pohlavních orgánů) 5) Žláza mléčná – největší kožní žláza v těle Embryonálně se zakládá u obou pohlaví. U dívek se rozvíjí v období pohlavního dospívání vlivem hormon. Základ mléčné žlázy tvoří 15 – 20 paprsčitě uspořádaných žlázových laloků, obklopených tukovým vazivem. Z lalůčků vycházejí úzké mlékovody, které se sbíhají a vyúsťují na prsní bradavce. Místo realizace: učebna přírodopisu Časová dotace: 45 minut ŠVP ZV – využití: - Vzdělávací oblasti: Člověk a příroda - Průřezová témata: environmentální výchova - Integrace mezi vzdělávacími obory: chemie (chem. složení - pot), fyzika (resorpční děje kůže), základy společenských věd (puberta – kožní žlázy) Kompetence: k učení, k řešení problému, komunikativní, sociální a personální, pracovní VVC: žák dokáže definovat pojem kůže, žák dokáže vyjmenovat a vysvětlit funkce kůže, žák umí stručně popsat stavbu kůže, žák dokáže vyjmenovat a popsat deriváty kůže. Pojmy opěrné: soustava, kůže, receptor (tělíska), žláza Pojmy nové: deriváty kůže, resorpční funkce Dovednosti: komunikace, logické myšlení, spolupráce 1. Scénář hodiny: Úvod o Motivace o Seznámení s cílem hodiny o Kontrola žákovské přípravy na hodinu Hlavní část o Procvičování a opakování známého o Expozice – nové učivo o Fixace – upevňování a kontrola pochopení probírané látky o Aplikace – další aktivity k probíranému učivu Závěr o Zopakování probírané látky o Zhodnocení hodiny o Zadání úkolu pro příště Literatura: Dobroruka, L., J. a kol.: Přírodopis, 2.vyd. Praha: Scientia, 2003. 152 s. Přílohy: Pomůcka – SKLÁDAČKA Tato pomůcka je učena pro žáky na fixaci učiva. Nejlépe pro skupinové opakování. Žáci se rozdělí do 4 až 5 skupin. Skupina, která k jednotlivým číslům na obrázku nejdříve doplní správné popisky vyhrává a získá malou jedničku:-) (Dle obtížnosti lze stanovit počet popisů, žáci nemusejí znát všechny a dle logického myšlení by měli být schopni doplnit všechny popisky správně) Další využití: - obrázek je možné nastříhat (jako puzzle) a rozložit na jednotlivé komponenty a žáci ho pak musejí správně poskládat. - nebo učitel ukazuje jednotlivé komponenty (vystříhané z obrázku) a žáci doplňují název, nebo naopak učitel říká název a žáci ukazují obrázky - obrázek s popisky je možné vybarvit a vyvěsit na nástěnku Přílohy: 1. popisky k jednotlivým číslům (lépe zvětšit) 2. obrázek - Stavba kůže s čísly 1. popisky: zrohovatělá vrstva pokožky zárodečná vrstva pokožky škára hmatové tělísko hladké svalstvo mazová žláza tepelný receptor céva potní žláza receptor tlaku a tahu podkožní tukové vazivo vlas vlasová pochva volná nervová zakončení chladový receptor vlasová bradavka pokožka 3. obrázek: