Název předmětu: Soudobé otázky teorie výchovy Způsob zakončení: zkouška Další požadavky na studenta: Připravit esej na některé z níže uvedených témat v rozsahu do 10 stran (vycházející z odborné literatury, s těžištěm v reflexi vlastních názorů na vybrané téma). Odevzdat (zaslat) nejméně týden před zkouškou oběma garantům (přednášejícím) předmětu. E-mailové adresy : horka@ped.muni.cz strelec@ped.muni.cz Přednášející(garanti předmětu): Doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc. Doc. PaedDr. Hana Horká, CSc. Stručná anotace předmětu – vymezení cíle předmětu a jeho obsahového zaměření Prokázat orientaci v teoretických základech následujících témat obsahu předmětu : Pojetí člověka a jeho výchovy (existencialistická, psychoanalytická a etologická východiska výchovy, koncepce odmítající výchovu, limity výchovy, hledání nového modelu výchovy). Proces výchovy. Situační pojetí výchovy – model fází utváření lidské povahy. Sebeuvědomění, sebepoznání a sebevýchova – základy osobnostního rozvoje člověka. Sociální skupina a jedinec ve výchovném procesu (vliv sociální skupiny na rozvoj osobnosti jejích členů, pedagogická práce se sociální skupinou). Školní třída jako sociální skupina. Vliv způsobu výchovy na rozvíjení osobnosti. Participace a kooperace jako způsoby výchovy. Vliv rodinného prostředí na utváření osobnosti. Empatie – základ prosociálního chování, výchova k prosociálnímu chování. Axiologická východiska výchovy. Utváření mravní identity osobnosti. Problém kázně a svobody ve výchově. Autorita v edukačních souvislostech. Hodnocení a jeho výchovné souvislosti. Koncepce globální a multikulturní výchovy. Alternativní výchovné koncepce a jejich možnosti. Odborná literatura Bendl, S. Školní kázeň. Praha: ISV, 2001. Brezinka, W. Filozofické základy výchovy. Praha: Zvon, 1996. Čáp, J. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha: ISV, 1996. Drapela, V.J. Přehled teorií osobnosti. Praha: Portál, 1997. Fontana, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1997. Helus, Z. Pojetí žáka a perspektivy osobnosti. Praha: SPN, 1982. Horká, H. Výchova pro 21. století. Brno: Paido, 2000. HORKÁ, H. Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole pro 21. století. Brno: MU, 2005. Kasíková, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál, 1997. Kučerová, S. Člověk-hodnoty-výchova. Prešov: ManaCon, 1996. Langová, M. a kol. Učitel v pedagogických situacích. Praha: UK-Dialog, 1992. MAREŠ,J.- KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno: MU, 1995. Olivar, R. R. Etická výchova. Orbis Pictus, Istropolitana, 1992. PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium, 1995. PELIKÁN, J. Pomáhat být. Praha: Karolinum, 2002. PIKE, G.- SELBY, D. Globální výchova. Praha: Grada, 1994. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997. PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha: Portál, 2000. SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999. STŘELEC, S. ET AL. Kapitoly z teorie a metodiky výchovy I. Brno: Paido, 1998. STŘELEC, S. (ED.) Studie z teorie a metodiky výchovy I. Brno: MSD, s.r.o., 2004. STŘELEC, S.(ED.) Studie z teorie a metodiky výchovy II. Brno: MU, 2005. STŘELEC, S. Rodina jako výchovné prostředí. In: Kapitoly ze sociální pedagogiky a psychologie. Brno: Paido, 1998, s. 53-70. SVOBODOVÁ, J.- JŮVA, V. Alternativní školy. Brno: Paido, 1995. SVOBODOVÁ, J. Zdravá škola včera a dnes. Brno: Paido, 1998. VACEK, P. Morální vývoj v psychologických a pedagogických souvislostech. Hradec Králové: Gaudeamus, 2000. VALIŠOVÁ, A. A KOL. Autorita jako pedagogický problém. Praha: Karolinum, 1998.