Poradenský rozhovor Zápočtová práce: Záznam vlastního poradenského rozhovoru a účast na jeho následném rozboru • Veďte poradenský rozhovor – pravidla a struktura poradenského rozhovoru byly probírány ve výuce. K vypracování využijte materiálů prezentovaných ve výuce (jsou uloženy v učebních materiálech v IS). • V průběhu rozhovoru využívejte techniky aktivního naslouchání. • Vaším klientem může být žák, rodič, učitel. Prezentovaný problém by měl vycházet od klienta. Nedoporučujeme dopředu aranžovat scénář rozhovoru. Příprava je ale nutná. • Klient by měl dát souhlas s tím, že rozhovor bude nahráván (nejlépe písemný). U nezletilých klientů tento souhlas dávají i zákonní zástupci. Ubezpečte klienta o zachování anonymity a o tom, že nahrávka bude využita pouze ke studijním účelům, kde se bude hodnotit vaše dovednost vést poradenský rozhovor. • Nahrávky odevzdávejte ve formátu VHS nebo na CD, DVD. Dopředu vyzkoušejte kvalitu zvuku nahrávky. • Nastavte kameru tak, abyste byli spolu s klientem v záběru a mějte ji spuštěnou po celou dobu trvání rozhovoru. • Zpracujte krátkou sebereflexi (min. 1 normostrana), ve které se zaměříte na zhodnocení průběhu rozhovoru (jak a co se vám dařilo, kde jste se cítili nejistí, …). • Nahrávky rozhovoru a sebereflexi odevzdejte do konce března 2008 dr. Beranovi nebo poslat (popř. nechat na vrátnici) na adresu: – FSS MU, Joštova 10, katedra psychologie, IVDMR – Mgr. Michaela Širůčková, PhDr. Miroslava štěpánková, Ph.D. Krok 1 – Plánování • Domluva na termínu, místě, o čem to bude, délce setkání • V případě, že schůzku svoláváte vy - ujasněte si cíl, co se bude řešit a jaký výsledek očekáváte • Určete, kdo se má schůzky zúčastnit a proč, jaká bude jeho funkce (kdo bude řídit, kdo bude zapisovat, kdo bude vařit kafe, půjde otevřít dveře atd.) • Sjednané údaje dodržet – zajistit informaci o změně • Přijďte před začátkem a připravte prostředí: – Zajistit si technicky vhodnou a volnou místnost – Bezpečné prostředí – pití, kapesníčky, dostatek místa pro všechny, vhodné prostorové uspořádání – Cedulka nerušit • Základem k úspěšnému průběhu rozhovoru je jeho důkladná příprava Krok 2 - Naladění schůzky • Začněte včas • Představte sebe a svou roli • Představte účastníky • Lehká konverzační výměna (dáte si něco na pití, našla jste to dobře, počasí, jaký byl den ve škole ...) • Seznamte účastníky s tématem, cílem a délkou setkání • Poznámky Krok 3 - Porozumění situaci a získávání informací • Konkrétně rozeberte a popište chování, které je příčinou problému. • Může se stát, že vaše vnímání problému se může lišit od toho, jak problém vnímá klient – lidé odlišně vnímají to, co se stalo, co je pravda a co ne, co je a není podstatné. • Účelem tohoto kroku tedy není hledat pravdu, ale vzájemně si sdělit svoje vnímání situace, tzn. jak situaci vidí učitel, jak situaci vidí žák (já-sdělení) • Cílem tohoto kroku je získat pro všechny zúčastněné maximum možných informací důležitých pro porozumění situaci - ne odhalit příčiny a označení viníka! • Na závěr této fáze je důležité shrnout sporné body a formulovat, co konkrétně budeme řešit. V odborné literatuře se toto nazývá formulování zakázky. • V tomto kroku užíváme neutrálního jazyka Příklady otázek • Jaká máte očekávání od naší schůzky? O čem bychom měli mluvit? • Kdo si ještě všimnul, že něco není v pořádku? • Kdy se to projevuje, kdy ne? • Kdo na problémové chování reaguje nejvíce, kdo nejméně? Komu vadí, komu ne? • Jak si vysvětluješ, že k tomu došlo? • Co se změnilo, když to začalo? • Jaké důsledky to pro tebe má? • Kdo si toho poprvé všimnul? • Jak tu situaci vidíš ty? • Co pro vyřešení dané situace můžeme společně udělat? • Co už jste vyzkoušely? Co už jsi udělala pro to, aby se to změnilo? Jak formulovat zakázku? • Pojmenovat zakázku i tehdy, když máme pocit, že ji klient v průběhu rozhovoru vyslovil (vždy zopakovat). • Můžeme použít otázku: Možná, žes přišel s nějakým konkrétním očekáváním. Teď bychom o něm mohli mluvit. Co bys potřeboval, aby se během našeho rozhovoru vyřešilo? • Shrnující formulace – zopakujeme, shrneme, necháme si potvrdit • Nabízet možnosti