Podklady pro samostatnou práci studentů s literaturou (témata a návrh doporučené literatury – lze obměnit) 1) Medicína – 2 lidé I. Hrazdíra, V. Mornstein: Úvod do obecné a lékařské biofyziky, LF MU, Brno 1998: 2) Potravinářství – 2 lidé A.S.Zajkovskij: Chemie a fysika mléka a mléčných výrobků.SNTL, Praha 1953. 3) Sport – 1 student A.Tvrzník, L. Soumar: Běhání. Grada, 1999. S. Vomáčko, S. Boštíková: Lezení na umělých stěnách. Grada, Praha 2003. 4) Výroba – 1 student V. Vaněček, F. Markalous, J. Němeček, P. Hegner: Technologie pro 3. ročník SPŠ chemických. SNTL, Praha 1983. 5) Geologie – 1 student L. Mráz: Fyzikální chemie pro geology. SPN, Praha 1965. 6) Hasicí prostředky – 2 lidé K. Orlíková: Chemie hasebních látek. VŠ báňská v Ostravě, Ostrava 1982. 7) Využití jaderných dějů (kromě jaderné energetiky) – 3 lidé J. Hála: Radioaktivita, ionizující záření, jaderná energie. Konvoj, Brno 1998. 8) Fyzikální chemie v běžném životě – 3 lidé B. Taraba: Fyzikální chemie v každodenním životě I. Ostravská univerzita v Ostravě, Ostrava 2003. I. Malijevská, A. Malijevský, J. Novák: Záhady, klíče, zajímavosti očima fyzikální chemie. VŠCHT v Praze, Praha 2004. Podklady pro samostatnou práci studentů s literaturou 1) Medicína I. Hrazdíra, V. Mornstein: Úvod do obecné a lékařské biofyziky, LF MU, Brno 1998: s. 53: biolog. význam H-vazeb s. 57: význam vody v organismu s. 99: aplikace poznatků termodynamiky: osmotický tlak: rostliny, osmot.tlak kevní plasmy+související do str. 103 s. 104: skupenská tepla vody a jejich biolog. význam s. 107: Henryho zákon a fyziologie dýchání, kesonová nemoc a její léčba (s. 214), horská nemoc a její léčba (s. 213-214) – pro zájemce dodám podrobnější literaturu, perlivé nápoje (sodovka, šampaňské víno) s. 109: kapilární jevy a plynová embolizace s. 109-110: povrchově aktivní látky: vysvětlit funkci, jejich fce jako detergentů, buněčné membrány,..., s. 110 – vysvětlit respiratory distress syndrom u nedonošených dětí 2) Potravinářství A.S.Zajkovskij: Chemie a fysika mléka a mléčných výrobků.SNTL, Praha 1953. s. 107: složení mléka (poukázat na rozdíly mezi složením mléka lidského, kravského a kozího). K zamyšlení: Proč se jako náhražka mateřského mléka pro kojence nepoužívá mléko kravské nebo kozí? Je možno mláďata morčete, kočky nebo psa (nebo aspoň některého z nich) v případě nutnosti odchovat pomocí neupraveného kravského/kozího mléka? Které se u nás prodávají náhražky mateřského mléka? Která z nich je určena pro jaký věk kojence a jaké je jejich chemické složení? s. 134: mléko jako polydisperzní systém s. 180-194: vliv fyzikálně-chemických činitelů na mléko (vybrat něco zajímavého dle vlastního uvážení) s. 209: kefír – výroba, vliv teploty (upřednostnění různých reakcí při různých teplotách – vysvětlit); z návodu k jogurtovači (zapůjčit např. v domácích potřebách nebo od kamaráda, rodičů apod.) zjistit obdobné informace o výrobě či domácí přípravě jogurtu a acidofilního mléka s. 218 chem. a fyz. pochody při výrobě másla. s. 236 – složení másla. K zamyšlení: Proč se při smažení máslo připaluje snadněji než olej? Fyzikální a chemické příčiny vad a kažení másla (vliv výroby, vliv chovu krav) s. 262 – stručně vysvětlit podstatu výroby sýra s. 310 – stručně vysvětlit podstatu výroby taveného sýra. K zamyšlení: Proč se do taveného sýra přidávají soli? s. 320 – výroba kondenzovaného mléka, příčiny připalování a jejich odstranění s. 336 – popsat 2 způsoby výroby sušeného mléka. K zamyšlení: Který způsob vám připadá vhodnější a proč? 3) Sport A.Tvrzník, L. Soumar: Běhání. Grada, 1999. s.20 – využití různých energetických zdrojů při běhu (i s obrázkem 3 a 4). K zamyšlení: jakou stravu byste doporučovali: a) horolezci během dne při jednodenním skalním lezení b) horolezci při několikadenním výstupu skalní stěnou, pokud si veškeré potraviny musí nést s sebou? s. 21: aerobní metabolismus a laktát (dle možnosti dohledat v biochemii konkrétní chem. reakce) s. 24, 26, 97: souvislost věku, trénovanosti, sportovního zatížení, tepové frekvence a tvorby laktátu, určení TFmax s. 104: běhání a cukrovka s. 109-113: výživa a pitný režim běžce; superkompenzační sacharidová dieta S. Vomáčko, S. Boštíková: Lezení na umělých stěnách. Grada, Praha 2003. s. 27: práškové magnezium (složení, použití – nejen při lezení); např. ve Freesportu na Kounicově (naproti PřF MU) zjistit, co to je tzv. kapalné magnezium, jaké přibližně má složení a čím je lepší/horší než magnezium práškové 4) Výroba V. Vaněček, F. Markalous, J. Němeček, P. Hegner: Technologie pro 3. ročník SPŠ chemických. SNTL, Praha 1983. Flotace a její využití – viz rejstřík destilace – přehled průmyslového využití – viz rejstřík jev(efekt) Jouleův-Thomsonův –využití – s. 180 elektrolýza – přehled využití ve výrobě (přehled – kdy z roztoku, kdy z taveniny, teploty,...)