Struktura přípravy na vyučovací hodinu Vyučující: Junášková Silvie +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |Tematický okruh-téma: Osobnost -Temperament |Ročník: 8. | | | | | |Časová dotace: 45 min | |--------------------------------------------------------------------------------------------| |Průřezová témata: Osobní a sociální výchova |Mezipředmětové vztahy: OV | | | | | | | |--------------------------------------------------------------------------------------------| |Cíle vyučovací hodiny: | | | |vědomosti: Žáci by si měli zapamatovat rozdělení temperamentu do čtyř základních skupin. | | | |dovednosti: Žáci by měli umět odhadnout jaký typ temperamentu mají oni popřípadě lidé | |v jejich okolí. | | | |očekávané výstupy: Žáci by si měli umět popsat své vlastnosti, které jim pomohou zařadit se| |do typu temperamentu | | | |klíčové kompetence: | | | |Kompetence komunikativní – žáci se učí popsat své vlastnosti | | | |Kompetence sociální a personální – žáci se snaží poznat sami sebe a objektivně se hodnotit | | | | | |--------------------------------------------------------------------------------------------| |Obsah: | | | |Učivo : temperament – každý člověk má jiné vlastnosti, a tak se jinak chová a reaguje. | | | | | | | |pojmy opěrné (žák je zná, měl by je znát) : temperament | | | | | | | |pojmy nové (souvisí s obsahem učiva) : sangvinik, cholerik, melancholik, flegmatik | | | | | |--------------------------------------------------------------------------------------------| |Výuková metoda: výklad, rozhovor, hra | | | | | |--------------------------------------------------------------------------------------------| |Organizační forma výuky: frontální výuka, skupinová spolupráce | | | | | |--------------------------------------------------------------------------------------------| |Učební pomůcky, didaktická technika: tabule, lístky s vlastnostmi, Učebnice OV pro 8. ročník| |ZŠ, Fraus, Příručka pro učitele, Fraus | | | | | |--------------------------------------------------------------------------------------------| | Scénář hodiny | | | | | | | |I. Úvod (organizace, opakování, zkoušení, motivace, seznámení s cílem hodiny) | | | | Zápis do třídní knihy, napsání dnešního tématu na tabuli, kontrola domácího úkolu | |z minulé hodiny. Seznámení žáků s dnešním tématem hodiny – Typy temperamentu | | | | | | | |II. Hlavní část (expozice, fixace, aplikace) | | | | Zeptám se žáků jestli ví, co je temperament a jak se dělí na 4 základní typy. Tyto typy | |na píšu na tabuli vedle sebe. Rozdám žákům lístečky s krátkou definicí každého typu. | | | |Sangvinik : Nestálá povaha, živý, pohyblivý. Lehce vznikají a lehce se střídají city | | | |Cholerik : Výbušná povaha. Vznikají u něj náhlé, silné a emocionální reakce. Těžko se umí | |ovládat. | | | |Flegmatik : Pomalá klidná povaha. Slabé pomalu vznikající a málo výrazné reakce. | | | |Melancholik : Laskavá, dobrotivá povaha. City vznikají pomalu, ale jsou trvalé. | | | | | | | |Žáci si tyto definice přečtou. Každý následně dostane lísteček s určitou povahovou | |vlastností, který si připevní na viditelné místo. Nyní mají žáci za úkol se rozdělit do 4 | |skupin na základě toho, jakou mají přiřazenou vlastnost. Každé skupině je ve třídě vymezen | |prostor, kam si mají stoupnout. Zkontroluji, jestli se žáci rozdělili správně. Žáci, kteří | |jsou ve špatné skupině se snaží přiřadit znovu ke správné. Následně vypíšu na tabuli | |charakteristické vlastnosti pro každý typ temperamentu. Poté žáci přiřazují + nebo – ke | |každé vlastnosti napsané na tabuli. Rozhodují se jestli je vlastnost kladná nebo záporná. | |Následně s žáky diskutuji, jaké vlastnosti by podle nich měl mít ideální učitel a ideální | |partner. Nakonec každý řekne, ke kterému typu temperamentu se přiřadil a jaké jsou pro něj | |charakteristické vlastnosti. | | | | | | | |III. Závěr (zápis, zadání domácího úkolu, zhodnocení hodiny) | | | | | | | |Žáci si opíší zápis z tabule do sešitu. Na závěr ještě žáky poprosím, aby mi na lístečky | |napsali jak se jim dnešní hodina líbila, popřípadě nelíbila. | | | | | | | | | | | | | |--------------------------------------------------------------------------------------------| | Vlastní zhodnocení vyučovací hodiny: | | | |Tato třída byla naprosto skvělá. Děti výborně spolupracovaly a vůbec nerušily. Nejsou příliš| |zvyklé hrát v běžných hodinách hry, a tak to pro ně bylo příjemné zpestření. Podle ohlasů, | |které nám žáci napsali se jim hodina líbila a ocenili odlišnost od běžných hodin. | | | | | | | | | |--------------------------------------------------------------------------------------------| +--------------------------------------------------------------------------------------------+