Příprava na výuku přírodopisu Téma: Dýchací soustava člověka Vypracoval: Jan Musil Třída: 8. ročník ZŠ učo: 104 240 Bi – Ch, 5. roč. ŠVP ZV - využití: - vzdělávací oblasti: Člověk a příroda - průřezová témata: Multikulturní výchova: kulturní rozdíly Osobnostní a sociální výchova: sociální rozvoj, morální rozvoj, osobnostní rozvoj - integrace mezi vzdělávacími obory: Chemie: vzorce chemických látek, složení vzduchu Rodinná výchova: zdraví, zdravá životospráva Kompetence: Kompetence k učení - podporujeme vyhledávání, třídění a propojování přírodovědných informací - vedeme žáky k správnému používání odborné terminologie - žák operuje s obecně užívanými termíny, uvádí věci do souvislostí, propojuje do širších celků poznatky z různých vzdělávacích oblastí a na základě toho si vytváří komplexnější pohled na přírodní jevy Kompetence k řešení problémů - zadáváme úkoly způsobem, který umožňuje více postupů - zařazujeme metody, při kterých žáci sami navrhují řešení, docházejí k závěrům a vyhodnocují získaná fakta - žák rozpozná a pochopí problém, přemýšlí o nesrovnalostech a jejich příčinách, promyslí a naplánuje způsob řešení problémů a využívá k tomu vlastního úsudku a zkušeností - využívá získané vědomosti a dovednosti k objevování různých variant řešení - volí vhodné způsoby řešení - kriticky myslí, činí uvážlivá rozhodnutí, je schopen je obhájit, uvědomuje si zodpovědnost za svá rozhodnutí a výsledky svých činů zhodnotí Kompetence komunikativní - práce ve skupinách je založena na komunikaci mezi žáky, respektování názorů druhých, na diskusi - vedeme žáky k formulování svých myšlenek v písemné i mluvené formě dbáme, aby odpovědi nebyly jednoslovné - naslouchá promluvám druhých lidí, porozumí jim, vhodně na ně reaguje, účinně se zapojuje do diskuse, obhajuje svůj názor a vhodně argumentuje, spolupracuje Kompetence sociální a personální - využívání skupinového vyučování vede žáky ke spolupráci při řešení problémů - navozujeme situace vedoucí k posílení sebedůvěry žáků, pocitu zodpovědnosti - organizujeme práci v různě sestavených skupinách - žák účinně spolupracuje ve skupině - podílí se na utváření příjemné atmosféry v týmu, na základě ohleduplnosti a úcty při jednání s druhými lidmi přispívá k upevňování dobrých mezilidských vztahů, v případě potřeby poskytne pomoc nebo o ni požádá - přispívá k diskusi v malé skupině i k debatě celé třídy, chápe potřebu efektivně spolupracovat s druhými při řešení daného úkolu, oceňuje zkušenosti druhých lidí, respektuje různá hlediska a čerpá poučení z toho, co si druzí lidé myslí, říkají a dělají Kompetence občanské - vyžadujeme dodržování pravidel slušného chování, která utváříme společně se žáky - vedeme žáky k pochopení práv a povinností v souvislosti s ochranou životního prostředí, ochranou vlastního zdraví i zdraví svých blízkých - respektujeme zdravotní, sociální a etnické zvláštnosti žáka, rozvíjí si ekologické a enviromentální dovednosti Kompetence pracovní - zadáváme úkoly tak, aby měli žáci možnost si práci sami organizovat, navrhnout postup a časový rozvrh - zapojujeme žáka do organizace výuky, používá bezpečně a účinně materiály, dodržuje vymezená pravidla VVC: žák - dokáže popsat funkci dýchací soustavy, dokáže objasnit vzájemné souvislosti - dovede vyhledávat informace z