Písemná příprava k předmětu Výuková praxe 3 z rodinné výchovy Praxe z rodinné výchovy probíhala na Základní škole Nábřeží 938, 768 24 Hulín17.9 – 5.10. 2007. Vedoucí praxe byla Mgr. Jaromíra Sokolová. Hodina č. 1, 18.9. 2007, 9. B 1. úvod: pozdrav, představení se, moje představa – v první části úvodní hodiny jsem se představila a seznámila jsem žáky s mou představou následujících hodin – stanovila jsem pravidla, která budu v dalších hodinách od žáků vyžadovat – především se jednalo o pravidla chování jako vypnuté mobilní telefony, nesedět ke mně zády atd., ale také o způsobu vedení sešitu, o tématech nadcházejících hodin a dnešní hodiny – Lidé nevhodní pro manželství. časová dotace: 10 minut 2. hra se jmény: abych si rychleji zapamatovala jména žáků a zaktivizovala je, hráli jsme hru se jmény – napsala jsem na tabuli svoje jméno a vyzvala žáky, aby chodili k tabuli a připojovali k mému jménu svoje systémem kris-krosu – žáci mohli místo jména použít přezdívku nebo jméno – podle toho, jak si přáli , abych je oslovovala. časová dotace: 10 minut 3. Téma naší hodiny bylo Lidé nevhodní pro manželství. Na tabuli jsem tedy napsala tento nadpis a zakroužkovala jsem jej. Krátce jsem dětem vysvětlila metodu brainstormingu (metoda pojmové mapy) s tím, že mají chodit bez hlášení k tabuli a připojovat k nadpisu co si myslí, že k němu patří. Poté jsme prodiskutovávali co děti napsaly na tabuli. Současně si děti dělaly pouze bodový zápis. časová dotace: 20 minut 4. závěr: protože jsme nestihli probrat všechny body napsané na tabuli, domluvili jsme se, že zbytek doděláme v příští hodině. Pochvala a poděkování za spolupráci. časová dotace: 5 minut Hodina č. 2, 18.9. 2007, 8. C 1. úvod: pozdrav, představení se, moje představa – v první části úvodní hodiny jsem se představila a seznámila jsem žáky s mojí představou následujících hodin – stanovila jsem pravidla, která budu v dalších hodinách od žáků vyžadovat – především se jednalo o pravidla chování jako vypnuté mobilní telefony, nesedět ke mně zády atd., ale také o způsobu vedení sešitu, o tématech nadcházejících hodin a dnešní hodiny – Denní řád, biorytmy časová dotace: 5 minut 2. aktivizující hra s číslicemi: protože se v tomto dni jednalo o poslední hodinu této třídy, připravila jsem si pro děti hru s číslicemi. Každý žák dostal kopii listu A4 s číslicemi od 1 do 60, tyto číslice byly napsány různými druhy písem a rozmístěny po papíře. Děti měly za úkol pospojovat číslice pastelkou. časová dotace: 10 minut 3. téma hodiny bylo Denní řád a biorytmy. Z minulé hodiny měly děti za úkol zaměřit se na jeden svůj den a zapsat si jakýsi denní řád svých aktivit. Nechala jsem tedy některé žáky , aby nás seznámili s jejich denním řádem. Pak jsem pokládala dětem otázky tak, abych je nasměrovala k denní křivce výkonnosti. Systém rozmístění jednotlivých aktivit odpovídající denní křivce jsem jim přiblížila na jejich rozvrhu hodin – „proč máte ráno předměty náročné a odpoledne méně náročné“. Následovaly otázky, jestli jsou biorytmy jen krátkodobé nebo i dlouhodobější – týdenní křivka výkonnosti, roční křivka výkonnosti. Jaké jsou druhy biorytmů (vrozené – geneticky zakódované; ovlivněny vnějším prostředím – slunce, měsíc, uměle vytvořené + příklady) časová dotace: 25 minut 4. závěr: do příští hodiny dostaly děti za úkol znázornit graficky na křivce výkonnosti režim toho dne, který měly přinést na dnešní hodinu. V příští hodině se zamyslíme nad tím, jestli je jejich denní režim vhodný či nevhodný v rámci doporučované křivky výkonnosti. Pochvala a poděkování za hezkou hodinu. časová dotace: 5 minut Hodina č. 3, 19.9. 2007, 7. B 1. úvod: pozdrav, představení se, moje představa – v první části úvodní hodiny jsem se představila a seznámila jsem žáky s mojí představou následujících hodin – stanovila jsem pravidla, která budu v dalších hodinách od žáků vyžadovat – především se jednalo o pravidla chování jako vypnuté mobilní telefony, nesedět ke mně zády atd., ale také o způsobu vedení sešitu, o tématech nadcházejících hodin a dnešní hodiny – Úvod ke zdravému životnímu stylu. časová dotace: 5 minut 2. aktivizující hra s kolíčky na prádlo: po úvodní části hodiny jsem potřebovala tuto kázeňsky problémovou třídu jednak psychicky zaktivizovat a jednak fyzicky uklidnit. Přichystala jsem pro ně tedy hru s kolíčky – hra spočívá v tom, že jsem dětem rozdala dřevěné kolíčky: kolíček na prádlo se stiskne palcem a ukazováčkem tak, aby kolíček směřoval kolmo vzhůru a stisknutá část byla dole. Palce a ukazováčku zvolené ruky se nesmí dotýkat žádné další prsty. Pro kontrolu správného stisknutí jsme vložili mezi sevřená ramínka kolíčku pásek papíru – při sebemenším povolení stisknu papírek spadne na zem. Děti s kolíčky stály v lavicích, komu papírek spadl, musel si sednout. Tato hra velice dobře splnila svůj účel – děti se v lavicích uklidnily, ale zároveň se naladily na nadcházející část hodiny. časová dotace: 10 minut 3. téma hodiny bylo Úvod ke zdravému životnímu stylu. Na tabuli jsem napsala tento nadpis a zakroužkovala jsem jej. Krátce jsem dětem vysvětlila metodu brainstormingu (metoda pojmové mapy) s tím, že mají chodit bez hlášení k tabuli a připojovat k nadpisu co si myslí, že k němu patří. Poté, co děti vyčerpaly svoje nápady jsme se vyjadřovaly a diskutovali jsme o každém nadpisu zvlášť, zařazovali jsme je do skupin a tyto skupiny zapisovali jako jednotlivé složky zdravého životního stylu do sešitu – např. na tabuli byl nadpis „fotbal“ – zařadili jsme jej pod bod „dostatečná pohybová aktivita“ a tento bod zapsali do sešitu. časová dotace: 25 minut 4. závěr: kontrola zápisu v sešitech žáků. Poděkování za spolupráci v hodině. časová dotace: 5 minut vypracovala: Iva Hlobilová, 5. ročník, Bi/ Rv UČO 104368