Hormonální soustava Téma: Řídící soustavy - hormonální soustava Vypracoval: Petra Čuboňová Ročník: 8. Časová dotace: 45 minut Pojmy opěrné: žlázy s vnější sekrecí, slinivka břišní, vaječníky, varlata Pojmy nové: žlázy s vnitřní sekrecí, hypofýza – podvěsek mozkový, šišinka – epifýza, nadledviny, adrenalin, inzulín Použité formy: frontální výuka Použité metody: výklad, rozhovor, práce s učebnicí, samostatná práce Prostředky: učebnice Příprava na hodinu: Všechny živé tkáně potřebují ke své činnosti řízení – k tomu slouží 2 soustavy našeho těla: a) nervová soustava b) hormonální soustava ↓ Obě tyto soustavy jsou navzájem propojeny složitou sítí vazeb a dohromady vytvářejí dokonalý řídící systém našeho těla. Ad a) NERVOVÁ SOUSTAVA - základem jsou rozvětvené nervové buňky - CNS tvoří mozek a mícha – povely se z nich přenášejí po vláknech pomocí slabých el. impulsů - přenos je velmi rychlý a přesný - př. pro představu: Kdybychom si tělo přirovnali k velkému městu, pak nervové řízení by jsme přirovnali k síti telefonních kabelů vedoucích z radnice do každého bytu a na každé pracoviště. Pomocí telefonu bychom mohli například zavolat panu Novákovi, že mu hoří střecha nebo na policii, aby se podívali, kdo se to dobývá do městské knihovny. Ad b) HORMONÁLNÍ SOUSTAVA - základem jsou látky zvané hormony – vylučovány žlázami s vnitřní sekrecí. - Příklad pro představu: Hormony bychom mohli přirovnat k novinám, letákům či vyhláškám. Vylepovat letáky proto, abychom panu Novákovi oznámili, že mu hoří střecha, by bylo nákladné a neúčinné. Ale pokud bychom chtěli vyzvat všechny majitele psů k povinnému očkování proti vzteklině nebo varovat obyvatele před hrozící chřipkovou epidemií, pak by vylepené letáky nebo místní noviny splnily svůj účel. ↓ Závěr, týkající se odlišnosti nervového a hormonálního řízení: +--------------------------------------------------------------------------------------------+ | | NERVOVÁ | HORMONÁLNÍ | | | | | | | SOUSTAVA | SOUSTAVA | |--------------------+---------------------------------+-------------------------------------| | působení | rychlé | pomalejší | | | | | | | přesné | „oslovuje“ větší mn. buněk po těle | | | | | | | | delší doba | | | | | | | krátkodobé | | |--------------------+---------------------------------+-------------------------------------| | umístění | CNS + nervy | žlázy různě po těle | |--------------------+---------------------------------+-------------------------------------| | stáří | vývojově mladší | vývojově starší | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ Rozlišujeme žlázy s vnitřní a vnější sekrecí: viz tabulka +--------------------------------------------------------------------------------------------+ | ŽLÁZY S VNITŘNÍ SEKRECÍ | ŽLÁZY S VNĚJŠÍ SEKRECÍ | |----------------------------------------------+---------------------------------------------| | mazové, potní, slinné, | podvěsek mozkový, šišinka, štítná žláza, | | | příštitná tělíska, nadledviny, slinivka | | žaludek, žlučník, slinivka břišní | břišní, vaječníky, varlata | |--------------------------------------------------------------------------------------------| | ROZDÍL | |--------------------------------------------------------------------------------------------| |sekrety odcházejí speciálními vývody/trubicemi| vylučuje hormony do krve | | do svého okolí | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ HORMONY působí: - na přesně určené orgány - pomalu a neustále - v nepatrném množství (často stačí jen nepatrný zlomek mg, aby vyvolal rekci v celém těle). Zajímavost: Adrenalin: v krvi průměrného člověka je pouze 0,000 002g, v krvi všech obyvatel celé ČR jsou dohromady jen 2 g adrenalinu. Nadřazenou úlohu v systému žláz s vnitřní sekrecí má: HYPOFÝZA = podvěsek mozkový. - hypofýza je pod kontrolu hypothalamu (část mezimozku), která na činnost hypofýzy „dozírá“ prostřednictvím reulačních hormonů. - Hypofýza je s hypothalamem spojena stopkou. - Produkuje různé hormony, které ovlivňují růst (růstový hormon), řídí činnost ledvin (antidiuretický hormon)m řídí činnost pohlavních orgánů, štítné