učebnice, dokáží spolupracovat na společném úkolu, komunikovat mezi sebou navzájem - žáci si zopakují, doplní a upevní vědomosti a nové poznatky o dýchání člověka - dokáže efektivně rozdělit úkoly ve skupině, aby bylo kolektivně dosaženo co nejlepšího výsledku - určí polohu a objasní stavbu a funkci dýchací soustavy Místo realizace: odborná učebna přírodopisu Časová dotace: 45 min. Pojmy opěrné: kyslík, oxid uhličitý, nosní dutina, plíce, kýchání, kašel, rýma, chřipka, angína, astma, tuberkulóza Pojmy nové: hltan, jícen, hlasivky, artikulovaná řeč, průdušnice, průdušky, průdušinky, modulace hlasu, dýchání břišní, dýchání žeberní ventilace plic, dechový objem, dechová frekvence, minutový objem, kapacita plic Dovednosti: pozornost, samostatnost, pracovitost Pomůcky: učebnice, nástěnné tabule a obrázky s vyobrazenou stavbou vnitřního těla člověka, encyklopedie 1. Teoretická příprava na hodinu: Osnova: Dýchací soustava - hlavní funkcí dýchací soustavy je přísun O[2] do těla a odvádění CO[2] z těla A) Cesty dýchací B) Plíce STAVBA JEDNOTLIVÝCH ORGÁNŮ DS: 1. Dutina nosní 2. Hrtan 3. Průdušnice 4. Průdušky a průdušinky 5. Plíce Fáze dýchání A) Zevní B) Přenos dýchacích plynů C) Vnitřní Mechanika dýchání Dýchání břišní Dýchání žeberní Ventilace plic dechový objem, dechová frekvence, minutový objem Kapacita plic: - 3 - 5 l OBRANNÉ REFLEXY DÝCHACÍ CHOROBY DS 2. Rozpracování scénáře hodiny: (formy, metody, prostředky) Úvod o Motivace – pozdravení se s žáky, zápis do třídní knihy, ohlášení tématu dnešní hodiny – Dýchací soustava o Seznámení s cílem hodiny – dokázat popsat stavbu a funkci dýchací soustavy a její jednotlivých částí o Kontrola žákovské přípravy na hodinu – zkontrolování D. Ú. zadané minulou hodinu Hlavní část o Procvičování a opakování známého – opakování učiva z minulé vyučovací hodiny – trávicí soustava Kladené otázky žákům: Ze kterých základních částí se skládá trávicí soustava? Jaké 4 druhy zubů má chrup člověka? Znáte nějakou chorobu trávicí soustavy člověka? Který enzym je obsažen v žaludku člověka? Která kyselina vytváří v žaludku člověka kyselé prostředí? K čemu jsou nám v těle tuky? Jak dlouho vydrží člověk bez jídla? Jak dlouho bez vody? Jak se nazývají velmi jemné prstovité výrůstky na vnitřní straně sliznice tenkého střeva? o Expozice – nové učivo Výklad: Dýchací soustava - hlavní funkcí dýchací soustavy je přísun O[2] do těla a odvádění CO[2] z těla Skládá se z : A) Cesty dýchací: nos(ústa)TH hltanTH hrtanTH průdušniceTH průduškyTH průdušinky B) Plíce: výměna plynů mezi vzduchem a krví STAVBA JEDNOTLIVÝCH ORGÁNŮ DS: 1. Dutina nosní Nos: - vnější nos = výhradně lidský znak, 2 nosní průduchy – odděleny přepážkou, 3 nosní skořepy - dělí nosní průduchy Sliznice nosní: - zvlhčována slzami a v horní části = čichová oblast (čich. buňky) 2. Hrtan: - vyztužen chrupavkami (např. štítnou), vchod z hltanu do hrtanu = hrtanová příklopka (epiglottis) Hlasové ústrojí: - hlasové vazy (hlasivky) - napínány svaly a rozechvívány vydechovaným vzduchem, vzniklé zvuky zesilovány v rezonančních dutinách (nosohltan, ústa, … ) - výška hlasu dána: - délkou hlasivek (ovlivněna hormony – v pubertě = mutace) - napnutím hlasivek – modulace hlasu - artikulovaná řeč: za pomoci jazyka, rtů, zubů, patra, … - chrapot = zánět hlasivek 