+---------------------------------------------------------------------------------+ |Tematický okruh-téma: Návykové látky a |Ročník: 8 | |závislosti | | | |Časová dotace: 1.vyučovací hodina 8.A | | | | | |1.vyučovací hodina 8.B | |---------------------------------------------------------------------------------| |Průřezová témata: |Mezipředmětové vztahy: vztah s rodinnou | | |výchovou a výchovou ke zdraví | |Osobnostní a sociální výchova | | |---------------------------------------------------------------------------------| |Cíle vyučovací hodiny: | | | |vědomosti: | | | |- co to je droga, jaké má účinky, rozdělení drog | | | |dovednosti: | | | |· uvědomění si, v čem spočívá rozdílnost mezi tvrdými a měkými drogami | | | |· uvědomění si různých druhů drog a různých účinků | | | |postoje: | | | |- Děti by si měli vážit svého zdraví a sebe vůbec, natolik, aby si nevypěstovali | |psychický nebo fyzický návyk na droze. | | | |očekávané výstupy: | | | |-Aby si žáci uvědomili, proč je důležité, aby se dospívající alkoholu a jiným | |drogám vyhýbali | | | |-Základní orientace v rozdělení a účincích drog | | | |klíčové kompetence: | | | |kompetence k řešení problémů, kompetence sociální a personální,kompetence | |občanská | |---------------------------------------------------------------------------------| |Obsah: | | | |Učivo | | | |pojmy opěrné (žák je zná, měl by je znát) | | | |1. závislost 2. droga 3.legální a nelegální drogy | | | |pojmy nové (souvisí s obsahem učiva) | | | |detoxikace, halucinogeny, opiáty, stimulační drogy | |---------------------------------------------------------------------------------| |Výuková metoda: vysvětlení nových pojmů, výklad, diskuze, brainstorming | |---------------------------------------------------------------------------------| |Organizační forma výuky: | | | |1. Sdělení tématu a cílů výuky, 2. Motivace k tématu., 3. Výklad 4. diskuze, 5. | |brainstorming, 6. shrnutí, zhodnocení a zakončení | |---------------------------------------------------------------------------------| |Učební pomůcky, didaktická technika: | | | |Tabule, sešity, papíry | |---------------------------------------------------------------------------------| | Scénář hodiny | | | | | | | |I. Úvod (organizace, opakování, zkoušení, motivace, seznámení s cílem hodiny) | | | |Žáky stručně seznámím s programem hodiny | | | | | | | |II. Hlavní část (expozice, fixace, aplikace) | | | |1.Výklad: co to je droga, vznik drog, druhy, účinky a rizika drog | | | |2.Diskuze:Znáte někoho ze svého okolí, kdo by byl závislý na nějaké droze…jak mu | |pomoci…? | | | |3.Výklad:závislost, jak vzniká, jak se projevuje | | | |4. Brainstorming: třídy nad otázkou-„Jaké okolnosti zvyšují v rodině riziko | |drogově ohroženého dítěte?“ | | | |5.Diskuze:Jak z toho ven? | | | |III. Závěr (zápis, zadání domácího úkolu, zhodnocení hodiny) | | | |Žákům jsem domácí úkol nezadala, jen jsme si shrnuli základní poznatky z hodiny | |---------------------------------------------------------------------------------| |Vlastní zhodnocení vyučovací hodiny: | | | |V první polovině hodiny byla pozornost a spolupráce žáků výborná, toto téma | |s nimi ještě žádný vyučující neprobíral, tak byl patrný zájem, který se ale | |v druhé polovině hodiny měnil v časté vykřikování jednoho žáka přes druhého. | |---------------------------------------------------------------------------------| +---------------------------------------------------------------------------------+ +---------------------------------------------------------------------------------+ |Tematický okruh-téma: Šikana a násilí |Ročník: 6 | | | | | |Časová dotace: 2 vyučovací hodiny 6.A | | | | | |2 vyučovací hodiny 6.B | |---------------------------------------------------------------------------------| |Průřezová témata: |Mezipředmětové vztahy: vztah s rodinnou | | |výchovou a výchovou ke zdraví | |Osobnostní a sociální výchova | | | | | |Multikulturní výchova | | |---------------------------------------------------------------------------------| |Cíle vyučovací hodiny: | | | |vědomosti: | | | |- rozumět pojmům:šikana, násilí,agrese, agresor, sebeobrana | | | |dovednosti: | | | |- umět rozpoznat šikanu | | | |- umět se bránit v případě napadení | | | |- umět se s násilím co nejlépe vypořádat | | | |postoje: | | | |- nedát agresorovi šanci k útoku | | | |očekávané výstupy: | | | |-umět se bránit v případě napadení | | | |-znalost prvků sebeobrany | | | |-jak poznat šikanu | | | |-co dělat se šikanou | | | |-jak překonat strach | | | |-kdy bojovat | | | |-kontakty na centra pomoci | | | |klíčové kompetence: | | | |kompetence k řešení problémů, kompetence sociální a personální, kompetence | |občanská, kompetence k učení | | | | | |---------------------------------------------------------------------------------| |Obsah: | | | |Učivo | | | |Rozpoznat šikanu a násilí a umět se vhodnými prostředky bránit | | | |pojmy opěrné (žák je zná, měl by je znát) | | | |1. násilí 2. sebeobrana | | | |pojmy nové (souvisí s obsahem učiva) | | | |šikana,agrese,agresor | |---------------------------------------------------------------------------------| |Výuková