Krizové situace v rodině, linky bezpečí Vypracovala: Petra Čuboňová Krizové situace v rodině Hledání významu slov Cíl: Žáci si mají uvědomit význam pojmů, možnost nesouladu v rodině a závažnost situace, kdy se tyto dvě oblasti propojí. Ročník: 7. Pojmy opěrné: rodina, násilí, domov, rozvod Pojmy nové: asertivita, mimika, domácí násilí, linka důvěry Metoda: skupinová práce (skupiny žáků po čtyřech), následný kolektivní rozbor Časová dotace: 10 min. (samostatná práce žáků), 10 minut (skupinová diskuze a zápis na tabuli) Popis aktivity: Na tabuli učitel napíše následující pojmy: asertivita, domov, mimika, oběť, domácí násilí, rozvod, linka důvěry. Úkol: K pojmům napsaným na tabuli žáci rozdělení do skupin během 10 minut připojí vlastní definici či vyjádření pojmu, popř. asociace, která se jim s daným pojmem spojuje. Po uplynutí stanovené doby následuje diskuze o významu jednotlivých slov a žáci s pomocí učitele vytvoří „nejpravdivější a nejvýstižnější definici“. Žáci se podílejí na připsání definic k pojmům na tabuli. Linky důvěry Cíl: seznámit žáky s existencí linek důvěry, s jejich fungováním, možnostmi kontaktu linek důvěry apod. Ročník: 7. Pojmy opěrné: anonymita, mlčenlivost, telefonická pomoc Pojmy nové: linka důvěry, krizová intervence, Časová dotace: 25 min. Otázka: co je to linka důvěry a kdo na ni většinou volá? Linka důvěry - poskytuje krizovou intervenci ve formě telefonické pomoci, nebo ve formě osobních návštěv. Možnost zůstat v anonymitě. Úkol: Po přečtení textu diskuze se žáky o informacích z textu – rozbor jednotlivých bodů za asistence učitele. ETICKÝ KODEX pracovníka linky důvěry a pracoviště linky důvěry. 1. Linka důvěry umožňuje bezprostřední telefonický kontakt s klienty a kvalifikovanou pomoc klientům v tísni. 2. Pracovník LD aktivně klientovi naslouchá, hovoří s ním a neomezuje ho v jeho svobodě vyjádření. 3. Nabízená pomoc se netýká jen prvního kontaktu, platí po celou dobu krizového stavu a informuje i o možnostech následné péče, případně je se souhlasem klienta zprostředkovává. 4. Pomoc pracovníka LD spočívá především v poskytnutí podpory klientovi a v jeho zplnomocnění k vlastnímu řešení jeho problémů a snášení jeho starostí. 5. Povinností pracovníka LD je zachovávat naprostou mlčenlivost a respektovat anonymitu klienta i pracovníka. Pokud tato pravidla v naléhavých případech poruší, klienta o tom informuje. Zprávu pro orgány činné v trestním řízení a soudy může podávat pouze vedoucí LD nebo jím pověřený pracovník na jejich písemné vyžádání a se souhlasem klienta. Je naprosto nepřípustné nahrávat hovory na LD. 6. Na klienta nesmí být vykonáván jakýkoliv nátlak, který se týká přesvědčení, náboženství, politiky nebo ideologie. 7. Pracovník LD nesmí používat LD k uspokojování svých obchodních, sexuálních, emocionálních, náboženských aj. potřeb či přání. 8. Pracovník LD prochází před započetím služby výběrem a akreditovaným výcvikem orgány České asociace pracovníků linek důvěry, jejichž výsledkem jsou schopnosti, vlastnosti, vědomosti a dovednosti odpovídající potřebám práce na LD. Po celou dobu práce na LD vystupuje jako člen týmu, má k dispozici supervizi a podporu. Supervize jeho práce je pro něj povinná. 9. Pomoc na LD je dosažitelná nepřetržitě nebo v daném časovém limitu. Pracovník LD se v průběhu služby nesmí zabývat činnostmi, které ho odvádějí od práce na LD. ___________________________________________________________________________Tento etický kodex byl přijat sněmem České asociace pracovníků linek důvěry , který se konal 20. 10. 