Irena Hrachová, Bi/Rv UČO 105347 Příprava na výuku rodinné výchovy Téma: Rodina Datum: 19.9.07 Název školy: ZŠ T.G.Masaryka Náchod Ročník: 6.C Kompetence: k učení, k řešení problémů, ke komunikaci a spolupráci, sociální a personální, pracovní Místo realizace: učebna rodinné výchovy Časová dotace: 45 min. Použité formy: frontální výuka Použité metody: rozhovor, diagnostický rozhovor, didaktická hra Úvod Seznámení s cílem hodiny: Povídání o rodině, hra související s tématem rodina Motivace: didaktická hra Hlavní část O/ Na tabuli napsat slovo RODINA : Co vás napadne když se řekne rodina? Žáci se hlásí, říkají své nápady a píší je na tabuli. Po vyčerpání jejich nápadů se snažíme společně vymyslet rozumnou definici rodiny - řečenou svými slovy. (asi 5-10 min.) O/ Do sešitu si žáci nakreslí a vyplní užší rodinu a širší rodinu, každý podle své rodiny, může připsat i jejich jména. (5 min.) O/ Dále jsem zařadila hru na rodinného detektiva: Všichni se postaví, já říkám hádanky, kdo bude vědět, přihlásí se co nejrychleji. Nejrychlejší žák je vyvolán, odpoví a může si sednout. Takto si sednou postupně všichni žáci, až zůstane poslední pomalý detektiv. Žáci, kteří už sedí musí být také ve střehu, když neví nikdo ze stojících žáků, je vyvolán některý ze sedících. Docela dobrá aktivita pro procvičení pojmenování příslušníků rodiny, všechny otázky se týkají příslušníků rodiny - teta, strýc, bratranec, neteř, synovec, tchán, zeď , snacha, ... Žáky to bavilo. Př.: Já mám sestru, ta se vdala a má dceru. Co je pro mě její dcera? (neteř) Oženila jsem se s mužem. Co bude můj muž pro mého otce? (zeď) ...... ( 10-15 min.) O/ Jelikož tato hodina je ve čtvrtek od 14.30, zvolila jsem zakončení hrou, ale samozřejmě zaměřenou také na rodinu. Všichni jsme se posadili do kruhu na koberec. Jde o hru, kde může mluvit jen ten, který má u sebe talisman, který posílá učitel. Ostatní musí mlčet. Učitel zadá otázku př. Kdo vám pomáhá doma s úkoly? Zodpoví na ni i on a pošle talisman žákovi po pravici, ten odpoví a pošle dál ho dál. Žák má právo neodpovídat, když nechce. Talisman projede celé kolečko a je na řadě celá otázka. Žáci se tak o sobě něco dozvědí a také se zasmějí. Opravdu jsme se zasmáli. Položené otázky: Kdo vám doma pomáhá s učením? Jak často sedíš u počítače? Luxuješ a uklízíš si svůj pokoj? (15 min.) Závěr Rozloučení a poděkování za spolupráci. Příprava na výuku rodinné výchovy Téma: Rodina - práva a povinnosti Datum: 26.9.07 Název školy: ZŠ T.G.Masaryka Náchod Ročník: 6.C Kompetence: k učení, k řešení problémů, ke komunikaci a spolupráci, sociální a personální, pracovní Místo realizace: učebna rodinné výchovy Časová dotace: 45 min. Použité formy: frontální výuka Použité metody: rozhovor, diagnostický rozhovor, práce ve skupinkách Úvod Seznámení s cílem hodiny, motivace: Povídání o rodině, práce ve skupinkách. ( 5 min.) Hlavní část O/ Otázky kolem povinností rodiny - Jaké jsou hlavní rodičovské povinnosti? Zkusíme přijít na co nejvíce rodičovských povinností.. Žáci jsou pochváleni, že vymysleli mnoho rodičovských povinností- př. výchova dětí chováním a svým životem být příkladem svým dětem poskytnout dětem výživu .....