na základě toho, co už z rozhovoru víme a co se domníváme, že by mohla být zakázka - formulujeme hypotetické zakázky, necháme si je potvrdit nebo vyvrátit. Formulujeme, jak tomu rozumíme. Krok 4 - Porozumění zájmům a potřebám • Mluvte o tom, v čem dané chování nebo vzniklá situace způsobuje problém • Porozumění potřebám často změní pohled na problém a posílí ochotu hledat řešení • Postupně odhalujte zájmy, motivy, hodnoty, potřeby • V tomto kroku přesouváme pozornost z minulosti do budoucnosti. • Cílem tohoto kroku je doplnění kontextu situace (neztratit své renomé v kolektivu, nechce zklamat babičku, ...) Krok 5 - Hledání řešení • Cílem tohoto kroku je hledat vhodná řešení • Podněcujte klienta k tvůrčímu, kooperativnímu přístupu a udržujte proces zaměřený na budoucnost. • Metodou brainstormingu předložte co nejvíce možných řešení. • Klady a zápory každého návrhu zhodnoťte až po skončení brainstormingu. Hodnocení návrhů v průběhu brainstormingu vede často k zastavení tvůrčí atmosféry. • Výsledkem této fáze je soupis řešení. Konstruování možností • Jak často se problém neobjevil? Jak se to podařilo? • Co byste chtěli ponechat a co změnit? • Otázky na zázrak – Co by se stalo, kdyby se to změnilo? Kdo by byl nejvíc překvapen? – Kdyby se to změnilo, co by příští den bylo jinak? • Jak by vás ostatní mohli podpořit? • Jak ostatní poznají, že problém už je pryč? Jak to poznám já? Jak to poznáš ty? Krok 6 - Dohoda řešení • V této fázi stanovujeme kriteria pro hodnocení • K vytvoření plánu použijte ten návrh, který měl nejvíce plusů • Plán musí být specifický a konkrétní, tzn. kdy přesně začne, kdy bude hodnocena jeho efektivita. • Mnozí učitelé dávají přednost plánu ve formě dohody podepsané žákem i učitelem. • Řešení musí být jednoznačné a pro všechny srozumitelné, konkrétní, měřitelné, časově omezené a prakticky uskutečnitelné. Krok 7 - Shrnutí a ukončení rozhovoru • Rekapitulace setkání - na čem jsme se domluvili, které řešení jsme zvolili, s čím se pro teď rozcházíme a nad čím se příště setkáme, kde a kdy (konkrétní domluva kde a kdy, kdo koho bude kontaktovat a za jak dlouho, způsob, jak se budeme kontaktovat). • Jasné instrukce na příště. Krok 8 - Zjistěte, zda plán fungoval • Setkejte se s klientem v přesně určený den. • Pokud plán nefungoval, nalezněte nové řešení opakováním výše uvedených kroků. • I to, že se plán nedařilo plnit, má svou pozitivní stránku: víte, jak to nejde a čeho se příště vyvarovat. Máte novou možnost se pokusit společně hledat důvody selhání plánu a začít společně znovu. Technika vedení rozhovoru 1 • Buďte empatičtí, neobviňující, podporující, akceptující, respektující, přátelští. • Hlídat si neverbální projevy – úsměv, podání ruky (pevný stisk), oční kontakt, přitakávání, ruce, posez, modulace hlasu, dýchání atd. • Nevzbuzovat pocit, že na klienta nemáme čas • Respekt ke klientově tempu, rytmu řeči a slovníku • Pokud je klient aktivní je vhodné ho nechat mluvit spontánně, nezačít hned něco řešit, vyvarovat se okamžitého řešení, klást jednoduché otázky • Když klient mluví příliš, tak vnést strukturu, zdvořile zastavit, krátce zrekapitulovat a přesunout se k zakázce. • Kladení otázek –otevřené, uzavřené otázky. • Zapisovat si stručné údaje (po rozhovoru zachytíme 40% informací z toho 25% zkresleně) Technika vedení rozhovoru 2 • Vedení rozhovoru určitým směrem. • Používat techniky aktivního naslouchání. • Pozitivní přeznačkování. • Minulé copingové strategie – Jak jste to řešil? Co vám pomohlo? Jak se vám to podařilo vyřešit? • Ujištění – není vaší vinou, že jste se dostal do této situace, někdy se stává … • Pomlky – chvíle ticha jako důležitá součást rozhovoru, nebýt netrpělivý • Když klient pláče čekat a dávat klientovi prostor (tady se může plakat, později nabídnout kapesníky, dětský pláč je voláním o pomoc) • Strach a úzkost – poradce by měl sedět vstřícně, stabilně. Nabízet bezpečí, dát najevo, že se klient může vzdálit z místnosti. • Hněv – nefixovat pohledem, mohlo by vyprovokovat. • Při práci s emocemi používáme zrcadlení, uzemnění – vlastní tělesná stabilita a obnova ohniska klientovy pozornosti