3. Průdušnice - trubice 10 –15 cm, vyztužena 16 – 20 chrupavkami 4. Průdušky a průdušinky - tvořeny větvením průdušnice 5. Plíce - průdušky TH stopka plicní (vstupují průdušky, cévy, nervy a v plicích se dále větví) TH průdušky TH průdušinky TH plicní váčky – složeny z plicních sklípků (alveol): DÝCHÁNÍ: Fáze dýchání A) Zevní: - výměnu plynů stěnou plicních sklípků mezi vzduchem a krví probíhá difúzí na základě rozdílu parciálních tlaků B) Přenos dýchacích plynů: krví C) Vnitřní: - výměna plynů mezi krví a tkáněmi přes stěnu kapiláry Složení vzduchu: vdechovaný - 21 % O[2]; 0,03 % CO[2], vydechovaný - 16 % O[2]; 4 % CO[2 ] Mechanika dýchání Vdech - zvětšování objemu hrudníku - dýchací svaly (zevní mezižeberní, bránice, ...) Dýchání břišní = převaha funkce bránice (hl. u mužů) Dýchání žeberní = převaha funkce mezižeber. svalů (hl. u žen) Výdech - zmenšování objemu hrudníku - uvolnění stahu bránice a zevních mezižeber. svalů Ventilace plic: - dechovým objemem - 0,5 l (při výkonu 2 - 3 l), dechovou frekvencí - 14 - 18 dechů / min. (při výkonu 30 - 50), minutový objem: 0,5 x 14 až 18 = 7 až 9 l/min (při výkonu až 150 l/min) Kapacita plic: - 3 - 5 l OBRANNÉ REFLEXY DÝCHACÍ: - Kýchání: podrážděním sliznice nosní - Kašel: podrážděním sliznice hrtanu, průdušnice a průdušek CHOROBY DS: - rýma: je spojena se zvýšenou tvorbou hlenu - alergická ("senná") - pyly, plísně, prach v domácnostech, infekční - virus - chřipka: virus, šíření kapénkovou infekcí - angíny: záněty hltan a mandlí (streptokoky, stafylokoky) - rakovina plic: karcinogenní látky (nejčastěji z cigaretového kouře) - astma (záducha): dušnost následkem křečí svalstva průdušinek - TBC plic: - tuberkulóza o Fixace – upevňování a kontrola pochopení probírané látky Zápis na tabuli: Dýchací soustava - nosní dutina (někdy i ústní dutina) – vzduch se ohřívá, čistí a zvlhčuje, je spojena s dutinami v okolních kostech (vedlejší dutiny) - nosohltan, hrtan – stěny vyztuženy chrupavkami (např. štítná chrupavka – tzv. ohryzek), hlasivky – vazy → tvorba hlasu - průdušnice – větví se ve 2 průdušky - průdušky – větví se na průdušinky – velmi jemné trubičky zakončené váčky (plicní slípky) - plíce – spojeny s okolím pouze dýchacími cestami Dýchací pohyby – mezižeberní svaly a bránice - v klidu asi 15 – 20x za minutu (vymění se 5 – 9 litrů vzduchu) Složení vzduchu: vdechovaný - 21 % O[2]; 0,03 % CO[2] vydechovaný - 16 % O[2]; 4 % CO[2 ] Ventilace plic dechovým objemem - 0,5 l (při výkonu 2 - 3 l), dechovou frekvencí - 14 - 18 dechů / min. (při výkonu 30 - 50) minutový objem: 0,5 x 14 až 18 = 7 až 9 l/min (při výkonu až 150 l/min) Kapacita plic: 3 - 5 l (5 – 6 litrů vzduchu u mužů, 4 – 5 litrů u žen) CHOROBY DS: rýma, chřipka, angíny, zápal plic a průdušek, rakovina plic, astma (záducha), TBC plic – tuberkulóza o Aplikace – další aktivity k probíranému učivu – práce s učebnicí a encyklopedií Lidské tělo, práce s pracovním listem (viz. příloha) Závěr: Shrnutí učiva - otázky kladené žákům: 1) Čím je způsobována artikulace řeči? 2) Co je to dechová frekvence? 3) Jak velká je kapacita plic člověka? 4) Jaké 3 fáze dýchání u člověka rozlišujeme? 5) Co ovlivňuje výšku hlasu? 6) Který plyn člověk při dýchání vdechuje a který naopak vydechuje? 