Rodičovská svépomocná skupina: jedna z možností pomoci neklidným dětem Petra Škrdlíková – Lenka Lacinová Východiska n Působení na komunikaci a výchovu hyperaktivních dětí skrze práci s rodiči a učiteli. n Jistý, informovaný, empatický rodič zvládne nesnáze s výchovou neklidného dítěte úspěšněji. Východiska n Informovanost učitelů napomůže lepšímu pochopení specifickým nesnázím dětí se syndromem ADHD nebo dětí s hyperaktivními prvky chování a tím pádem i úspěšnějšímu zvládání nesnadných situací ve škole. Aktivity Klubu rodičů a přátel neklidných a hyperaktivních dětí n Rodičovské skupiny n Koordinace odborné pomoci, zprostředkování kontaktů na specialisty n Individuální poradenství n Semináře pro učitele Aktivity Klubu rodičů a přátel neklidných a hyperaktivních dětí 2 n Přednášková činnost pro laickou veřejnost n Arteterapie pro děti n Muzikoterapie pro děti n Nácvik sociálních a emočních dovedností (paralelně pracují skupiny dětí a rodičů) Přednášková činnost pro laickou veřejnost Muzikoterapie pro děti Nácvik sociálních a emočních dovedností Rodičovská skupina: základní cíle n Posílit u členů skupiny vědomí vlastních rodičovských kompetencí n Objevit nebo obnovit zdroje rodičovství n Poskytnout rodičům informace, které umožní rozeznat příčiny neklidu u dítěte a v rodině n Nabídnout jiné vzorce interakce – nejen racionálně, ale i zážitkovým způsobem Rodičovská skupina: základní cíle 2 n Poskytnout prostor pro sdílení zkušeností a vzájemnou podporu rodičů s obdobnými potížemi s výchovou dětí n A v neposlední řadě umožnit v náročném životě s hyperaktivním dítětem rodičům vytvořit si čas pro pravidelný odpočinek a relaxaci u čaje, kávy a sušenek J Rodičovská skupina Rodičovská skupina – základní údaje n Frekvence setkávání: 1x za 14 dní n Počet setkání: 7 n Délka setkání: cca 3 – 4 hodiny n Počet účastníků: max 10 n Uzavřená skupina n Po čase tzv. revival skupiny, setkání absolventů rodičovských skupin (po půl roce, roce opakovaně) Vedení rodičovských skupin n Jedná se o svépomocné skupiny rodičů, nikoliv o skupinovou psychoterapii n Autentická osoba – matka hyperaktivního dítěte n Psycholog – nikoliv v autoritativním postavení odborníka, ale opět důraz na autenticitu (psycholožka – matka) n Pravidla skupiny – diskrétnost, mlčenlivost o dění na skupině (viz obecná pravidla skupinové práce) S jakou zakázkou nejčastěji rodiče docházejí do skupiny? n Nezvladatelné chování dítěte v rodině n Problémy s chováním dítěte ve škole n Potřeba konkrétních návodů pro výchovu hyperaktivního dítěte Typický účastník rodičovské skupiny n Žena – matka n Středoškolsky, ale spíše vysokoškolsky vzdělaná n Citlivá, jemná, empatická n Křehčí tělesné konstituce n Vyčerpaná Typický účastník rodičovské skupiny 2 n S velkými nároky na vlastní výkon n Vysoce motivovaná n S představou o fungování výchovy „po dobrém“ n Obětující se pro dobro dítěte n Většinou vychovávaná ve svém dětství přísně, chladně Čeho chceme prací ve skupině dosáhnout? n Pochopení souvislostí a možných příčin neklidu v rodině n Sebereflexe n Posílení sebevědomí a vlastní hodnoty Čeho chceme prací ve skupině dosáhnout? 2 n Zmenšení rozporu mezi nerealistickými představami o mateřství, dítěti a skutečností n Přijetí vlastní nedokonalosti („dost dobrá matka“ nikoliv „dokonalá matka“) Čeho chceme prací ve skupině dosáhnout? 