(asi 5 min.) O/ Nechala jsem vybrat žákům jestli chtějí pracovat ve skupinkách nebo samostatně. Proběhlo hlasování a vyhrála práce ve skupinkách. O/ Žáci se rozdělí do skupin po čtyřech, každá skupinka dostane arch papíru a zkusí vymyslet : práva a povinnosti svoje a práva a povinnosti svých rodičů. Žáci to mohou zpracovat podle svého, mohou to zapsat do tabulky nebo jenom vypsat do sloupců nebo jen volně - zpracování je na nich. Učitel samozřejmě prochází skupinky, odpovídá na dotazy a radí. Tato práce je časově náročná, myslela jsem, že žákům bude stačit 15 min., nakonec na svých pracích pracovali půl hodiny a prezentace prací proběhla až další hodinu. První skupinka představila svou práci a ostatní skupinky už jen postupně doplňovali, co mají navíc. A zkusili jsme zhodnotit jestli vymysleli víc svých práv nebo víc práv rodičů. O/ Taková práce se může vystavit v učebně rodinné výchovy. Závěr Rozloučení a poděkování za spolupráci. Příprava na výuku rodinné výchovy Téma: Znečištění vod Datum: 20.9.07 Název školy: ZŠ T.G.Masaryka Náchod Ročník: 7.A Kompetence: k učení, k řešení problémů, ke komunikaci a spolupráci, sociální a personální, pracovní Mezipředmětové vztahy a přesahy: - přírodopis, chemie a výchova ke zdraví Místo realizace: učebna rodinné výchovy Časová dotace: 45 min. Použité formy: frontální výuka Použité metody: rozhovor, diagnostický rozhovor, práce ve skupinkách Pomůcky: čtyři přesnídávkové skleničky dva archy papíru + fix Úvod Jak můžeme pomoci vodě v ČR od znečištění? Úvod do problematiky: Správné pojmy: biologické znečištění chemické znečištění fyzikální znečištění mechanické znečištění Motivace Každý z nás používá vodu jako samozřejmost několikrát denně. V ČR spotřebuje každý člověk denně průměrně 150 litrů vody. Ale jak vodu uchránit znečištění? Co bychom dělali bez vody? Použití čtyř skleniček s různě znečištěnou vodou a vodou čistou. (5 min.) Hlavní část Použijeme čtyři přesnídávkové skleničky, do kterých připravíme různou vodu: 1) voda čistá – z vodovodu 2) biologicky znečištěná voda – sinice, řasy 3) chemicky znečištěná voda – přidáme benzín 4) mechanicky znečištěná vody – písek, kamínky Žáci si prohlédnou skleničky a dostanou otázku. Myslíte si, že v těchto všech skleničkách je dostatečně čistá voda pro nás, pro naše použití, pro zvířata? Proč ne? Po té si povíme něco o znečištění vody, zapojujeme žáky, aby s námi spolupracovali, přemýšleli. (10 min.) Potom rozdělíme žáky do čtyř skupinek a zadáme jim důležitý úkol. Každá skupinka dostane arch papíru a fix. Na papír žáci napíší, nakreslí své návrhy na zadaný úkol. · První a druhá skupinka: Jak můžete v domácnosti (vy doma) ovlivnit znečištění vody? Jak zlepšit kvalitu vodu, neznečišťovat vodu,… · Třetí a čtvrtá skupinka: Jak zlepšit znečištěnou vodu v ČR? Co proto můžeme udělat? Jak vodu neznečišťovat, zlepšit kvalitu vody,… Až žáci dokončí svůj úkol, každá skupinka ukáže svůj arch s vymyšlenými návrhy a představí problém ostatním. Ostatní mohou doplnit skupinku, která představila své návrhy, diskutovat,… (15+15 min.) Závěr Rozloučení a poděkování za spolupráci. Doporučená literatura pro teorii: o Šlégl, J.; Kislinger, F.; Laníková, J. Ekologie a ochrana životního prostředí. Praha: Fortuna, 2002. o Červinka, P. a kol. Ekologie a životní prostředí. Praha: Nakladatelství České geografické společnosti, s.r.o., 2005.