Dagmar Grzegorzová Struktura přípravy na vyučovací hodinu +---------------------------------------------------------------------------------+ |Tematický okruh-téma: Zdraví |Ročník: 7. | | | | | | | |---------------------------------------------------------------------------------| |Průřezová témata: Osobnostní a sociální |Časová dotace: 45 minut | |výchova | | |---------------------------------------------------------------------------------| |Cíle vyučovací hodiny: | | | |vědomosti: vysvětlení a zapamatování pojmů: zdraví, životní styl, prevence. | |Porozumění spojení mezi zdravím a nemocí. | | | |dovednosti: komunikace v otázkách zdraví a nemoci, vytváření pozitivních postojů | |k zásadám zdravého životního stylu. | | | |postoje: umět zdůraznit pozitiva i negativa životního stylu lidí | | | |očekávané výstupy: vysvětlí na příkladech přímé souvislosti mezi tělesným, | |duševním a sociálním zdravím, popíše faktory ovlivňující zdraví jednotlivce, | |vyjádří vlastní názor k problematice zdraví a diskutuje o něm v kruhu vrstevníků,| |rodiny i v nejbližším okolí | | | |klíčové kompetence: k učení, k řešení problémů, komunikativní, sociální a | |personální | | | | | | | | | |---------------------------------------------------------------------------------| |Obsah: | | | |učivo | | | |zdraví, faktory ovlivňující zdraví, životní styl, zásady zdravého životního | |stylu, prevence | | | |pojmy opěrné (žák je zná, měl by je znát) | | | |- pojmy – duševní, tělesné, sociální, hygiena | | | |pojmy nové (souvisí s obsahem učiva) | | | |- zdraví, životní styl | | | | | |---------------------------------------------------------------------------------| |Výuková metoda: Diskuse, výklad, brainstorming, rozhovor | |---------------------------------------------------------------------------------| |Organizační forma výuky: Hromadné vyučování | |---------------------------------------------------------------------------------| |Učební pomůcky, didaktická technika: Tabule | |---------------------------------------------------------------------------------| | Scénář hodiny | | | | | | | |I. Úvod (organizace, opakování, zkoušení, motivace, seznámení s cílem hodiny) | | | |- po organizačních záležitostech motivace: | | | | | | | |Na tabuli nakreslit 3 smajlíky vyjadřující: dobrou, špatnou a „neutrální“ náladu.| |Žáci si prohlédnou výrazy obličeje: | | | |· Který vyjadřuje tvou momentální náladu? Proč? | | | |Seznámení s cílem hodiny | | | | | | | |II. Hlavní část (expozice, fixace, aplikace) | | | |· Diskuse: Co tě napadne, když se řekne zdraví? | | | |Co znamená cítit se zdravý? | | | |Co tě napadne, když se řekne životní styl? | | | | | | | |· Výklad: Definice pojmu zdraví, životního stylu, spojitost mezi | |zdravím a životním stylem. | | | | | | | |· Samostatná práce: Nakreslit do sešitu postavu člověka a do | |prostoru kolem ní napsat vlivy, které ovlivňují zdraví člověka. | | | |- následuje skupinová diskuse | | | |- žáci si do sešitu dopisují chybějící vlivy | | | | | | | |· Samostatná práce: Sepsat 6 zásad zdravého životního stylu – | |několik žáků přečte svůj seznam, doplníme chybějící zásady | | | |- Diskuse: Lze některou z uvedených zásad označit za nejdůležitější? Pokud | |ano, kterou? | | | | | | | |· Brainstorming: Zásady osobní hygieny | | | | | | | |· Rozhovor: Jak ty sám pečuješ o své zdraví? | | | | | | | |III. Závěr (zápis, zadání domácího úkolu, zhodnocení hodiny) | | | |Zápis: dělá se průběžně během celé hodiny (pojmy zdraví, faktory ovlivňující | |zdraví, životní styl, zásady zdravého životního stylu, hygiena) | | | | | | | | | |---------------------------------------------------------------------------------| | Vlastní zhodnocení vyučovací hodiny: | | | |Pracovalo se mi dobře, žáci byli ukáznění, plnili úkoly, spolupracovali. | | | | | |---------------------------------------------------------------------------------| +---------------------------------------------------------------------------------+ Struktura přípravy na vyučovací hodinu +---------------------------------------------------------------------------------+ |Tematický okruh-téma: Zdravý způsob života |Ročník: 7. | | | | | | | |---------------------------------------------------------------------------------| |Průřezová témata: Osobnostní a sociální |Časová dotace: 45minut | |výchova | | |---------------------------------------------------------------------------------| |Cíle vyučovací hodiny: | | | |vědomosti: porozumění negativním důsledkům užívání drog (tabáku) | | | |dovednosti: zhodnotit možné důsledky kouření na vznik nemocí | | | |postoje: umět zdůraznit negativa drogových závislostí, hledat možná řešení | | | |očekávané výstupy: žák projevuje odpovědný vztah k sobě samému, k vlastnímu | |dospívání a pravidlům zdravého životního stylu | | | |klíčové kompetence: k učení, řešení problémů, komunikativní, sociální a | |personální | | | | | | | | | |---------------------------------------------------------------------------------| |Obsah: | | | |učivo | | | |Kouření (tabakismus), pasivní kouření | | | |pojmy opěrné (žák je zná, měl by je znát) | | | | - zdraví, životní styl | | | |pojmy nové (souvisí s obsahem učiva) | | | |- tabakismus, pasivní kouření | | | | | |---------------------------------------------------------------------------------| |Výuková metoda: Diskuse, výklad | |---------------------------------------------------------------------------------| |Organizační forma výuky: Hromadné vyučování | |---------------------------------------------------------------------------------| |Učební pomůcky, didaktická technika: Tabule, pracovní list | |---------------------------------------------------------------------------------| | Scénář hodiny | | | | | | | |I. Úvod (organizace, opakování, zkoušení, motivace, seznámení s cílem hodiny) | | | |- po organizačních záležitostech motivace: | | | | | | | |· Úkol: Najdi minimálně 2 spolužáky, kteří se chovají tak, jak je | |uvedeno v pracovním listu: | | | | | | | |ČINNOSTI JMÉNO SPOLUŽÁKA | | | | | | | |Pravidelně cvičí | | | |Má dobré přátele | | | |Pravidelně se stravuje | | | |Je v dobré fyzické kondici | | | |Umí se vyrovnat se stresem | | | |Nekouří | | | |Dostatečně dlouho spí | | | |Pečlivě se stará o svůj vzhled | | | |Rád se setkává s lidmi | | | |Nedávno někomu pomohl | | | |Cítí se sám sebou | | | |Zabývá se nějakým koníčkem | | | | | | | |- zeptat se žáka uvedeného např. u položky „Umí se vyrovnat se | |stresem“, jak se s ním umí vyrovnat… | | | | | | | |II. Hlavní část (expozice, fixace, aplikace) | | | |· Úkol: Zamyslete se nad tím, proč lidé kouří? | | | |- na tabuli napsat začátek věty: „Lidé kouří, protože… , žáci chodí| |k tabuli zapisovat jednotlivé důvody) | | | | | | | |· Diskuse: Navrhněte způsoby, jak by se daly dané situace řešit, | |aniž by lidé ohrožovali své zdraví kouřením. | | | | | | | |??? Věděli byste, která látka vyvolává závislost na tabáku? | | | | | | | |· Referát: 4 žáci si měli připravit krátký referát o jednotlivých | |složkách cigaretového kouře (dehet, oxid uhličitý, čpavek) a o účincích tabáku na| |lidské tělo. | | | | | | | |· Výklad: Pasivní kouření | | | | | | | |· Diskuse: Co může vést kuřáka k tomu, že přestane kouřit? | | | | | | | |III. Závěr (zápis, zadání domácího úkolu, zhodnocení hodiny) | | | |Zápis: dělá se průběžně během celé hodiny | | | |D.Ú.: Vypočítejte, kolik peněz ročně by mohl ušetřit člověk, který denně vykouří | |1 krabičku cigaret za 50Kč? | | | | | |---------------------------------------------------------------------------------| | Vlastní zhodnocení vyučovací hodiny: | | | |Žáci spolupracovali, byli ukáznění s výjimkou začátku, kdy vyplňovali pracovní | |list. | | | | | |---------------------------------------------------------------------------------| +---------------------------------------------------------------------------------+ Struktura přípravy na vyučovací hodinu +---------------------------------------------------------------------------------+ |Tematický okruh-téma: Zdraví