7) Jaký je rozdíl mezi dýcháním u člověka a fotosyntézou u zelených rostlin? o Zadání D. Ú. na příští hodinu ( odpovědět na otázky z učebnice – napsat do sešitu ), rozloučení se s žáky Použitá literatura: Kvasničková, D., Faierajzlová, V., Franěk, J., Pecina, P.: Ekologický přírodopis pro 8. ročník ZŠ a nižší ročníky víceletých gymnázií. Fortuna 1997, Praha. ISBN 80-7168-477 Pracovní list – dýchání člověka: 1) Uveď chemické vzorce nebo značky prvků obsažených ve vdechovaném vzduchu: ……………………………… ……………………………… ……………………………… ……………………………… 2) Popiš funkce jednotlivých částí dýchací soustavy člověka: a) nosní dutina…………………………………………………………………… b) hrtan…………………………………………………………………………... c) průdušky………………………………………………………………………. d) plíce……………………………………………………………………………. e) bránice a mezižeberní svaly…………………………………………………..…. kašel frekvence luhdující pojmy: ústy nebo nosem?chovaném vzduchu 3) Je zdravější dýchat ústy nebo nosem? (správnou odpověď potrhni) Odpověď zdůvodni: …………………………………………………………………………………….……………………………………………………………………………………. ……………………………………………………………………………………. 4) Proč by se při kýchání a kašlání měla dávat ruka před ústa? Vysvětli proč. ……………………………………………………………………………………..…………………………………………………………………………………… 5) Stručně vysvětli následující pojmy: a) ventilace plic b) rýma c) dechová frekvence d) kašel 6) Jaká je průměrná kapacita člověka? .…………………………………………………………………………………… 7) Doplň následující cestu vzduchu dýchacími cestami člověka: …………. TH hrtan TH …………… TH průdušky TH průdušinky Test – dýchání člověka: 1) Očíslujte názvy orgánů dýchací soustavy člověka v pořadí, jak jimi při vdechování vzduch prochází: průdušky…… hrtan…… plicní sklípky…… nosní dutina…… průdušinky…… průdušnice…… 2) a) Výměnu plynů mezi vnějším prostředím a dýchacím org. nazýváme …………………………… b) Výměnu plynů mezi krví a buňkami nazýváme …………………………… 3) Kde je umístěno hlasové ústrojí? a) v hltanu b) v hltanu c) v průduškách d) v ústní dutině 3) Jak se při vdechu pohybuje bránice? a) klesá dolů b) nemění svoji polohu c) stoupá vzhůru d) rozšiřuje se do stran 4) Čím je způsobeno kýchání? a) podrážděním sliznice hrtanu b) podrážděním sliznice průdušek c) podrážděním sliznice průdušnice d) podrážděním sliznice nosní 5) Jaká je klidová dechová frekvence? a) 4 - 8 dechů / min. b) 14 - 18 dechů / min. c) 24 - 28 dechů / min. d) 34 - 38 dechů / min. 6) Co je hlavní příčinou nemoci „rakoviny plic“? Napiš…………………….. Test – dýchání člověka: - výsledky 1) Očíslujte názvy orgánů dýchací soustavy člověka v pořadí, jak jimi při vdechování vzduch prochází: průdušky…4 hrtan…2 plicní sklípky…6 nosní dutina…1 průdušinky…5 průdušnice…3 2) a) Výměnu plynů mezi vnějším prostředím a dýchacím org. nazýváme ……vnější dýchání b) Výměnu plynů mezi krví a buňkami nazýváme ……vnitřní dýchání 3) Kde je umístěno hlasové ústrojí? a) v hltanu b) v hrtanu c) v průduškách d) v ústní dutině 3) Jak se při vdechu pohybuje bránice? a) klesá dolů b) nemění svoji polohu c) stoupá vzhůru d) rozšiřuje se do stran 4) Čím je způsobeno kýchání? a) podrážděním sliznice hrtanu b) podrážděním sliznice průdušek c) podrážděním sliznice průdušnice d) podrážděním sliznice nosní 5) Jaká je klidová dechová frekvence? a) 4 - 8 dechů / min. b) 14 - 18 dechů / min. c) 24 - 28 dechů / min. d) 34 - 38 dechů / min. 6) Co je hlavní příčinou nemoci „rakoviny plic“? Napiš. …………kouření