metoda: vysvětlení nových pojmů,brainstorming, diskuze,práce ve | |skupinkách | |---------------------------------------------------------------------------------| |Organizační forma výuky: | | | |1. sdělení tématu a cílů výuky, 2. Motivace k tématu., 3. Výklad 4.Psychosociální| |aktivity, 5. diskuze 6. shrnutí, zhodnocení a zakončení bloku | |---------------------------------------------------------------------------------| |Učební pomůcky, didaktická technika: | | | |Tabule, papíry, pracovní listy, fixy | |---------------------------------------------------------------------------------| | Scénář hodiny | | | | | | | |I. Úvod (organizace, motivace, seznámení s cílem hodiny) | | | |-Žáky stručně seznámím s programem následujících hodin | | | |-Děti se představují křestními jmény a velmi stručně o sobě sdělují, co rády | |dělají, jaké mají koníčky, zájmy a jaké navštěvují kroužky. | | | |II. Hlavní část (expozice, fixace, aplikace) | | | |1. Hra:dětem jsou postupně kladeny otázky-jednotlivá tvrzení a děti si stoupají | |buď vpravo nebo vlevo,podle toho, jaké tvrzení či odpověď zastávají. | | | |2.práce ve skupinkách-co je násilí a kde se s ním mohu setkat? | | | |3. práce ve skupinkách-každý žák si na svou kartičku napíše 5věcí, kterých se | |bojí nejvíce a poté celá skupina pro ty nejhorší strachy hledá řešení. | | | |4.Výklad základních prvků sebeobrany,zhodnocení a diskuze:seznámím žáky se | |základními prvky sebeobrany –křik,útěk,klíče v pěst,kopnutí a následná diskuze, | |jaký druh sebeobrany by dětem vyhovoval nejvíce. | | | |5.hra Umím říci ne:děti si vylosují kartičku s prohlášením, na které musí před | |ostatními velmi důrazně záporně odpovědět | | | |6.hra-Smajlíci:děti si předávají kartičku s obrázkem smajlíka a mají za úkol ho | |předat vybranému jedinci a zdůvodnit, proč kdo komu smajlíka předává-sdělení | |něčeho pozitivního. | | | |pracovní list: | | | |1. mapa bezpečí-děti dostali tzv.mapu bezpečí, kam měli napsat, komu by se | |svěřili, kdyby se ocitli v nebezpečí. Dále jsem rozdala mapu bezpečí, kde byly | |uvedeny instituce, na které by se děti mohli v případě nebezpečí obrátit i | |s kontakty na uvedené organizace. | | | |2. křížovka a vyškrtávačka- z křížovky vzešlo téma tohoto bloku a | |vyškrtávačka v sobě ukrývala „Nenech vztek, aby Tě ovládnul“ | | | |3. pracovní list:obsahoval otázky –V čem jsem dobrý, Co mě baví, Kamarádi, | |na které se mohu spolehnout, apod. | | | |III. Závěr (zhodnocení hodiny) | | | |Ptala jsem se dětí, jak se jim blok líbil, co nového jim to přineslo a každý žák | |zhodnotil, jaká hra se mu líbila nejvíce.Děti sdělovali dojmy, s čím odcházejí, | |co je zaujalo. Všechny děti blok bavil. | |---------------------------------------------------------------------------------| |Vlastní zhodnocení vyučovací hodiny: | | | |Děti nejčastěji uváděli, že jim tento blok pomohl uvědomit si, jakými prostředky | |a způsoby se mohou bránit v případě napadení. Na závěrečnou otázku, jak se jim | |bok líbil odpovídali velice kladně, i jejich pozornost byla až na malé vyjímky | |výborná. Nejvíce se jim líbili hry, při kterých si uvědomovali, jak se s násilím | |co nejlépe vypořádat a dále hry ve skupinkách. | |---------------------------------------------------------------------------------| +---------------------------------------------------------------------------------+ Téma vyučovací hodiny: Citové vztahy Cíle vyučovací hodiny: - umět definovat pojem cit - umět rozlišit citové vztahy: kamarádství-přátelství-láska - znalost základních druhů citů Organizační forma vyučovací hodiny: 1. sdělení tématu a cílů výuky, 2. Motivace k novému učivu., 3. Expozice nového učiva., 4. Procvičování a upevňování nového učiva., 5. shrnutí, zhodnocení a zakončení hodiny. Motivace (jakým způsobem, účinnost, vhodnost): - seznámení žáky s tím, co se bude probírat a vysvětlit použitelnost znalostí pro aplikaci v běžném životě. Expozice (nové učivo, zvolené vyučovací metody, způsob tvorby nových pojmů): výklad, vysvětlování, diskuze, společná práce Počet nových pojmů (stačí odhad): - city, citové vztahy,citové stavy,afekty Způsob zápisu na tabuli a do sešitu: Psala jsem na tabuli průběžně během vyučování neznámé pojmy a to, co považovala za důležité, stejně tak zápis do sešitu probíhal v průběhu celé hodiny. Fixace (procvičování nové látky, metody): Učitel klady otázky a žáci odpovídají, např.Co to jsou city?Jaké znáš druhy citových vztahů.Jak se city dělí? Pomůcky použité ve vyučovací hodině, práce s učebnicí: Sešity, tabule Aktivita žáků, způsob komunikace učitele se žáky: Jako formu komunikace s žáky jsem zvolila metodu diskuze a úzkou spolupráci s žáky. Před vysvětlením nového pojmu jsem se zeptala, jestli to některý z žáků neví, většinou se někdo přihlásil, případné chyba jsem opravila. Vlastní hodnocení vyučovací hodiny: Žáci v 8A se plně soustředili na výklad a výborně spolupracovali. Bylo videt, že je toto téma zaujalo. V 8B byli více neposlušní, bylo to však dáno dvěmi-třemi jedinci, kteří sváděli k vyrušování i ostatní. Avšak při zpětné vazbě na dotazy učitele pak většina žáků odpovídala správně.