3 n Prohloubení empatie nejen k dítěti n Přijetí rodičovské role (rodič jako velký a zodpovědný, dítě jako malé a vedené) Témata jednotlivých setkání n Proč vzniká neklid? n Co to vlastně je hyperaktivita? n Původní rodina – dětství – výchova – vztah k rodičům n Partnerství, manželství (my jako rodiče, my jako manželé) Témata jednotlivých setkání 2 n O dítěti, jeho možnostech a limitech n Vyjadřování negativních emocí n Vyjadřování pozitivních emocí n Systém rodiny (hierarchie, role, místo v rodině) n Principy bezpodmínečného přijetí dítěte a stanovení hranic ve výchově Původní rodina, vlastní dětství n Já jako dítě – pozitiva a negativa vlastní výchovy n Pochopení rodinné historie n Přijetí nedokonalosti vlastních rodičů n Identifikace přenášených či odmítaných vzorců chování ve výchově n Práce s typickým problémem: „nikdy jako moje matka; nikdy jako můj otec!“ Manželství n Manželský pár je základní jednotkou v rodině n Manželství rodičů je pro děti zdrojem informací o světě, o řešení konfliktů, o zvládání krizí, o sounáležitosti, podpoře a empatii n Rozdílnost muže a ženy v mnoha aspektech je pro výchovu a vývoj dětí důležitá (viz Chvála, Trapková – vývojové trajektorie synů a dcer ve vztahu k matkám a otcům; G. Corneau – Anatomie lásky) Manželství 2 n I po rozvodu a po hlubokém zranění partnerů je potřeba dítěti zachovat oba rodiče: n Nejenom „nezatahovat“ dítě do boje mezi partnery, ale dokázat najít na bývalém manželském partnerovi stránky hodné oceňování a opravdu je před dítětem vyzdvihovat. O dítěti, jeho možnostech a limitech n Dědičnost a prostředí n Temperament (koncept Thomase a Chessové – o obtížně a snadno vychovatelných dětech a pomalu se rozehřívajícím dítěti) n O kompatibilitě temperamentu mezi rodičem a dítětem O dítěti, jeho možnostech a limitech n Co dítě určitě „nedělá schválně“… n Omezení způsobená „postižením neklidem“ n Něco z vývojové psychologie, na co dítě v daném věku má a na co rozhodně nemá Vyjadřování negativních emocí n Jak vyjadřujeme negativní emoce? n Zvládání hněvu (zdroj R. Campbell) n Zdroje negativních emocí v rodině s hyperaktivním dítětem n Jak učit zvládat hněv děti n O ambivalenci n O legitimitě negativních emocí v mateřství a v životě vůbec Vyjadřování pozitivních emocí n Jak si vyjadřujeme v rodině náklonnost a lásku? n Umíme si říct něco „pěkného“? n Rozdíl mezi pochvalou za něco a vyjádřením bezpodmínečné lásky a přijetí n Koncept 5 jazyků lásky (R. Campbell a G. Chapman) Systém rodiny n Pochopení hierarchie a rolí v rodině n Rodič jako velký, dítě jako malé n Princip dospělé zodpovědnosti za výchovu n Sourozenecká skupina n Širší souvislosti – původní rodiny a širší příbuzenstvo n Rodinná tabu, mýty Principy bezpodmínečného přijetí dítěte a stanovení hranic ve výchově n Princip bezpodmínečného přijetí dítěte (viz J. Prekopová, Z. Matějček… n Co jsou to hranice ve výchově (co je to přísnost, důslednost…) – Towsend, Cloud: Hranice v manželství, Děti a hranice Principy bezpodmínečného přijetí dítěte a stanovení hranic ve výchově n Rovnováha obou složek – souvislosti s výchovným stylem n Výchovný styl a souvislosti s vývojem osobnosti dítěte n Širší společenský kontext výchovy – liberální vs. autoritativní společnost Používané techniky n Rozhovor n Kresba (např. začarovaná rodina – podklad pro téma vlastního dětství v původní rodině) n Přehrávání rolí Děkujeme za pozornost