„Výukové programy“ aneb modely zkušenostního učení Definice výukového programu n 1. S akcentem na obsahový efekt - systém pečlivě vybraných a promyšleně uspořádaných témat, která by měla být předmětem vyučování a učení. n 2. S akcentem na cílový aspekt - systém hierarchicky uspořádaných, vnitřně konzistentních, dobře vymezených a relativně kontrolovatelných požadavků, jejichž vyučování a učení má směřovat. n 3. S akcentem na regulativní aspekt - systém optimálně spojující vnější řízení a autoregulací žákova učení tak, aby respektoval zvláštnosti konkrétních žáků, poznatky o učení a strategiích jeho řízení. n (Průcha, J. a kol., 1998) Skupinová seminární práce „Výukový program“ informace pro studenty 4. ročníku Bi n Sestavení aktivit k výukovému programu, zpracování teoretické části a prezentace reklamy k výukovému programu je jednou z podmínek zápočtu v předmětu DIDAKTIKA PĚSTITELSTVÍ n Komplexní sestavení výukového programu, metodika a realizace s žáky je jednou z podmínek v předmětu DIDAKTIKA PĚSTITELSTVÍ n Závěrečné hodnocení VP“ (jeho následná oprava, zhodnocení a odevzdání) je jednou z podmínek zápočtu v předmětu DIDAKTIKA PĚSTITELSTVÍ Výukový program organizace n Výukový program je možné sestavovat pro následující zařízení: n 1. Terénní středisko PdF MU v Brně - Kejbaly n biotopy Kejbal (realizace VP- květen - červen 2008) n zahrada Kejbal (realizace VP- květen - červen 2008) n 2. ZOO Brno n Vybraná témata (realizace VP – červen 2008) Tvorba výukového programu obecné informace n Na tvorbě a realizaci výukového programu se podílí studenti skupinově (skupinu vždy tvoří 3-4 studenti). Za jeho sestavení (tedy odbornou i didaktickou správnost) a realizaci tak odpovídá celá skupina. n Výukový program budou studenti odevzdávat již v průběhu jarního semestru 2008 (přesný datum je uveden v sylabu) a ne až na konci a to jak v písemné, tak i v elektronické podobě. n Při tvorbě VP si můžete zvolit, zda bude VP sestaven pro celou zahradu nebo pouze pro určitá stanoviště. Výukový program na Kejbalech n Jednou z možností, kde vytvářet a následně realizovat výukový program je Terénní pracoviště katedry biologie PdF MU v Brně - Bohunicích, Vinohrady 100, tel. 547213708 n Pokud studenti budou plánovat přípravu a realizaci programu v době, kdy na pracovišti neprobíhá výuka, doporučujeme telefonicky se domluvit termín s technickými pracovníky, kteří mají na pracovišti Kejbaly službu do 18 hodin. n Veškeré informace najdete na informační tabuli (hlavní vstup pro studenty) a v počítači - soubor: výukové programy. Při tvorbě VP se můžete obrátit na paní ing. Jedličkovou, ing. Křivánkovou, Mgr. Božkovou. Výukový program na Kejbalech n Pokud sestavujete VP na biotopy Kejbal musíte si pro následnou realizaci zajistit třídu (skupinu žáků) sami.Termíny pro realizaci VP - biotopy Kejbal jsou: květen-červen 2008. Přesný termín realizace (tzn. datum + čas) je nutné nahlásit vyučujícímu 2 týdny dopředu. n Vaše práce s dětmi bude natáčena na video. S tímto materiálem se bude dále pracovat. Požadavky a metodická doporučení pro sestavení a realizaci výukového programu n Při sestavování výukového programu používejte již vytvořený formulář z důvodu přehlednosti a možné další publikace. n Formulář obsahuje následující body: 1. Téma VP: Téma VP volíte podle obsahu VP. Pokuste se neomezovat názvy VP pouze na skupiny zvířat či rostlin (př. Ryby). 2. Věk dětí (ročník): Vyberte si třídu (věk dětí), pro kterou budete VP sestavovat. Pokud budete realizovat výukový program na konci školního roku tzn. v červnu 2008, je třeba program sestavit na základě probraného učiva v daném ročníku. Realizace výukového programu v období září - listopad 2008 předpokládá sestavení výukového programu jako opakování předcházejícího ročníku. 3. Doba trvání VP: Údaj zahrnující dobu, po kterou budete s dětmi pracovat. Do části „Obsah” zařaďte také časový rozvrh jednotlivých činností (př. did. hra -15 minut apod.) 4. VVC: Co chcete, co zamýšlíte dosáhnout. Cíle formulujte s ohledem na činnosti žáka. 5. Opěrné pojmy – pojmy které by děti měly znát z výuky a které mají sloužit k tvorbě pojmů nových. Nezahlcujte děti novými pojmy !! Používejte spíše pojmy doplňující, které rozšiřují učivo. 6.Organizační formy: Organizační typ výuky, který bude vhodný jak z hlediska obsahu výukového programu, tak prostor ZOO a Kejbal. 7.Metody Výukový program by měl být pro děti motivační a opakovací. Vyhýbejte se příliš dlouhé metodě výkladu. Používejte metody, které jsou vhodné pro práci v ZOO, na Kejbalech a které zároveň děti baví. Využívejte aktivizující metody – diskusní, didaktické hry, práce s pracovními listy apod. Nezapomínejte na metodu pozorování. Pokud bude ve výukovém programu zařazen test, kvíz, pracovní listy, je třeba v závěru uvést autorské řešení. 8.Pomůcky Do tohoto údaje neuvádějte přírodniny v zahradě a v ZOO – to je samozřejmostí. Do tohoto bodu patří Vámi přinesené a používané pomůcky (př. pracovní listy, pomůcky k didaktické hře apod.). 9.Literatura Veškerá literatura, ze které jste čerpali při tvorbě výukového programu. Citace dle normy . 10. Obsah VP Obsahová část by měla být rozpracována tak, aby byla srozumitelná i čtenáři, který výukový program nesestavoval. Pozn. Proto nestačí ve VP uvést pouze např. ……..nyní bude následovat didaktická hra s názvem:“Lesní zvěř“. Je nutné rozepsat provedení hry, pomůcky, časovou dotaci). Stejně tak pokud budete do VP zařazovat řízený rozhovor, je třeba uvést jeho základní strukturu i Vámi očekávané odpovědi. 11. Závěr VP Ve výukovém programu se snažte využívat mezipředmětové vazby. Pokud je nezařadíte přímo do Vaší práce, zkuste je v závěru VP alespoň uvést a posléze třeba nabídnout učiteli. Výuka mimo školní třídu by měla být co nejvíce využita také v jiných předmětech př. VV, JČ…... Nezapomeňte na odbornou správnost VP!! Nezapomeňte na závěrečné zhodnocení práce dětí a pochvalu! Těšíme se na spolupráci při tvorbě výukových programů! n Ing. Helena Jedličková n Mgr. Iva Frýzová n Ing. Dana Křivánková n Mgr. Jitka Božková