Struktura přípravy na vyučovací hodinu Vyučující: Junášková Silvie +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |Tematický okruh-téma: Zdravá výživa – Výživová pyramida |Ročník: 6. | | | | | |Časová dotace: 45 min | |--------------------------------------------------------------------------------------------| |Průřezová témata: |Mezipředmětové vztahy: | | | | | |Biologie | |--------------------------------------------------------------------------------------------| |Cíle vyučovací hodiny: | | | |vědomosti: Žáci by měli získat povědomí o tom, co je a co není zrdavé | | | |dovednosti: Žáci by měli být schopni odhadnou , která strava je pro ně zdravá a řídit se tím| | | |očekávané výstupy: Žáci budou vědět, jak se správně stravovat a jaké jsou doporučené dávky | |jednotlivých potravin. | | | |klíčové kompetence: | | | |kompetence občanské : vedeme žáky k uvědomění vlastní zodpovědnosti za sebe, své zdraví a | |život a spoluzodpovědnosti za život ve skupinách, ke kterým patří | | | |kompetence pracovní : nabízíme žákům možnost zpracovat některé úkoly pomocí libovolných | |výtvarných technik za použití nejrůznějších materiálů | | | | | |--------------------------------------------------------------------------------------------| |Obsah: | | | |Učivo : Zdravá výživa | | | | | | | |pojmy opěrné (žák je zná, měl by je znát) : zdravá/nezdravý výživa, jídelníček | | | | | | | |pojmy nové (souvisí s obsahem učiva) . výživová pyramida, výživová hodnota, porce | | | | | |--------------------------------------------------------------------------------------------| |Výuková metoda: výklad, rozhovor | | | | | |--------------------------------------------------------------------------------------------| |Organizační forma výuky: skupinová práce, frontální výuka | | | | | |--------------------------------------------------------------------------------------------| |Učební pomůcky, didaktická technika: Učebnice rodinné výchovy pro 6. ročník ZŠ, Fraus | | | | | |--------------------------------------------------------------------------------------------| | Scénář hodiny | | | | | | | |I. Úvod (organizace, opakování, zkoušení, motivace, seznámení s cílem hodiny) | | | | Zapsání do třídní knihy. Téma dnešní hodiny . výživový pyramida. Za úkol si měli žáci | |přinést vystříhané obrázky různých potravin z letáků. | | | |II. Hlavní část (expozice, fixace, aplikace) | | | |Dnešní hodinou začínáme nové téma a tím je ZDRAVÁ VÝŽIVA. Zdravá výživa je dnes velmi | |diskutovaným a oblíbeným tématem. Co si pod pojem zdravá výživa představujete vy? | | | |Na tabuli nakreslím velký trojúhelník, který rozdělím na tři pásy. Nejspodnější část je | |největší tudíž tam patři potraviny, které bychom měli jíst v největším zastoupení. Čím výše | |postupujeme tím bychom daných potravin měli jíst méně. Vedle pyramidy vypíšu základní druhy | |potravin a žáci mají za úkol je správně přiřadit do správného místa. Žáci se hlásí a já | |zapisuji potraviny na příslušné místo. Až máme všechny názvy přiřazené řekneme si jaké | |množství bychom měli dané potravy během dne sníst. | | | |Nyní přejdeme k praktické činnosti. Děti dostanou do čtveřice papír A3 s předkreslenou | |pyramidou a podle toho jak jsme si řekli si vytvoří vlastní pyramidu. Vystříhané obrázky, | |které si přinesly lepí do správných míst v pyramidě. Jelikož má každý trochu jiné potraviny | |každá pyramida bude jiná. Pokud nebudou u některé potraviny vědět kam jí zařadit, společně | |se na to budeme pokoušet přijít. | | | | | | | |III. Závěr (zápis, zadání domácího úkolu, zhodnocení hodiny) | | | |Žáci si pyramidy ponechají a vystaví si je ve třídě. V dalších hodinách se k nim ještě | |vrátíme a budeme s nimi pracovat. | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |--------------------------------------------------------------------------------------------| | Vlastní zhodnocení vyučovací hodiny: | | | |Žáky práce na vytváření pyramidy bavila. V běžných hodinách nejsou na takové aktivity vůbec | |zvyklí. Ve třídě bylo při práci občas hlučno, ale žáci se dali zvládnout. Pyramidy se jim | |povedly. | | | | | | | | | |--------------------------------------------------------------------------------------------| +--------------------------------------------------------------------------------------------+