1998 v Hradci Králové. Následující text obsahuje informace o konkrétních linkách důvěry spolu s telefonním kontaktem. Učitel může zvážit vyvěšení ve třídě na nástěnce apod. KRIZOVÉ PSYCHOSOCIÁLNÍ SLUŽBY V ČESKÉ REPUBLICE Přehled telefonních kontaktů na pracoviště poskytující krizovou psychosociální pomoc: linky důvěry, krizové a poradenské linky, krizová centra a centra krizové intervence (stav k 23. září 2002). BLANSKO Charitní linka důvěry 800 100 108 nonstop BRNO Linka naděje 547 212 333 nonstop Krizová linka Centra pro zneužívané a týrané děti SPONDEA 541 235 511 nonstop Modrá linka 549 241 010 Krizové centrum 547 192 078 ČESKÁ LÍPA Linka důvěry 487 853 210 ČESKÉ BUDĚJOVICE Linka důvěry 387 313 030 nonstop HAVÍŘOV Linka důvěry 596 410 888 nonstop HODONÍN Linka důvěry 518 341 111 HRADEC KRÁLOVÉ Linka důvěry 495 273 259 nonstop Krizová linka ambulance pro drogové závislosti 495 515 907, 602 163 739 CHEB Linka důvěry 354 438 777 CHRUDIM Krizová linka Dětského krizového centra 469 623 899 Dětské krizové centrum 469 623 899 KARVINÁ Linka důvěry 596 318 080 nonstop KLADNO Linka důvěry 312 684 444 nonstop KOPŘIVNICE Linka důvěry 655 811 800 KROMĚŘÍŽ Linka důvěry 573 331 888 nonstop KUTNÁ HORA Linka důvěry 327 511 111 Centrum krizové intervence 327 511 701, 327 515 144 LIBEREC Linka důvěry 485 106 464 nonstop MARIÁNSKÉ LÁZNĚ Kontaktní a krizové centrum KOTEC 354 620 750 MLADÁ BOLESLAV Linka důvěry SOS 326 741 481 MOST Linka duševní tísně 476 701 444 NÁCHOD Linka pro tebe 491 428 188 OLOMOUC Linka důvěry 585 414 600 nonstop Centrum krizové intervence 585 223 737, 585 223 453 OPAVA Linka důvěry 800 120 612 , 553 616 407 Centrum krizové pomoci – kontaktní a poradenské centrum 553 718 487 OSTRAVA Linka důvěry 596 618 908 Krizové centrum pro děti a rodinu 596 123 555, 596 115 822 PARDUBICE Linka naděje 466 500 075 Krizové centrum AD 466 510 160 PÍSEK Linka důvěry 382 222 300 Krizové centrum ARKÁDA 382 211 300 PLZEŇ Linka důvěry a psychologické pomoci 377 462 312 nonstop Linka dětské pomoci 377 260 221, 603 444 192 Krizové centrum Regionálního institutu duševního zdraví 377 462 314 PRAHA Linka důvěry RIAPS 222 580 697 nonstop Linka bezpečí 800 155 555 nonstop Linka důvěry Centra krizové intervence 284 016 666 nonstop Linka důvěry Dětského krizového centra 241 484 149 nonstop Linka důvěry Diakonie 222 514 040 Gay-linka pomoci 222 514 040 DONA – linka pomoci obětem domácího násilí 251 511 313 nonstop Růžová linka pro děti 272 736 263 Linka pro rodiče Linky bezpečí 283 852 222 Senior telefon 222 221 771 nonstop Otevřená linka armády 220 210 200, 220 210 255 HELP LINE AIDS 224 915 564 Národní linka prevence AIDS 800 144 444 Linka pomoci SAP (Společnost AIDS pomoc) 224 814 284 Poradenská linka K-CENTRUM 283 872 186 Poradenská linka PREV-CENTRUM 233 355 459 Poradenská linka Společnosti pro studium sekt 257 314 646 Nádorová telefonní linka 224 920 935 Krizové centrum RIAPS 222 586 768 SOS centrum Diakonie 222 511 912 Centrum krizové intervence 284 016 110 Dětské krizové centrum 241 480 511 Krizové centrum Linky bezpečí 266 727 953 Krizové centrum pro studenty 283 880 816 PRACHATICE Linka důvěry 388 310 147 Krizové a kontaktní centrum 388 310 147 PŘEROV Linka důvěry 581 207 900 nonstop KAPPA – kontaktní a krizové centrum 581 207 901 PŘÍBRAM Linka důvěry 318 631 800 ROKYCANY Linka důvěry pro děti a mládež 371 722 111 SVITAVY Linka důvěry 461 541 541 Krizové centrum KROK 461 532 604 SOKOLOV Linka naděje 352 622 962 TŘEBOŇ Poradenská linka k problematice drogových závislostí CITADELA 384 722 227 TŘINEC Krizové centrum 558 321 076, 606 123 013 ÚSTÍ NAD LABEM Linka důvěry 475 600 789 nonstop Krizová linka pomoci Centra krizové intervence 475 603 390 Centrum krizové intervence 475 603 390 ÚSTÍ NAD ORLICÍ Linka důvěry 465 524 252 VIMPERK Linka důvěry 388 414 140 Krizové a kontaktní centrum 388 414 140 VLAŠIM Linka důvěry Střediska křesťanské pomoci mladým v krizi EXODUS 317 844 481 nonstop VSETÍN Linka důvěry 571 413 300 nonstop Krizové centrum pro ženy a děti 571 421 062 ZLÍN Linka SOS 577 431 333 nonstop Krizové centrum DOMEK 577 242 786, 606 818 818 ZNOJMO Linka naděje 515 220 202 _________________________________________________________________________________