žlázy,…) - Zajímavost: Je-li v dětství růstového hormonu vylučováno nedostatečně – dochází k trpasličímu vzrůstu (< 1,3 m, nanismus), je-li naopak růstového hormonu v dětství nadbytek – obří vzrůst (> 2 m, gigantismus). ŠIŠINKA = epifýza - její hormon ovlivňuje cyklus bdění a spánku - cyklus je denní (24 hodinový) – BIORYTMUS - zajímavost: V embryonálním vývoji vzniká šišinka jako sítnice a zrakový nerv, proto u nižších obratlovců funguje jako temenní oko. Vývojově nejvýše postavený obratlovec s funkčním temenním okem je Hatérie Novozélandská. |Je to tzv. „živoucí zkamenělina“ – zůstala jako potomek vymřelého řádu hatérií, který byl velmi rozšířen ve druhohorách před 250 mil. lety. Hatérie má v lebce otvor, pod nímž je uložena šišinka. Hatérie jí vnímá světlo a stín. NADLEDVINY - párový orgán uložený nahoře nad ledvinami - složeny ze dvou částí: kůra, dřeň ● Kůra: produkuje několik hormonů, které přispívají hlavně k udržování stálosti vnitřního prostředí a k odolnosti organismu. ● Dřeň: vylučuje hormon adrenalin. Hlavním úkolem adrenalinu je připravit organismus k překonávání zátěže, tedy připravit organismus na nějaký „boj“. Našim předkům sloužil k přípravě na skutečný boj, dnes jeho účinky pociťujeme nejčastěji ve chvílích konfliktu nebo v okamžicích strachu. Okamžité účinky adrenalinu, které nás připravují k zátěži jsou: 1) srdce bije rychleji – tím pohání do svalů více krve 2) cévy ve svalech se rozšiřují, aby přiváděly více krve (svaly jsou důležité pro boj), naopak cévy v kůži se zúžují a kůže tak ztratí svůj růžový odstín (proto se říká „zblednul vzteky“) 3) zrychluje se dýchání, aby se do plic dostalo více vzduchu naopak se zastavuje činnost soustav, které při boji nejsou potřeba (zastavení činnosti trávicí soustavy se projeví také tak, že se přestanou vylučovat sliny a člověku tak takzvaně vyschne v ústech, zastavení činnosti vylučovací soustavy) SLINIVKA BŘIŠNÍ - Zároveň žlázou s vnější i vnitřní sekrecí. Jako žláza s vnitřní sekrecí funguje díky ostrůvkům buněk, které produkují hormon inzulín = reguluje množství glukózy v krvi. (Glukóza = jednoduchý cukr, okamžitý zdroj energie) - nedostatečné vylučování inzulínu se projeví onemocněním cukrovkou. Člověk trpící tímto onemocněním se nazývá diabetik. Při cukrovce je v krvi velké množství glukózy, což je nebezpečné – nadbytek se vylučuje močí. Mírná forma cukrovky se léčí dietou bez cukru, těžší forma pravidelným podáváním inzulínu injekcemi. (Inzulín je totiž chemickou povahou bílkovina, kterou by naše trávicí enzymy rozložily.) - zajímavost: inzulín se získává tak, že do bakterie je vpraven „lidský gen, který je zodpovědný za tvorbu inzulínu – takto „vylepšená bakterie“ začíná produkovat lidský inzulín POHLAVNÍ ŽLÁZY ■ VAJEČNÍKY – hormony jimi produkované (hlavně estrogeny a progesteron) - ovlivňují růst a vývoj pohlavních orgánů a celého těla - navozují typické chování ženy - připravují organismus na těhotenství a celý průběh těhotenství ■ VARLATA – vylučují mužský pohlavní hormon testosteron - ovlivňuje růst a vývoj pohlavních orgánů a celého těla - navozuje chování typické pro muže Hormony pohlavních žláz zapříčiňují také růst a tvorbu druhotných pohlavních znaků: +--------------------------------------------------------------------------------------------+ | DRUHOTNÉ POHLAVNÍ ZNAKY | |--------------------------------------------------------------------------------------------| | mužské | ženské | |------------------------------------------+-------------------------------------------------| | hrubší hlas | růst mléčné žlázy | | | | | výraznější ochlupení | ženský hlas | | | | | | ukládání podkožního tuku na stehnech, | | | | | | bocích a hýždích | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ Pohlavní žlázy však začínají plně fungovat až v pubertě. Zdroje přípravy: KOCÁREK, E. Přírodopis pro 8 ročník základní školy. Praha: Jinan, 2000. LINC, R., DOSTÁL, P., MACHOVÁ, J. Přírodopis 7. Praha: Scientia, 2001. MALENICKÝ, M., VACKOVÁ, B. Přírodopis pro 8. ročník. Člověk. Praha: Natura, 2000. NOVOTNÝ, I., HRUŠKA, M. Biologie člověka pro gymnázia. Praha: Fortuna, 1995.