a pohyb |Ročník: 6. | | | | | | | |---------------------------------------------------------------------------------| |Průřezová témata: Osobnostní a sociální |Časová dotace: 45 minut | |výchova | | |---------------------------------------------------------------------------------| |Cíle vyučovací hodiny: | | | |vědomosti: obhájit význam pohybových aktivit pro zdraví člověka | | | |dovednosti: zhodnotit nezastupitelné místo pohybových aktivit | | | |postoje: zaujmout pozitivní postoj k významu pohybových aktivit v životě člověka | | | |očekávané výstupy: žák usiluje v rámci svých možností a zkušeností o aktivní | |podporu zdraví | | | |klíčové kompetence: k učení, řešení problémů, komunikativní, sociální a | |personální | | | | | | | | | |---------------------------------------------------------------------------------| |Obsah: | | | |Učivo: | | | |pohybová aktivita a její význam pro zdraví člověka | | | |pojmy opěrné (žák je zná, měl by je znát) | | | |- zdraví, životní styl | | | |pojmy nové (souvisí s obsahem učiva) | | | | | |---------------------------------------------------------------------------------| |Výuková metoda: Výklad, rozhovor, diskuse | |---------------------------------------------------------------------------------| |Organizační forma výuky: Hromadné vyučování | |---------------------------------------------------------------------------------| |Učební pomůcky, didaktická technika: Tabule, Občanská výchova s blokem Rodinná | |výchova pro 6. ročník ZŠ a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2005. ISBN | |80-7238-393-0 + Metodická příručka | |---------------------------------------------------------------------------------| | Scénář hodiny | | | | | | | |I. Úvod (organizace, opakování, zkoušení, motivace, seznámení s cílem| |hodiny) | | | |- po organizačních záležitostech motivace: | | | | | | | |Test: Staráš se dobře o své zdraví? | | | | | | | |- žáci si do sešitu zapisují odpovědi na otázky, které jim přečte vyučující | | | |(Test v: Občanská výchova s blokem Rodinná výchova pro 6. ročník ZŠ a víceletá | |gymnázia. Plzeň: Fraus, 2005. ISBN 80-7238-393-0, s. 107) | | | |- společné vyhodnocení – za každou správně zodpovězenou otázku si žák připíše 1| |bod, celkem 15 bodů (vyvolat několik žáků, aby přečetli své odpovědi) | | | |- návrh na hodnocení v Metodické příručce, s. 105 | | | | | | | |II. Hlavní část (expozice, fixace, aplikace) | | | |· Výklad: o důležitosti pohybu a aktivního využívání volného času | |pro naše zdraví | | | | | | | |· Rozhovor: | | | |- Zvedne ruku ten, kdo pravidelně sportuje. Jaký sport děláš? | | | |- Existují nějaké pohybové aktivity, kterým se věnuje celá vaše | |rodina? Jaké? | | | |- Jaké druhy sportu máš nejraději? | | | |- Myslíš si, že existují nějaké sporty, které jsou výhradně pro | |ženy nebo pro muže? Jaké? | | | |- Co si myslíš o vrcholovém sportu? Co přináší pozitivního? Co | |negativního? | | | | | | | |· Samostatná práce: Napsat do sešitu alespoň 6 pohybových aktivit | |vhodných pro mládež | | | |- diskuse | | | | | | | |Pohyb je pro naše zdraví důležitý, musíme ale dodržovat určitou míru. Po sportu, | |stejně jako po jakékoli jiné aktivitě, se dostavuje únava: | | | |- Jak se projevuje? | | | |- Víš, jak odstraňovat, příp. zmírňovat únavu? | | | | | | | |Při každé sportovní činnosti musíme dbát o svou bezpečnost. | | | |- diskuse – jak se chrání: A cyklista, B jezdec na kolečkových bruslích…. | | | | | | | |III. Závěr (zápis, zadání domácího úkolu, zhodnocení hodiny) | | | |Zápis: dělá se průběžně během celé hodiny | | | | | |---------------------------------------------------------------------------------| | Vlastní zhodnocení vyučovací hodiny: | | | |Žáci byli aktivní, ale neukáznění – RV byla 6. vyučovací hodinu. Největším | |problémem bylo vyhodnocení testu na začátku hodiny. | | | | | |---------------------------------------------------------------------------------| +---------------------------------------------------------------------------------+