Školní psychologie a její podoby ve světě PhDr. Jana Zapletalová Vývoj školní psychologie ve světě Modely poskytovaných služeb Modely poskytovaných služeb Mezinárodní výzkumy Podoba školní psychologie v USA Školní psychologie v Evropě Švýcarsko l ŠP se liší podle kantonů l Klinická práce s žákem ve škole nebo služby psychologů mimo školu l Potřeba práce se školou jako systémem l Vedení a podpora žáků s terapeutickými prvky (Gaillard) l Podpora kognitivních funkcí a posilování sebepojetí žáka l Vhled do systému vztahů školy l Narůstá množství práce ŠP l Moderátor vztahů, krizový pracovník l Zlepšování kultury školy, inovace výuky Belgie l Valonská část má služby totožné s Francií l Vlámská část má Střediska psychologogicko-lékařské a sociální péče l 1/3 je tvořena psychology l Péče je věnována zejména žákům sekundárního školství l Průběžná podpora žákům v oblasti zkvalitnění učení, sociálního a emocionálního vývoje a volby povolání l Nově je potřeba péče o učitele l Zajištění bezpečí ve školním prostředí Irsko l 1992- školní psychologové (Zelená kniha) l Důraz je kladen na speciální vzdělávací potřeby l Psychologové jsou součástí Inspektorátní služby l Žáci získávají certifikát o spec. vzděl. Potřebách l Pouze školy v sekundárním školství mají tzv. učitele- výchovného poradce, který 25% učí, 26% poradenská práce se žáky, 20% práce s informacemi, 19% administrativa, 10% práce se třídou l 500 žáků na škole 1 VP l 4 psychologové na 7500 žáků l Psychologové musí mít minimálně 2 roky praxe ve školství Španělsko l 1996- poskytování psychologických služeb ve školách l Psychologie x psychopedagogika l Funkci poradce ve škole může vykonávat absolvent psychologie nebo psychopedagogiky l Školní poradenská pracoviště- řídí další učitele, kteří se podílejí na práci se žáky, současně musí vyučovat psychologii nebo pedagogiku l Vyučovací role je podřizována psychologickým cílům l Pracovní náplň není přesně definovaná Specifika profese školního psychologa l Sleduje školní docházku žáka l Je specialistou na vztahy vývoje a učení l Je spolupracovníkem učitele l Je metodologem komplexních nástrojů poznávání dětí a školy l Představuje jednotící prvek v intervenci (koordinuje opatření školy, rodiny a dalších odborníků) l Je poradcem a komunikátorem l Formou psychologického provázení žáka plní terapeutickou roli