– viz rejstřík katalyzátory – využití ve výrobě, sestavit přehlednou tabulku, dle rejstříku 5) Geologie L. Mráz: Fyzikální chemie pro geology. SPN, Praha 1965. s. 43: určování stáří nerostů s. 203: Henryho zákon (čerpání ropy, láva ´ magma) + něco zajímavého z této knihy dle vlastního výběru 6) Hasicí prostředky K. Orlíková: Chemie hasebních látek. VŠ báňská v Ostravě, Ostrava 1982.. voda: fyzikální a chemické vlastnosti. Termická disociace vody, vznik vodíku. s. 12 – užití kryoskopického efektu. Problém glykolu. s. 15: reakce vody. s. 16: měrné a výparné teplo vody – využití s. 18 – co lze a co nelze hasit vodou a proč. s. 20-29 : využití smáčedel. pěna: s. 30-33, kap. 4.7 – použití pěny. halogenderiváty uhlovodíků – kap. 5.4, toxicita kap. 5.3.3, s. 51, vznik a likvidace fosgenu, HCl, chloru prášky: kap. 6 a 6.1 – co sem spadá, kap. 6.2.3 – toxicita, 6.4 – princip funkce, oblast použití inertní plyny: které se používají, které ne a proč. CO[2]: chem. vlastnosti, toxicita, hasební efekt. N[2]: s. 85. ostatní: co je to Light Water a k čemu se používá; oblast použití písku, hoblin šedé litiny a oleje. K zamyšlení: Jaké jiné hasební prostředky či metody použitelné v chemické laboratoři znáte? Požár lesa lze za velmi specifických podmínek uhasit také záměrným zapálením jiné části lesa. Pokuste se postup (a omezení použitelnosti této metody) vysvětlit. 7) Využití jaderných dějů – 3 lidé J. Hála: Radioaktivita, ionizující záření, jaderná energie. Konvoj, Brno 1998. kap. 3.6 – datování pomocí kosmogenních radioaktivních nuklidů. kap. 3.8: jaderná geochronologie – určování stáří nerostů kap. 5.6: Využití absorpce a rozptylu ionizujícího záření str. 139 a následující: využití ionizujícího záření v chemii polymerů, str. 141 – radiační roubování (též využití v medicíně), s. 142 – radiační úprava odpodních vod 5.8.1: účinky ionizujícího záření na lidský organismus, s. 151: hormeze (co to je, její příčiny, využití) 5.8.2: léčebné účinky ionizujícího záření 5.8.3: účinky na hmyz 5.8.4: účinky na mikroorganismy 5.8.5: účinek na rostliny, radiační šlechtění 5.9: ostatní účinky a použití ionizujícího záření – využití a princip funkce (odstraňování statické elektřiny, hlásiče kouře, radionuklidové baterie, světelné zdroje, barvení skel) kap. 5.5.2: radiotermoluminiscence ® str. 159: její využití k datování keramických nálezů v archeologii s. 161-162: radioaktivní izotopy jako indikátory. Značené sloučeniny: izotopicky substituované ´ izotopicky značené. značení specifické ´ nespecifické. 6.3: Indikátory v chemii a biochemii (vybrat 1 příklad využití v chemii). s. 175: receptorové studie (použít obrázky) 6.4: metoda izotopového zřeďování a její použití 6.6: indikátory v biologii 6.7: indikátory v lékařské diagnostice, pojem „radiofarmaka“ 6.8: indikátory v hydrologii 6.9: indikátory v průmyslu 8) Fyzikální chemie v běžném životě B. Taraba: Fyzikální chemie v každodenním životě I. Ostravská univerzita v Ostravě, Ostrava 2003. vypracovat příklady a úkoly (včetně přesného opsání zadání; vzadu v knize jsou správná řešení) na stranách: s. 10: děj izochorický, izobarický, adiabatický, děj vratný a nevratný, s. 14: oba příklady a úkol, s. 20: entropie, s. 32: anomálie vody, s. 33, s. 40, s. 46: Henryho zákon, s. 47: kontrolní otázka č. 1 I. Malijevská, A. Malijevský, J. Novák: Záhady, klíče, zajímavosti očima fyzikální chemie. VŠCHT v Praze, Praha 2004. s. 19: teplotní roztažnost plynů a kapalin s. 21: využití polymorfie, využití izotopů s. 37: nevratný děj, s. 49: nevratný děj, s. 50 – entropie, s. 63: rozpustnost plynů v kapalinách a její závislost na vnějším tlaku (Henryho zákon) s. 73: tenze par s. 75 (včely) ® výparné teplo vody, tenze par s. 94: závislost rychlosti reakce na velikosti povrchu (na frekvenci srážek) ® spalování provázku, spalování novin a časopisů a hoření knih (domyslet) s. 96 : kinetika (!!! důležité!!!) s. 100-101: uhlíkové a argonové hodiny s. 107: následné reakce ® farmakokinetika důležité! s. 119: přehled látek a pH – důležité i pro ZŠ!!! s. 139: galvanické články, koroze s. 158-kondenzace, sedimentační rovnováha s. 162: entropie a sublimace s. 166: Grahamův zákon a těžká voda s. 167: anomálie vody s. 199 – chemická kinetika s. 227 : parciální tlak kyslíku a horská nemoc s. 239: dialýza s. 244: Henryho zákon a praskání v kloubech s. 259: Kouzla s ohněm (i pro ZŠ!!)